Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 2 | 1 |
No hi ha pre-requisits oficials. Es recomana haber adquirit coneixements bàsics de Biologia cel.lular i Histologia de teixits per a poder assolir els objectius proposats per l'assignatura.
Es tracta d'una assignatura de segon curs, de caràcter obligatori, que desenvolupa esl fonaments cel.lulars i tisulars que configuren els diferents òrgans, aparells i sistemes del cos humà.
Ha estat disenyada suposant que l'estudiant te els coneixements bàsics d'Histologia i Fisiologia General de primer curs.
L'assignatura proporciona els coneixements necessaris per a poder comprendre en el pròxim curs la materia d'anatomia patològica.
Els objectius de l'assignatura són:
a) Comprendre l'organització cel.lular i tisular dels diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.
b) Reconeixer i identificar a nivell microscòpic els diferents òrgans, aparells i sistemes corporals.
c) Relacionar la composició tisular dels òrgans amb la seva funció.
Continguts
1. Sistema tegumentari
2. Òrgans sensorials
3. Aparell cardiovascular
4. Sistema immunitari
5. Sistema endocrí
6. Aparell respiratori
7. Aparell digestiu
8. Aparell excretor
9. Aparell reproductor masculí
10. Aparell reproductor femení
Els continguts d'Histologia de Sistemes comprenen classes teòriques i seminaris.
Sessions de discussió teòrica a l'aula
El programa de teoria s'impartirà en 38 classes. L'objectiu de les classes de discussió a l'aula és ajudar als alumnes perquè assoleixin els objectius de coneixements
marcats de cada bloc temàtic. Durant les classes de discussió el professor farà un breu plantejament del tema durant
la primera classe de cada bloc temàtic i distribuirà quins objectius marcats es discutiran a cada dia de classe marcat al
calendari. Els alumnes plantejaran els dubtes que els hagin sorgit al preparar cadascun dels objectius
Seminaris
Els seminaris programats estan dissenyats per a que els alumnes treballin en grups reduïts, i adquireixin habilitats de treball en grup i de raonament crític. El alumnes es dividiran en grups per treballar un cas plantejat pel professor per la posterior presentació oral i discussió col·lectiva. L'organització dels grups i el repartiment de temes a tractar es realitzarà durant el primer seminari.
La bibliografia que han d'utilitzar els alumnes, així com els treballs científics relacionats amb els temes, es trobaran recollits al Campus Virtual.
L'assistència als seminaris és obligatòria
Tutories
Les tutories es realitzaran de forma personalitzada en el despatx del professor (horari a convenir). Les tutories han d'utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l'estudi per part dels alumnes. També poden aprofitar-se per resoldre dubtes que els alumnes tinguin sobre la preparació dels seminaris.
Material docent al campus virtual
A l'espai del Campus Virtual reservat per l'assignatura els alumnes podran comunicar-se amb els professors de l'assignatura i trobar el següent material:
1) Els objectius d'aprenentatge de cada bloc temàtic de l'assignatura
2) Els casos i làmines que es discutiran a les sessions de discussió
3) Les presentacions de diapositives, textos, imatges i informació utilitzada a les sessions de discussió i les sessions
pràctiques
4) Les convocatòries d'exàmen i les notes
5) Un fòrum de l'assignatura on els alumnes podenplantejar temes
Bibliografia
És recomanable la utilització de llibres i altres recursos disponibles per internet per preparar els temes i assolir els
objectius marcats. És important no confondre entre un llibre de text que ens ajudarà a assolir els objectius de
coneixements i un atles d'imatges histològiques que ens ajudarà a assolir els objectius de reconeixament i identificació
d'estructures.
* Totes aquestes activitats formatives descrites poden veure's modificades o alterades degut a la crisi sanitària generada per la Covid-19.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 38 | 1,52 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Seminaris | 10 | 0,4 | 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories personalitzades | 6 | 0,24 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 66 | 2,64 | |
Preparació de seminaris | 23 | 0,92 | 18 |
Les competències d'aquesta assignatura seran avaluades mitjançant avaluació continua, la qual inclourà proves individuals de coneixements teòrics i pràctics i seminaris realitzats en grup.
El sistema d'avaluació s'organitza en tres apartats, cadascun dels quals s'avalua de forma independent i tindrà assignat un pes específic en la qualificació final de l'assignatura:
Proves escrites (80% de la nota global): En aquest apartat s'avalua individualment amb exàmens tipus test els coneixements assolits per part de cada alumne. Es realitzaran dues proves parcials, eliminatòries de matèria, al llarg del curs i una prova final de recuperació (veure programació de l'assignatura).
Els alumnes que hagin obtingut una nota inferior a 4 (sobre 10) en qualsevol d'aquestes proves no podran ponderar-la amb la nota obtinguda en els seminaris i, per tant, hauran de realitzar l'examen de recuperació a la prova de maduresa final.
Seminaris (20% de la nota global). En aquest apartat s’avalua la capacitat d’anàlisi i de síntesi dels alumnes de cada grup, així com les habilitats de treball en grup i de presentació oral.
Els seminaris es valoraran de la següent manera:
Treball escrit |
50% |
El professor avalua (sobre 10) els treballs entregats per cada grup d’alumnes (veure lliuraments)
|
Presentació oral |
20% |
El professor avalua (sobre 10) les habilitats de cada grupd’alumnes en la presentació pública del seu treball
|
Qualificació inter-grup
|
15% |
Cada grup d’alumnes avalua (sobre 10) als grups que realitzen l’exposició oral del treball
|
Qualificació intra-grup
|
15% |
Dins de cada grup, cada alumne avalua (sobre 10) als seus companys a l’últim seminari
|
TOTAL |
100% |
|
L’assistència als seminaris és obligatòria. En cas de no assistir a alguna de les sessions, per causa no justificada, hi haurà una penalització en la qualificació final dels seminaris:
* Tot aquest sistema d'avaluació descrit es pot veure modificat o alterat degut a la crisi sanitària generada per la Covid-19.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 80 | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
Seminaris | 20 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18 |
LLIBRES
ATLES
No hi ha programari específic per aquesta assignatura