2021/2022
Fonaments de l'educació sociocomunitària
Codi: 101663
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500260 Educació Social |
OB |
3 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Objectius
1. Conèixer la història, la conceptualització bàsica de l’educació sociocomunitaria i les seves relacions amb altres dimensions socioeducatives
2. Conèixer els fonaments teórics de l’educació sociocomunitaria
3. Conèixer les diferents tradicions acadèmiques i professionals de l’educació sociocomunitària.
4. Aprendre a dissenyar un projecte d’educació sociocomunitària
5. Conèixer i saber aplicar els mètodes, tècniques i activitats d’educació sociocomunitaria.
6. Conèixer experiències i projectes d’educació sociocomunitària
Competències
- Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord als principis deontològics de la professió.
- Contextualitzar l'acció socioeducativa en funció dels diferents paradigmes teòrics que han elaborat les ciències de l'educació i en funció del context socio-històric dels individus, grups i institucions.
- Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
- Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-se de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Dissenyar de manera articulada plans, programes, projectes, activitats i tasques en diversos contextos socioeducatius.
- Dominar els coneixements teòrics i aplicats de les diferents Ciències de l'Educació que li permetin desenvolupar la capacitat d'anàlisi i observació de la realitat social i educativa.
- Fomentar l'autonomia dels participants i buscar un equilibri entre les seves funcions com a orientador, facilitador i promotor de la dinàmica socioeducativa.
- Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
- Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).
- Utilitzar informació i coneixement de les diferents fonts i contextos (informes, articles, etc.) propis de les ciències socials.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar diferents tipus de comunitats i les principals característiques que les defineixen i configuren.
- Analitzar experiències i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari des de la perspectiva de diferents paradigmes teòrics.
- Comprendre els marcs teòrics que possibiliten el desenvolupament d'accions responsables i sostenibles per valorar la responsabilitat individual i col·lectiva en la consecució d'un futur sostenible.
- Conèixer i desenvolupar el pensament i raonament crític per analitzar la complexitat dels reptes i desafiaments de l'educació social.
- Conèixer la conceptualització bàsica i les principals metodologies i tècniques de l'animació sociocultural i el desenvolupament comunitari.
- Conèixer la dimensió pedagògica de la interacció amb els iguals i els adults i saber promoure la participació en activitats col·lectives, el treball cooperatiu i l'esforç individual mostrant una actitud ètica front als processos de mediació en diferents contextos i circumstàncies.
- Conèixer la investigació existent sobre animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
- Conèixer la legislació bàsica que emmarca l'educació sociocomunitària.
- Desenvolupar funcions professionals adaptades a les diferents situacions sociocomunitàries de manera que estimulin l'empoderament de les persones participants.
- Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i pensament científic per a la millora de l'acció professional.
- Dissenyar activitats, programes i projectes d'animació sociocultural i desenvolupament comunitari.
- Elaborar models de seqüències didàctiques per al foment de la llibertat democràtica, la igualtat de gènere, la justícia social i la solidaritat.
- Fomentar l'educació democràtica de la ciutadania i la pràctica del pensament social crític fomentant la col·laboració amb les famílies, organismes i institucions amb incidència en la formació ciutadana.
- Lliurar en temps i forma les activitats proposades.
- Mantenir una actitud de respecte, pràctiques i comportaments que atenguin a l'equitat i inclusió.
- Organitzar el treball de forma estructurada en relació a les demandes.
- Treballar en equips multidisciplinars desenvolupant processos d'educació sociocomunitària.
