
| Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
|---|---|---|---|
| 2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits.
|
Aquesta assignatura té com a objectiu general dotar l’alumnat dels coneixements teòrics i dels recursos didàctics per progressar en la comprensió de la importància i el potencial educatiu del joc i l’esport i per saber aprofitar-los en el desenvolupament curricular a través de la docència de l'Educació Física a l’etapa primària.
Els objectius de l’assignatura són els següents: - Analitzar des d’una perspectiva crítica la història, l’evolució, la sociologia del joc i dels esports, i la influència que exerceixen a la societat actual. - Identificar els components educatius del joc i de l’esport en l’àrea d’Educació Física, i saber aplicar les oportunitats formatives que proporcionen i que són adients a les característiques de l’alumnat en edat escolar. - Saber aplicar els criteris i recursos referits als jocs i als esports, en relació a la seva programació, la metodologia i l'avaluació en l’àrea d’Educació Física a l’educació primària. - Desenvolupar l’esperit crític realitzant valoracions i aportacions sobre el propi treball, el del grup i el del professorat, en activitats basades en el joc i l’esport. - Experimentar en la pràctica una àmplia varietat de jocs i esports que seran d’aplicació i de referència en el desenvolupament de les classes d’Educació Física a l’educació primària.
|
BLOC I. EL JOC I LA INICIACIÓ ESPORTIVA BASES CONCEPTUALS.
1. Antropologia del joc i de l’esport. Història i evolució dels jocs i els esports. Interès sociològic. Relació conceptual entre joc i esport.
2. Anàlisi crítica de l’esport a la societat actual.
3. Valors i contravalors que transmet l’esport i repercussió que provoca en l’educació d’infants i joves.
BLOC II. TEORIA I PRÀCTICA DELS JOCS I ELS ESPORTS A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA
1. Objectius educatius del joc i de la iniciació esportiva en l’educació primària.
2. Modalitats de jocs i esports
3. Didàctica i metodologia del joc i de la iniciació esportiva a l’educació primària.
4. Formes i instruments d'avaluació dels jocs i els esports.
BLOC III. ORGANITZACIÓ DE L’ESPORT ESCOLAR.
1. Organització del joc i l’esport a l’escola: programes propis i programes oficials.
2. El joc i els esports com a dinamitzadors de valors, d’hàbits de vidasaludable i de cohesió social.
|
Activitat |
Hores |
Metodologia |
Resultats Aprenentatge |
|
Presencial en gran grup |
15 |
Exposició magistral. Participació de l’alumnat amb intervencions, exposicions i debats. També s’utilitzaran recursos audiovisuals: vídeos, pel·lícules, etcètera. |
E.1., E.5., E.6., |
|
Classes pràctiques |
30 |
Es realitzaran pràctiques de jocs i esports amb metodologies docents diverses per part del docent. També l’alumnat es responsabilitzarà de les pràctiques sota l’orientació i la tutoria del professorat. |
E.5., E.6., E.7., RA167. |
|
Supervisada |
30 |
Tutories i supervisió de tasques i activitats assignades. Control i seguiment dels aprenentatges plantejats durant l’assignatura. |
E.1.,E.5., E.6., |
|
Activitat autònoma |
75 |
Lectura i anàlisi dellibres i documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l’assignatura, elaboració de sessions d’EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d’informació i altres treballs. Participació al fòrum virtual de debat de l’assignatura, elaboració de sessions d’e Jocs i d’Esports. Recerca i tractament d’informació sobre la matèria. |
E.1., E.3.E.4., E.5., E.6., |
Es farà ús d'una metoologia activa i participativa.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
| Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|
| Tipus: Dirigides | |||
| Classes pràctiques dirigides pel professorat i per l'alumnat (tutoritzades) | 30 | 1,2 | 3, 4, 8 |
| Presencial de gran grup. Exposicions del professor. Presentacions de l'alumnat. Debats. | 15 | 0,6 | |
| Tipus: Supervisades | |||
| Tutories i supervisió de tasques i d'activitats assignades a l'alumnat. | 30 | 1,2 | |
| Tipus: Autònomes | |||
| Lectura i anàlisi de llibres i documents escrits i/o digitals, participació al fòrum virtual de debat de l'assignatura, elaboració de sessions d'EF i interdisciplinars, activitats de reflexió i de recerca d'informació i altres treballs. | 75 | 3 |
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a un mínim d’un 80% de classes, en cas contrari es considerarà no presentat.
Activitats Grupals
1. Disseny i execució d’una sessió pràctica d’iniciació esportiva a l’EF a l’EP: 35%
2. Elaboració d’un projecte esportiu/lúdic a l’hora del pati: 10%
Activitats Individuals
La còpia o plagi en qualsevol tipus d’activitat d’avaluació constitueixen un delicte, i es penalitzarà amb un 0 com a nota de l'assignatura perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball individual a classe, el professor/a considera que un alumne/a està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació, i per tant, tindrà suspesa l'assignatura. Es considerarà que un treball, activitat o examen està “copiat” quan reprodueix tot o una part significativa del treball d'un/a altre/a company/a. Es considerarà que un treball o activitat està “plagiat” quan es presenta com a propi una part d’un text d'un autor sense citar les fonts, independentment que les fonts originàries siguin en paper o en format digital.
