Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
És recomanable haver realitzat l'assignatura Educació Física i la seva Didàctica I (3r curs).
En acabar l’assignatura, l'alumnat ha de ser capaç de:
1. Mostrar un coneixement notable sobre el paper i les aportacions de l'àmbit d'Educació Física en l'etapa d'educació primària.
2. Copsar les semblances i diferències entre les concepcions pedagògiques essencials de la motricitat i saber aplicar-les en el disseny de situacions d'ensenyament i aprenentatge.
3. Redactar una programació anual en l'àmbit de l'Educació Física en educació primària.
4. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una Unitat Didàctica d'Educació Física.
5. Identificar i aplicar els elements bàsics d'organització i desenvolupament d'una sessió d'Educació Física.
6. Identificar i saber aplicar sistemes i criteris d'avaluació en Educació Física.
7. Saber plantejar les diferents intervencions didàctiques des del punt de vista de l'atenció a la diversitat i la perspectiva de gènere.
BLOC 1. EDUCACIÓ FÍSICA, ENSENYAMENT I CURRÍCULUM
L'àmbit d'Educació Física en el currículum d'educació primària: aprofundiment.
BLOC 2. PROGRAMAR EN EDUCACIÓ FÍSICA
De la programació anual a la sessió d'Educació Física: conceptualització i elements de disseny
Transversalitat i interdisciplinarietat.
Atenció a la diversitat i perspectiva de gènere en les programacions d'Educació Física.
BLOC 3. LA INTERVENCIÓ DOCENT EN EDUCACIÓ FÍSICA
Mètodes d'ensenyament i estratègies didàctiques.
La interacció professorat-alumnat i la motivació en Educació Física.
La importància de la intervenció docent en l'atenció a la diversitat, la individualització de l'ensenyament i la coeducació.
El control del grup i la gestió dels conflictes.
BLOC 4. L'AVALUACIÓ EN EDUCACIÓ FÍSICA
L'avaluació de l'Educació Física en l'escola: el tipus d'avaluació i la seva importància.
Activitats d'avaluació. Aplicació de tècniques i instruments.
Els agents d'avaluació.
BLOC 5. ORGANITZACIÓ DE L'EDUCACIÓ FÍSICA
Instal·lacions i materials específics per a l'Educació Física escolar.
Les activitats d'Educació Física dins i fora del recinte escolar.
Les activitats extraescolars relacionades amb l'Educació Física i el seu interès pedagògic:
METODOLOGIA
L'assignatura es desenvoluparà combinant diferents activitats d'ensenyament-aprenentatge a partir, principalment, dels dos tipus de sessions: teòriques i pràctiques.
Les teòriques
Es realitzaran amb tot el grup classe mitjançant l'exposició de continguts per part del professorat. Tanmateix, es promourà la participació oberta i activa per part de l'alumnat a debats, exposicions per compartir els resultats assolits en treballs realitzats per grups reduïts, preguntes i respostes, comentaris de documents audiovisuals, etc.
Les pràctiques
Es desenvoluparan en format seminari (grup reduït d'alumnat). Es duran a terme fonamentalment a partir de propostes fetes pel professorat, però també hi tindran cabuda les intervencions planificades i dirigides pel propi alumnat.
Pel que fa a les activitats relacionades amb els treballs a realitzar per l'alumnat, aquestes contemplaran diferents tasques individuals i en grups. Finalment, l'espai destinat a les tutories i seguiment de l'assignatura serà un espai de tutorització personalitzada per part del professorat i que es durà a terme també de manera individual o en grups de treball.
IMPORTANT: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials: teòriques i pràctiques | 45 | 1,8 | 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i Seguiment | 30 | 1,2 | 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs de l'alumnat (individuals i en grup) | 75 | 3 | 8 |
ACTIVITATS D'AVALUACIÓ
Activitats individuals:
Lectures, tasques d'anàlisi i reflexió individuals, activitats d'autoavaluació, prova escrita, etc. Totes aquestes activitats, a excepció de la prova escrita, es duran a terme al llarg de l'assignatura i en funció de l'evolució del temari. Les activitats individuals seran recuperables en dates de lliurament a concretar entre el professorat i l'alumnat.
Pel que fa a la prova escrita, es realitzarà al final de l'assignatura (data prevista: 20/12/21). Aquesta activitat és recuperable en data a concretar.
Activitats grupals:
Treball de programació en Educació Física i disseny i implementació d'una intervenció, entre d'altres. Aquestes dues activitats grupals es lliuraran al final de l'assignatura, duent-se a terme la implementació de la intervenció al llarg de les últimes dues setmanes del semestre (dates previstes: 15 i 22 de desembre de 2021). Aquest tipus d'activitats serà tutoritzada de manera regular i, en conseqüència, no seran recuperables.
Altres:
IMPORTANT:
1.- Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'alumnat mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i elsaspectes formals de presentació. L'alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
2.- El plagi total o parcial, d'una de les activitats d'avaluació, i/o la còpia en una de les proves d'avaluació és motiu per suspendre l'assignatura. A l'inici de l'assignatura, el professorat informarà l'alumnat sobre els procediments a seguir a l'hora d'evitar el plagi.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats grupals | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Activitats individuals | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Prova escrita | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Campo, L., Rubio, L., & Sebastiani, E.M. (Coords.) (2014). Aprendizaje Servicio y Educación Física. Barcelona: INDE.
Contreras, O. (Coord.) (2017). El aprendizaje basado en proyectos en Educación Física. Barcelona: INDE.
Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2017). Currículum educació primària. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Departament d'Educació. Direcció General d'Educació Infantil i Primària (2016). Competències bàsiques de l'àmbit de l'Educació Física. Generalitat de Catalunya: Servei de Comunicació i Publicacions.
Fernández-Río, J. (2019). Gamificando en la Educación Física. De la teoría a la práctica en Educación Primaria y Secundaria. Oviedo: Ediciones Universidad de Oviedo.
Kirk, D. (2012). Empowering Girls and Women through Physical Education and Sport. Thailand: UNESCO.Lawrence, J. (2012). Teaching Primary Physical Education. London: SAGE.
López-Pastor, V.M., Fuentes, T., & Jiménez, B. (2020). Evaluación formativa, compartida y auténtica enEducación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, (69), 7-14.
López-Pastor, V.M., Pérez, D., Manrique, J.C., & Monjas, R. (2016). Los retos en la Educación Física en el siglo XXI. Retos: Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (29), 182-187.
Miraflores, E. & Martín, G. (2014). Cómo programar la Educación Física en Primaria. Desarrollo de una programación docente. Madrid: Editorial CCS.
Pérez-Pueyo, Á. et al. (2021). Los modelos pedagógicos en Educación Física: Qué, cómo, por qué y para qué. León: Servicio de Publicaciones de la Universidad de León. Llibre electrònic disponible a: https://buleria.unileon.es/handle/10612/13251
Pradas, R. (Coord.) (2019). L'Educació Física en els centres educatius: infància, joventut i moviment. Barcelona: Edicions Rosa Sensat.
Ríos, M. (Coord.) (2014). La inclusión en la actividad física y deportiva. La práctica de la Educación Física y deportiva en entornos inclusivos. Barcelona: Paidotribo.
Soler, S. & Vilanova. A. (2012). La coeducación en la Educación Física en el s. XXI: reflexiones y acciones. Tándem. Didáctica de la Educación Física, (40), 1-11.
Velázquez-Callado, C. (2012). La pedagogía de la cooperación en Educación Física. Laguna de Duero: La Peonza.
En aquesta assignatura no és necessari l'ús de cap programari específic.