Continguts
1. Conceptualització bàsica en educació sociocomunitària
2. Bases sociopedagógiques de l’acció en la comunitat
2.1. Educació comunitària, societat civil i xarxes socioculturals
2.2. La comunitat
2.3. La participació
2.4. Acció comunitària i treball socioeducatiu en xarxa
2.5. Metodologia comunitària
2.6. Capital social
3. La tradició francófona: l’animació sociocultural
3.1. Corrents teórico-pràctiques en l’animació sociocultural
3.2. La metodologia de l’animació sociocultural
4.La tradició anglosaxona: el desenvolupament comunitari
4.1. Comunitat, desenvolupament i canvi social
4.2. Organització de la comunitat i desenvolupament comunitari
5.Tècniques de dinamització comunitària
6. Disseny i avaluació participativa de projectes d’educació sociocomunitària
7. Experiències i projectes d’educació sociocomunitària
8. Rol de l'educador social a l'àmbit comunitari
|
Metodologia
Relació d’Activitats:
A) Treball de recerca, elaboració d’informació i aplicació de tècniques a l’aula (Grupal)
B) Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària (Grupal)
C) Examen final (individual)
D) Treball de reflexió d'una experiència comunitària (individual)
Hi ha 30 hores de classes virtuals i 15 h. de treball en grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Són requisits obligatoris:
1.-Realitzar totes les activitats d’avaluació requerides. Es considerarà no avaluable sinó es fan totes.
2.- L'assistència, com a mínim, al 80% dels seminaris.
L'examen final serà el 21 de gener. L'examen de recuperació serà el 28 de gener. Consistirà en un una prova amb 15 preguntes sobre el total de continguts de l'assignatura.
|
Activitats d’Avaluació
|
% de la nota
|
PARTE GRUPAL
|
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula
|
15%
|
Disseny i elaboració d’un projecte d’educació sociocomunitària
|
25%
|
PARTE INDIVIDUAL
|
Participació a l’ aula i implicació a les dinàmiques
|
5%
|
Reflexió de una experiència comunitària
|
10%
|
Examen final
|
45%
|
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Disseny i elaboració d'un projecte d'educació sociocomunitària |
25% |
0
|
0 |
1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 16, 17
|
Examen final |
45% |
0
|
0 |
2, 3, 7, 8, 9, 11, 13
|
Participació a l'aula i implicació en les dinàmiques |
5 % |
0
|
0 |
2, 3, 4, 5, 10, 15
|
Reflexió personal d'una experiència comunitària |
10% |
0
|
0 |
1, 4, 7
|
Treball de recerca, elaboració d'informació i aplicació de tècniques a l'aula |
15% |
0
|
0 |
5, 7, 11, 12, 14
|
Bibliografia
Manuals i obres teòriques generals :
- AAVV. (2001). Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Editorial Popular.
- ANDER-EGG (1989) La animación y los animadores. Ed. Narcea. Madrid.
- AYUSO, I. (2004) Animación sociocultural. Intervención multidisciplinar. Jaen: Formación Alcalá.
- BARBERO,J.M.; CORTES, F. (2005) Trabajo comunitario, organización y desarrollo social. Madrid: Alianza.
- CALVO, A. (2002), La animación sociocultural. Una estrategia educativa para la participación. Madrid: Alianza
- CIVIS, M. ; RIERA, J. (2007) La nueva pedagogía comunitaria. Un marco para la acción sociopedagógica e interprofesional. Valencia : Nau Llibres.
- CHARRY, C. ; CONTRERAS.IBAÑEZ, C. (2015) Capital social: enfoques alternativos. Barcelona, Anthropos
- CHECKOWAY, B.N.; GUTIÉRREZ, L. M. (Eds.). (2009) Teoría y práctica de la participación juvenil y el cambio comunitario. Barcelona: Graò.
- DELANTY, G. (2006) Community. Barcelona : Graò.
- DIAZ-GIBSON, J. (2017)Projectes d'innovació educativa comunitària: ingredients d'éxit i reptes.Barcelona: Fundació Jaume Bofill
- FIGUERAS, P. (2011) Los Técnicos Superiores en Animación Sociocultural y su inserción en el mercado de trabajo. Madrid: Editorial CCS.
- FROUFE, S.; SANCHEZ, M.A. (1994) Construir la animación. Salamanca : Amaru.
- GARCÍA ROCA, J. (2004) Políticas y programas de participación social. Madrid. Síntesis.
- GILLET, J. C. (2006) La animación en la Comunidad. Un modelo de animación socioeducativa. Barcelona : Graò.
