Logo UAB
2021/2022

Lingüística

Codi: 101725 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Io Salmons Llussa
Correu electrònic:
Io.Salmons@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Tots els materials de l'assignatura són en català, però cadascú és lliure d'usar la llengua amb la qual se senti més còmode en les diferents activitats.

Prerequisits

Es recomana poder llegir treballs en anglès sobre temes relacionats amb els continguts de l’assignatura.

Objectius

L’assignatura de Lingüística té per objectiu general introduir l'estudiant de Logopèdia en l’estudi científic del llenguatge. L’objectiu més específic és oferir les eines teòriques i conceptuals bàsiques de l’anàlisi lingüística per tal que l'estudiant pugui, més endavant, cursar amb garanties les assignatures més especialitzades on s’aprofundeix en els aspectes específics que caracteritzen la conducta lingüística dels parlants que pateixen alguna patologia associada al llenguatge.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Valorar les produccions científiques que sostenen el desenvolupament professional del logopeda.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i sintetitzar.
  2. Analitzar l'estructura fonètica, morfològica, sintàctica i semàntica del llenguatge.
  3. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  4. Explicar la descripció lingüística de la producció oral i escrita del llenguatge en publicacions científiques.
  5. Expressar-se de manera fluida, coherent i adequada a les normes establertes, tant oralment com per escrit.
  6. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  7. Utilitzar correctament la terminologia de la lingüística.

Continguts

  1. Introducció a la lingüística:
    Competència i actuació. Gramaticalitat i acceptabilitat. El llenguatge com a facultat. Aspectes biològics del llenguatge humà. La diversitat i la universalitat del llenguatge. L’adquisició del llenguatge. Gramàtica universal i gramàtica particular. L’arquitectura de la facultat del llenguatge.

  2. Morfologia:
    Les unitats de l’anàlisi morfològica. Processos morfològics: flexió, derivació i composició. Al·lomorfia, morfemes portmanteau, morfemes zero. Tipologia morfològica.

  3. Sintaxi:
    Papers temàtics, funcions gramaticals i marcatge de Cas. L’ordre de paraules i l’estructura informativa. L’estructura sintàctica com a estructura jeràrquica; proves d’estructura sintagmàtica. L’estructura de la frase: T, C. Dependències a llarga distància.

  4. Fonètica i fonologia:
    Caracterització articulatòria dels sons del llenguatge. Les unitats de l’anàlisi fonològica. Fonema i al·lòfon. Trets distintius i classes naturals. L’estructura de la síl·laba. Els processos fonològics.

Metodologia

 La metodologia seguida a l'assignatura combina classes teòriques i pràctiques, se centra en l'aprenentatge per resolució de problemes i es complementa amb altres tipus d'activitats.

 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà, mitjançant l’aula Moodle o el mitjà de comunicació habitual, el format presencial o virtual de les diferents activitats dirigides i d’avaluació.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Comentari del treball pràctic 12 0,48 1, 2, 3, 5, 7
Sessions teòriques 40,5 1,62 2, 3, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Tutories i resolució de problemes 43,5 1,74 5
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació i estudi 50 2 1, 3, 4, 5, 6

Avaluació

L’avaluació és continuada i la qualificació final de l’assignatura s’obté a partir de tres evidències d’aprenentatge:

1.- Ev1 - Prova escrita individual presencial sobre la meitat del temari aproximadament i amb un pes del 35% de la nota total (primer període d’avaluació).

2.- Ev2 - Prova escrita individual presencial sobre la meitat del temari aproximadament i amb un pes del 35% de la nota total (segon període d’avaluació)

2.- Ev3 - Pràctiques: en les sessions establertes a tal efecte (setmanes 4, 7, 10, 12, 15 i 16), els alumnes hauran de resoldre individualment exercicis pràctics. La mitjana aritmètica de les pràctiques representarà el 30% de la nota final.

Els únics elements considerats en l’avaluació de l’assignatura són els resultats obtinguts en les tres evidències d’aprenentatge. Les evidències no lliurades tenen una puntuació de zero i les lliurades es consideren aprovades si tenen una qualificació igual o superior a 5. En el moment de realitzar cada activitat d’avaluació s’informarà sobre el procediment i la data de revisió de les qualificacions.