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. Entotes lesactivitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professor/a considera que no compleix aquests requisits.
| Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
|---|---|---|---|---|
| Disseny i execució d'una sessió pràctica d'iniciació esportiva a l'EF a l'EP | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 8, 11, 12 |
| Elaboració d'un projecte esportiu/lúdic a l'hora del pati o a nivell extraescolar | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
| Realització diferents activitats formatives (recensió d'un article, disseny de pòster, etc.) | 55% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11 |
JOCS.
Amades, Joan. (1982). Costumari català (2a. ed.). Barcelona: Salvat i Edicions 62.
Bantulà, Jaume; Busto, C.; Carranza, Marta. (1990). 11 propostes per a l’educació física. Barcelona: Guix.
Claret, M. (1983). Jocs d’ahir i d’avui. Barcelona: Joventut.
Durand, M. (1988). El niño y el deporte. Barcelona: Paidos.
Grunfeld, F. V. (1978). Juegos de todo el mundo. Madrid: Edilan.
Lavega, P.; Olaso, S. (2003). 1000 juegos y deportes populares y tradicionales. Barcelona: Paidotribo.
Moreno, C i altres. (1993). Aspectos recreativos de los juegos tradicionales y deportes tradicionales en España. Madrid: Gymnos.
Parlebas, P. i altres. (1988). Las cuatro esquinas de los juegos. Lleida: Agonos.
Manuel Gutiérrez Toca. (2010) Juegos ecológicos con material alternativo ... : recursos domésticos y del entorno escolar. Barcelona : INDE
Bernal Ruiz, Javier Alberto. (2009) 101 juegos y retos para alumn@s de educación física. Sevilla: Wanceulen
Camerino Foguet, Oleguer. (2007). Juegos deportivos recreativos. Barcelona: INDE
Gil Madrona, Pedro. (2007). La Educación física cooperativa: aprendizajes y juegos cooperativos: enfoque teórico-práctico. Sevilla: Wanceulen.
Lleixà Arribas, Teresa. (2004). Juegos sensoriales y de conocimiento corporal. Barcelona: Paidotribo.
Méndez Giménez, Antonio. (2004). Los juegos en el curriculum de la Educación Física: más de 1000 juegos para el desarrollo motor. Barcelona: Paidotribo
Juan José Campo... [et al.]. (2003). Juegos para comenzar y acabar la sesión. Barcelona: INDE
Clermont Simard, Fernand Caron, Kristina Skrotzy. (2003). Actividad física adaptada. Barcelona: INDE.
Navarro Adelantado, Vicente. (2002). El afán de jugar: teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE.
Campo, Juan José... [et al.] (2002). Juegos sensoriales, de equilibrio y esquema corporal.Barcelona: INDE
Batllori, Jordi (2001). Juegos de educación física. Barcelona: Parramón.
Garijo Rueda, José Luís [et al.] (2000). Juegos alternativos para primaria . Barcelona: INDE
Omeñaca Cilla, Raúl. (1999) Juegos cooperativos y Educación Física. Barcelona: Paidotribo.
Aguado Jódar, Xavier. (1992). Unidades didácticas para primaria II: los nuevos juegos de siempre: el mundo de los zancos, juegos malabares, juegos de calle. Barcelona: INDE.
Jaume Bantulà, Josep Maria Mora Verdeny. (2007). Juegos Multiculturales. 225 juegos tradicionales para un mundo global. Barcelona. Editorial Paidotribo.
Mateu, Mercè (1996) 1300 ejercicios y juegos aplicados a las actividades gimnásticas. Barcelona: Editorial Paidotribo.
ESPORTS
Álvarez , Carlos (1994) Atletismo básico. Una orientación pedagógica. Madrid: Ed. Gymnos.
Blázquez, Domingo (1986) Iniciación a los deportes de equipo. Barcelona, Martínez Roca.
FERRANDO, José A. (1990) Iniciación al Atlestismo. Col. Eduación y Deporte. Ed. CEPID. Zaragoza.
MOLINA, Antonio (1991). Badminton: Programación escuelas de base. Sevilla: Ed. Wanceulen.
VALET, J. Antonio. (1990). Iniciación al Balonmano Colección Eduación y Deporte. Ed. CEPID. Zaragoza
BÁRCENAS, D. (1991). Balonmano, Técnica y metodologia. Madrid : Editorial Gymnos.
CEPID (1990). Iniciación a la Natación. Colección Educación y Deporte. Zaragoza.
Moreno, Juan Ant. (2004). Manual de actividades acuáticas en la infancia. Barcelona: Editorial Paidós.
DUBOIS, Claude. (1996). Natación. Lleida:Ed. Agonos.
CASCUA, Stéphane. (2002) El deporte, ¿es bueno para la salud?. Barcelona: Ed. Paidós
CONTRERAS, Onofre. (2001) Iniciación deportiva. Madrid: Ed. Síntesis.
GUTIÉRREZ, Melchor (2003) Manual sobre valores en la educación física y el deporte. Barcelona. Ed. Paidós.
LASIERRA, Gerard i LAVEGA, Pere (1993) 1015 Juegos y formas jugadas de iniciación a los deportes. Barcelona: Ed. Paidotribo.
MANDEL, Richard D. (1986). Historia cultural del deporte. Barcelona: Edicions Bellaterra
RUÍZ, Luís Miguel, ARRUZA, Josean (2005) La toma de decisiones en el deporte. Barcelona: Ed. Paidós.
WEBS D’INTERÈS
Sense necessitat