- GOMÀ, R. (2008). La acción comunitaria: transformación social y construcción de ciudadanía. En Res. Revista de Educación Social. Monográfico de Educación Social y trabajo con la comunidad, núm. 7. [en línea]. enllaç. [14 de marzo de 2014]
- HERAS, P. (Coord.) y otros (2008). La acción política des de la comunidad. Barcelona: Graò.
- HOMBRADOS, M.I. ; GARCÍA, M.A. ; LÓPEZ, T. (Coord.) (2006) Intervención social y comunitaria. Málaga : Ediciones Aljibe
- HOMBRADOSs, M. I. (2011).“Sentido de comunidad”. En Fernández, I.; Morales, J. F. y Molero, F. (coords.). Psicología de la intervención comunitaria, págs. 97-128.
Bilbao. Editorial Desclée de Brouwer
- LILLO, N. ; ROSELLO, E. (2001) Manual para el trabajo social comunitario. Madrid : Narcea.
- LLENA, A.; PARCERISA, A.; ÚCAR, X. (2009) 10 Ideas clave. La acción comunitaria. Barcelona: Graò.
- LOZANO, J. O. (2007) Jóvenes educadores. Tribus educadoras entre los lugares y las redes. Barcelona: Graò.
- MARCHIONI, M. (Coord.) (2001) Comunidad y cambio social. Teoría y praxis de la acción comunitaria. Madrid: Popular.
- MORATA, T. (Coord.) (2016) Pedagogia social comunitaria y exclusión social. Madrid, Popular
- NAVARRO, S. (2004) Redes sociales y construcción comunitaria. Madrid. CCS
- NUÑEZ, H. (2015) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid. Popular
- PEÑA-LÓPEZ, I.; BALAGUÉ PUXAN, F. (coords.) Acción comunitaria en red. Barcelona: Graò.
- PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) El animador. Buenas prácticas de acción sociocultural. Madrid: Narcea
- PÉREZ SERRANO, G.; PÉREZ DE GUZMAN, Mª V. (2006) Qué es la animación sociocultural. Epistemología y valores. Madrid : Narcea
- PÉREZ SERRANO, M. (coord). (2011). Intervención sociocomunitaria. Mardid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
- POSE, H.M. (2006) La cultura en las ciudades. Un quehacer cívico-social. Barcelona: Graò
- SÁNCHEZ, A. (2007): Manual de psicología comunitaria. Un enfoque integrado.Madrid: Pirámide.
- SANTIBÁÑEZ GRUBER, R.; MARTÍNEZ-PAMPLIEGA, A. (Coords.) (2013) La intervención comunitària con adolescentes y familias en riesgo. Barcelona. Graó.
- SARRATE, M.L. (Coord.) (2002), Programas de animación sociocultural. Madrid: UNED
- SOLER, P. (Coord.) (2011) La animación sociocultural. Una estrategia para el desarrollo y el empoderamiento de comunidades. Barcelona: UOC.
- TRILLA, J. (Coordinador) (1997). Animación sociocultural. Teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.
- ÚCAR, X. (Coord.) (2009) Enfoques y experiencias internacionales de acción comunitaria. Barcelona : Grao.
- ÚCAR, X. (Edit.) (2005) Participación, animación e intervención socioeducativa. Actas del 1er. Congreso Internacional e Interdisciplinar. Ponencias y comunicaciones. Barcelona.
- ÚCAR, X.; LLENA, A. (Coords.) (2006) Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona: Graò.
- Úcar, X. (2016). Relaciones socioeducativas . La acción de los profesionales. Barcelona, UOC
- VENTOSA, V.J. (Coord.) (2008) Los agentes de la animación sociocultural. El papel de las instituciones, de la comunidad y de los profesionales. Madrid: Editorial CCS.
- ZAMBRANO, A.; BERROETA, H. (Comps.) Teoría y práctica de la acción comunitaria. Aportes desde la psicología comunitaria. Santiago de Chile: Ril Editores.
Materials de disseny i metodologia de la intervenció
- CARIDE, J.A. ; VIEITES, M.F. (Coord.) (2006) De la educación social a la animación teatral. Gijón : Trea S.L.
- CASACUBERTA, D. ; RUBIO, N. ; SERRA, L. (Coord.) (2011) Acción cultural y desarrollo comunitario. Barcelona : Grào.
