Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OT | 4 | 0 |
Podran realitzar els pràcticums
Els estudiants que han assistit a les classes de prevenció de riscos i han superat la prova d’avaluació sobre la prevenció de riscos abans de l’inici del primer pràcticum.
Els estudiants que han assistit a les classes de pràctiques de laboratori de segon. (Consultar calendari)
Els estudiants que hagin assistit a les visites planificades per la valoració i actualització del carnet vacunal i el cribratge tuberculínic, realitzades pel servei de Medicina Preventiva i Epidemiologia de Vall d’Hebron Hospital, abans de cursar la primera assignatura pràcticum.(Consultar calendari)
Els estudiants que tinguin la targeta d’identificació personal que lliura el servei de Gestió Acadèmica de la Unitat Docent Vall d’Hebron, Mòdul Nord.
Els coneixements necessaris per a seguir correctament l’assignatura són els de les assignatures que s’han cursat a primer i segon curs.
En relació a la situación de Pandemia per la COVID-19, els estudian han de seguir les recomanacions proposades per els centres de practiques, en lo que fa relació a la vacunació (es recomana la carta verda de COVID) i les probes necesaria per acceder als centres com poden ser les probes d’antigen i/o PCR.
També es recomana haver superat les "Cures en infermeria al procés d'envellir"
En aquest sentit l'estudiant que es matricula d'aquesta assignatura haurà d'aplicar els continguts del document de "Recomanacions de conducta dels estudiants de la Facultat de Medicina" i haurà de mantenir "El Compromís de confidencialitat". Ambdós documents estan disponibles a través del següent enllaç: www.uab.cat/medicina dins de l'apartat Graus: Infermeria; Pràcticum
En aquestes pràctiques el fonament de les activitats a desenvolupar per a proporcionar una cura integral de infermeria a la persona gran, ha de incloure la participació de l’entorn cuidador
Així com la funció i activitats que el professional desenvolupa tant en l'equip d'atenció primària de salut com als centres soci-sanitaris i residencials.
Ha considerar la participació de la persona gran i la seva família en el seu procés de salut-malaltia.
Cal identificar els factors relacionats amb la salut i els problemes de l’entorn per atendre a les persones grans en situacions de salut-malaltia com col-lectiu que forma part d’una comunitat.
S'han de tindre presents tan els factors interns com els externs que intervenen en el nivell de salut de les persones grans.
L'activitat de la pràctica es fonamente per que l'estudiant de grau d'infermeria assoleixi les habilitats especifiques com a professional de la salut. Per tant en les pràctiques clíniques els estudiants d'infermeria tenen l'oportunitat de desenvolupar coneixements, habilitats, actituds i valors en un àmbit professional real.
Al llarg del recorregut pràctic l'estudiant amb l’acompanyament d'un professional (tutor), assolirà la capacitat d’integrar els seus coneixements, les actituds, les habilitats i els valors de la infermeria en un entorn assitencial. D’altre banda les pràctiques han de permetre l’aplicació del coneixements teòrics adquirits des de la reflexió i l’aplicación de les habilitats en un entorn real d’iniciación i tenint present el desenvolupament de la professional a partir de l’aplicació de les evidències i la investigació.
Per això l'aprenentatge en les pràctiques clíniques ha de tenir presents els següents principis:
-Una mayor relación y comunicación entre el estudiante y el tutor / a de prácticas.
-Una negociación y / o argumentación de los objetivos específicos del puesto de prácticas.
-Que la evaluación sea significativa y continúa por el estudiante y le permita reflexionar sobre la propia práctica y gestionar su progreso.
-Que las intervenciones a lo largo del recorrido práctico que se lleven a cabo deben ser supervisadas y teniendo presente el aspectos éticos y legal en verso el cuidado de las personas, garantizando en todo momento la seguridad de las personas, respecto a la intimidad y la privacidad
1-Utilitzar mètodes i procediments necessaris para identificar els problemes de salut mes rellevants entre les persones grans.
2-Identificar les dades estadístiques que fan referència a estudis poblacionals, identificant les possibles causes dels problemes de salut de les persones grans.
3-Promocionar i prevenir la salut en el grup dels ancians.
4-Identificar el canvis associats al procés d'envelliment i la seva repercussió en la salut.
5-Identificar els síndromes geriàtrics mes prevalents en las persones grans.
6-Realitzar intervencions cuidadores dirigides a tractar i prevenir els problemes de salut i la seva adaptació a la vida diària mitjançant recursos de proximitat i suport a la persona anciana.