Per superar l’assignatura cal assolir una puntuació igual o superior a 5 en la mitjana ponderada de les puntuacions obtingudes en cada evidència d’aprenentatge. Per al còmput d’aquesta mitjana és imprescindible haver realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Els estudiants que lliurin evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40% de laqualificació final) no podran constar a les actes com a “No avaluables”.

 

Per a poder realitzar la recuperació cal haver lliurat un conjunt d’evidències el pes de les quals equivalgui a un mínim de les 2/3 parts de la qualificació final de l'assignatura. La recuperació consistirà en una prova escrita individual sobre tot el temari de l'assignatura. Aquesta prova serà l’únic element considerat per a la recuperació de l’assignatura. La nota de l'examen de recuperació serà la qualificació final de l'assignatura. Per superar l’assignatura cal assolir una puntuació igual o superior a 5.

No es preveu que els estudiants de segona matrícula o posteriors s'avaluïn mitjançant una única prova de síntesi no recuperable. Aquests estudiants seran avaluats seguint els criteris descrits en aquesta guia docent.

 

“Segons l’Art 116, punt 10 Normativa UAB, en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat o falsificació de signatura en la llista d’assistència presencial i/o altres conductes acadèmiques deshonestes...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura/mòdul, la qualificació final serà 0. El responsable d’assignatura/mòdul comunicarà a la coordinació de titulació qualsevol acció que s’hagi fet en aquest sentit.” (Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia 2021-22. Aprovat en Comissió Acadèmica el 19 d’abril de 2021. https://www.uab.cat/doc/DOC_Pautes_Avaluacio_FP_2020).

“En cas que l’estudiant tingui dificultats perentendre elsenunciats d’examen escrits en català a causa de motius com ara estar realitzant una estada a la UAB a travésd’un programa d’intercanvi, haver residit durant poc temps a Catalunya, etc. pot sol·licitar que l’examen sigui traduït del català al castellà sempre que s’adreci formalment i per escrit a la coordinació de l’equip docent de l’assignatura, com a molt tard la setmana 4 del semestre en curs.” (Criteris de traducció de proves d’avaluació, Facultat de Psicologia. Aprovats en Junta Permanent de la Facultat de Psicologia el 25 d’abril de 2016. https://www.uab.cat/doc/DOC_Criteris_proves_avaluacio_2021).

Les pautes d'avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia es poden consultar a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev1 – Prova escrita 35% 2 0,08 1, 2, 3
Ev2 – Prova escrita 35% 2 0,08 1, 2, 3
Ev3 – Pràctiques 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL

Fromkin, V. (2000). Linguistics. An introduction to linguistic theory. Oxford: Blackwell.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Els treballs que s’esmenten a continuació són obres de consulta que permeten aclarir conceptes i aprofundir en els temes tractats en el programa. Durant el curs es proporcionaran bibliografies més detallades per a cada tema.

Balari, S. i Gavarró, A. (2007). Bases biològiques del llenguatge. Bellaterra: Publicacions de la UAB.

Bonet, E. (1998). Fonologia catalana. Barcelona: Ariel Lingüística.

Bosque, I. i J. Gutiérrez-Rexach (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Ediciones Akal.

Brown, K. (ed.) (2006). Encyclopaedia of Language and Linguistics. Amsterdam: Elsevier. 

Guasti, M.T. (2002). Language acquisition. The growth of grammar. Cambridge: The MIT Press.

Fromkin, V., Rodman, R. i Hyams, N. (2011). An introduction to language (9a ed.). Boston, MA: Cengage Learning.

Hauser, M. D., Chomsky, N., i Fitch, W. T. (2002). The faculty of language: what is it, who has it, and how did it evolve? Science, 298, 1569-1579. 

Larson, R. (2010) Grammar as Science. Cambridge, Mass. & London: The MIT Press.   

Radford, A., M. Atkinson, D. Britain, H. Clahsen i A. Spencer (1999) Linguistics. An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

Programari

No aplicable