- CASTRO, M.M. y otros (2007) La escuela en la comunidad. La comunidad en la escuela. Barcelona : Grào.
- CEMBRANOS, F. y otros (1988) La animación sociocultural: una propuesta metodológica . Madrid: Popular.
- DELTORO, E. (1991) Como hacer proyectos de animación. Zaragoza : Trajecte associats.
- FRANCIA, A. y otros (1993) Análisis de la realidad. Ed. CCS. Madrid.
- JARA, O.(1998) Para sistematizar experiencias. Una propuesta teórica y práctica. Costa Rica: Alforja
- MARTÍ, J. ; PASCUAL, J. ; REBOLLO, O. (Coord.) (2005) Participación y desarrollo comunitario en medio urbano. Experiencias y reflexiones. Madrid : Ipala Editorial/Cimas.
- NUÑEZ, H. (2016) Evaluación participativa en la acción comunitaria. Madrid : Editorial Popular
- PEREZ SERRANO, G. (1993) Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Madrid: Narcea.
- PEREZ-CAMPANERO, M.P. (1991) Como detectar las necesidades de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.
- RECIO, C. y otros (2009) Los bancos de tiempo. Barcelona: Grao.
- VENTOSA, J.V. (2001) Desarrollo y evaluación de proyectos socioculturales. Madrid: CCS
- VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) La investigación social participativa. Barcelona : El viejo Topo.
Llibres de tècniques d’intervenció
- AGUILAR, Mª.J. (1991) Cómo animar un grupo. Barcelona : El Ateneo.
- AREA, M. ; PARCERISA, A. ; RODRIGUEZ, J. (Coord.) (2010) Materiales y recursos didácticos en contextos comunitarios. Barcelona : Graò.
- BASCONES, L.M. (1992) Juegos para la animación de ambientes. Madrid: CCS.
- COSTA, M.;LOPEZ, E. (1991) Manual del educador social 1 y 2. Madrid: Ministerio de asuntos sociales.
- CHAVES, A.; MESALLES, LL. (2001) El animador. Cómo organizar las actividades de los clientes en un hotel divertido. Barcelona: Laertes
- FROUFE, S. (1998) Técnicas de grupo en animación comunitaria. Salamanca: Amaru.
- GUTIERREZ, L. (1997) Métodos para la animación sociocultural. Madrid: CCS.
- PEREZ SERRANO, G. (2000) Modelos de investigación cualitativa en Educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea
- SANCHEZ, M. (1986) Metodología y práctica de la participación. Madrid: Popular.
- UCAR, X. (1992) El teatro en la animación sociocultural. Zaragoza: Diagrama.
- VILLASANTE, T.R. y otros (Coord.) (2001) Prácticas locales de creatividad social. Barcelona : El viejo Topo.
- VILLASANTE, T.R. y otros (2000). La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía 1. Madrid: El Viejo Topo
- ZAMORA, A. (1993) Recursos lúdico-festivos. Madrid: CCS.
Revistes i enllaços web
1. Educación Social. Revista de Intervención socioeducativa. Institut de formació Pere Tarrés.
2. Pedagogia social. Revista Interuniversitaria. Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)
3. Quaderns d’animació i educació social. http://www.quadernsanimacio.com
4. Quaderns d'educació social. Col.legi d'educadores i educadors socials de Catalunya
5. Community Development Journal
6. European Journal of Social work
7. Social work education
8. Social Education
9. International Journal of Social Education
10.El Pas. http://www.diba.es/elpas/index.asp
11.Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/
12.Eduso. Net el portal de l’educació social. http://www.eduso.net/
13. Dixit Centre de Documentació de Serveis Socials. http://dixit.gencat.cat/portal/index.html
14. Coordinadora per a l’Animació Sociocultural de Catalunya http://www.cascat.org/
15. International Journal of Social Pedagogy
16.Xarxanet: entitats i voluntaris per un món millor http://xarxanet.org/
17. https://trabajosocialaquiyahoraonline.wordpress.com/
18. https://www.trama.confavc.cat/acci%C3%B3-comunit%C3%A0ria