Logo UAB
2021/2022

Introducció a les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació

Codi: 101517 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500244 Estudis d'Àsia Oriental FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Xenia Amoros Soldevila
Correu electrònic:
Xenia.Amoros@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Xenia Amoros Soldevila
Judith Cortés Villarroya

Prerequisits

És recomanable que l’estudiant tingui unes habilitats de base mínimes per a la gestió d’elements pel que fa a carpetes i fitxers (crear, moure, copiar, enganxar, eliminar, comprimir i descomprimir, etc.) i aplicacions (obrir, tancar, moure finestres, alternar entre sessions, etc.).

Objectius

La funció d’aquesta assignatura és iniciar l'alumnat en l’ús dels recursos tecnològics generals aplicats a l’edició, la gestió i la cerca de dades científico-econòmiques i d’humanitats relacionats amb els estudis d’Àsia Oriental.

En acabar l’assignatura l'alumnat haurà de ser capaç de:

  • Demostrar que coneix els recursos tecnològics generals per a la gestió d'arxius i de dades aplicables en l’àmbit dels estudis d’Àsia Oriental.
  • Aplicar aquests coneixements per a l’edició de textos en diverses modalitats i dur a terme la correcció lingüística.
  • Aplicar aquests coneixements per a l’automatització bàsica d'accions.
  • Aplicar aquests coneixements per a cercar i gestionar eficaçment recursos en línia relacionats amb els diferents objectes d’estudi de la titulació d’Àsia Oriental.

Competències

  • Conèixer i utilitzar els recursos de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) per recopilar, elaborar, analitzar i presentar informació en relació amb els estudis de l'Àsia oriental.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Vetllar per la qualitat del propi treball.

Resultats d'aprenentatge

  1. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  2. Utilitzar cercadors de dades científiques específiques.
  3. Utilitzar programes informàtics per a fins específics.
  4. Vetllar per la qualitat del propi treball.

Continguts

 

Recopilar

Gestors de bibliografia

Mendely i Zotero

 

 

 

 

Eines de gestió de projectes: Trello, diagrama Gantt, etc.

Cercadors, 'internet

 

Elaborar

Fulls de càlcul

Excel, Calc, Full de càlcul de Google.

Eines per compartir arxius

 Google dirve, dropbox, etc.

Eines GIS

Google maps

Analitzar

 Mapes conceptuals

 C-Map Tools

Difondre

Edició de textos

Funcions d'edició, recursos lingüístics, automatització de l'edició, edició en llengües d’Àsia Oriental.

Infografies

 Piktochart, Infogram

Presentacions

Presentació a l’aula del treball en grup

Retòricai argumentació

Edició web

Google Sites, Wordpress

Metodologia

Les activitats seran fonamentalment demostracions pràctiques i les exposicions del professorat tindran per objectiu l’adquisició de les habilitats i coneixements de les eines i recursos informàtics seleccionats per la seva relació amb els estudis d’Àsia Oriental.

Hi haurà treballs compartits amb les assignatures Introducció a les Ciències Polítiques i Introducció a l'Antropologia.

Metodologia basada en l'avaluació continuada:

  1. Elecció d’un article, acadèmic o de divulgació, que contingui dades quantitatives. 
  2. Elaboració d’un mapa conceptual sobre l’article- exercici d'aula
  3. Extracció i processament de dades de l’article - gràfics full de càlcul - 1n lliurament 
  4. Valoració  d'aspectes  formals i bibliogràfics de la ressenya de l'assignatura Introducció a les ciències polítiques i les relacions internacionals - 2r lliurament
  5. Presentació d’una infografia explicativa sobre l’article amb conclusions - 3t lliurament 
  6. Memòria del procés del treball individual - 4t lliurament 
  7. Disseny del projecte grupal - 1r lliurament grupal 
  8. Creació web - 2n lliurament 
  9. Presentació oral del treball grupal - 3r lliurament grupal 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions de la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Exposicions del professor a l'aula 40 1,6 1, 2, 3, 4
Presentacions a l'aula 10 0,4 1, 2, 3, 4
Resolució d'exercicis 10 0,4 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Tutories programades 24 0,96 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge d'eines 20 0,8 1, 3, 4
Cerca de documents i recursos 20 0,8 1, 2, 3, 4
Posada en pràctica d'habilitats 20 0,8 1, 2, 3, 4

Avaluació

L'avaluació és continuada. L’alumnat ha de demostrar el seu progrés realitzant les activitats d'avaluació que s'especifiquen a la taula següent.  