7-Cures especifiques en la cura de les ferides cròniques, que per la seva prevalença son les Lesions Relacionades amb la Dependencia (LRCD) i les ùlceres vasculars venoses i/o arterials amb aquest grup de població.
8-Cures pal·liatives i control del dolor que milloren la situació en els malalts amb malalties avançades i terminals.
Basar les intervencions infermeres en l'evidència científica i en els mitjans disponibles.
Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-lo de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
Oferir una atenció sanitària, tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
Planificar i dur a terme cures infermeres dirigides a persones, famílies o grups, orientades als resultats en salut i avaluar-ne l’impacta a través de guies de pràctica clínica i assistencial que descriuen els processos pels quals es diagnostica, tracta o cuida un problema de salut.
Resultats d’aprenentatge
Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-lo de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
Identificar, analitzar i prendre l'opció resolutiva més adequada per donar resposta als problemes de l'àmbit professional, de manera eficient i eficaç.
Aplicar les cures infermeres dirigides a les persones grans i al seu entorn.
Argumentar la planificació de les cures dirigides a les persones grans i el seu entorn segons l'evidència científica contrastada trobada.
Descriure el procés d'envelliment saludable i patològic per prestar una atenció professional segons les necessitats de salut de les persones ancianes.
Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
Constant en una estada en serveis d'hospitalització, d'atenció primària i/o socio-sanitaries adients a les necessitats de formació i durant les quals cada estudiant tindrà assignat una infermera de la unitat on realitza les pràctiques que vetlla i guia el seu procés d'aprenentatge de forma individualitzada i continuada.
Els torns i horaris seran en funció de les necessitats dels serveis, en principi vuit hores per el matí o la tarda de dilluns a divendres.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
PRÀCTICUM AMB DIRECTRIUS (PRCUM) | 300 | 12 | 1, 2, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Les competències clíniques s'avaluaran de forma continua i formativa durant l'activitat diària en la pràctica clínica, mitjançant les activitats i intervencions que realitzen i amb la presentació final de l’informe escrit i una reflexió final de la pràctica.
L'informe escrit n'ha de contenir un treball original d'un incident crìtici un cas clínic i les seves defenses a travès d'una tutoria que es realitzarà de forma presencial.
En l'avaluació de les "Pràctiques Clíniques" en serveis d'hospitalització, de Atenció Primària i/o Soci-Sanitàries adients la farà l’ Infermera tutora de la unitat on realitza les pràctiques segons la guia d'avaluació pràctica, amb un pes en la nota final del 50%.
L'avaluació de l’informe escrit amb els coneixements recollits, les evidencies aportades i una reflexió final de la pràctica, s'avalua amb un pes en la nota final del 50%.
És obligatori realitzar tot el període de pràctica clínica programat al calendari docent, independentment de l’horari en el que es facin les pràctiques.
Es considera una falta justificada les que donen en les següents situacions:
- Defuncions de familiars de primer i segon grau de consanguinitat
- Visita mèdica programada
- Malalties agudes
- Examen de carnet de conduir
- Exàmens oficials universitaris
- Proves oficials d’idiomes
En tots els casos és obligatori el justificant corresponent. S’ha de recuperar les hores.
Per cada falta no justificada es restarà de la nota final (de 0 a 10) 0,5 punts.
Obtenció de la qualificació final:
El requisit per a l'obtenció de la nota final és haver realitzat la totalitat de les pràctiques .
4.L'estudiant te dret a la revisió de les avaluacions. Per a tal fi es concretarà la data en el campus virtual.
5.La valoració de situacions especials i particular, serà avaluada per una comissió configurada a tal efecte.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Entrega d'informes- Treballs escrits | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
Avaluació durant les pràctiques al centre assistencial | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 |
En consonància amb la metodologia utilitzada i donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és la de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant ha de fer-se competent en la cerca i gestió de la informació.
Almendro Padilla A, Costa Alcaraz AM. Alerta roja: El incidente crítico, aprendiendo de nuestros errores. Tribuna docente en Medicina de Familia 2006;8(4):10-7.
Bartolomé A, Gómez-Arnau JI, García del Valle S, González-Arévalo A, Santa-Úrsula JA, Hidalgo I. Seguridad del paciente y sistemas de comunicación de incidentes. Rev Calidad Asistencial. 2005;20(4):228-34.
Gagnier J, Kienle G, Altman DG, Moher D, Sox H, Riley D and the CARE Group. The CARE guidelines: consensus-based clinical case reporting guideline development. J Clin Epidemiol. 2013;67(1):46-51.
Delgado-Noguera M "Nuevas guías para reporte de caso." Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud Universidad del Cauca. 2013; 15(3): 47-50.
No es requereix.