Projecte individual

 

   Tractament de dades i gràfics

 10%

   Infografia (elaboració i presentació)

 25%

   Memòria

 15%

Ex. Transversal (Ressenya article) - Aspectes formals i bibliografia

10%

Projecte grupal

 

   Disseny del projecte

 5%

   Creació del lloc web

 20%

   Presentació/memòria del treball grupal

 15%

El calendari d’aquestes activitats, així com els detalls sobre cada una d’elles i el pes que tenen en l’avaluació final es proporcionarà a l’inici de les classes.

Revisió 

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre la professora o el professor i l’alumnat.  

Recuperació 

Podran accedir a la recuperació qui s’hagi presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagi tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més.  

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, la professora o el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. Es pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o es poden agrupar diverses activitats en una de sola. En cap cas la recuperació pot consistir en una única activitat d'avaluació final equivalent al 100% de la qualificació. 

Consideració de “no avaluable” 

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’alumne/a equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d’avaluació 

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat). 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració de la memòria del projecte individual 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4
Exercici Transversal - Ressenya 10% 0,75 0,03 1, 2, 4
Exercicis del projecte individual 35% 2 0,08 1, 2, 3, 4
Projecte de grup 40% 2,25 0,09 1, 2, 3, 4

Bibliografia

American Psychological Association. 2010. Publication Manual of the American Psychological Association. American Psychological Association.

Aranda, Xavi. 2015. “Piktochart, Una Eina per Crear Infografies”. Xarxanet.org  http://xarxanet.org/informatic/recursos/piktochart-una-eina-per-crear-infografies.

Cañas, Alberto J.; Novak, Josep. 2009. “¿Qué Es Un Mapa Conceptual?”. Data de consulta: 12 de juny de 2019. http://cmap.ihmc.us/docs/mapaconceptual.php.

Espeso, Pablo. 2018. “10 Herramientas Para Crear Infografías | EDUCACIÓN 3.0.”. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/crear-infografias/37194.html.

García, Pablo. 2017. “5 Herramientas Para La Gestión de Proyectos - Infoautónomos”.  https://infoautonomos.eleconomista.es/blog/5-herramientas-gestion-de-proyectos/.

Gibaldi, Joseph, and Modern Language Association of America. 1999. MLA Style Manual and Guide to Scholarly Publishing. Modern Language Association of America.

Guerra Frías, Miroslava, Silvia Rosa. Peña Alfaro González, Santiago. Viveros Fuentes, and American Psychological Association. 2010. Manual de Publicaciones de La American Psychological Association. El Manual Moderno.

Ivey, Camille, and Janet Crum. 2018. “Choosing the Right Citation Management Tool: EndNote, Mendeley, RefWorks, or Zotero.” Journal of the Medical Library Association 106 (3): 399. https://doi.org/10.5195/JMLA.2018.468.

Julià Lundgren, Daniel. 2012. “Sistemes de Gestió de Continguts.” UOC. http://cv.uoc.edu/annotation/d0e2e1ba3ee6a4e869edae20aa88db1b/462918/PID_00168263/index.html.

Pacual, Juan Antonio. 2018. “Cómo Crear y Ejecutar Una Macro En Word | Tecnología - ComputerHoy.Com.” 2018. https://computerhoy.com/tutoriales/tecnologia/como-crear-ejecutar-macro-word-254058.

Pascual, Juan Antonio. 2018. “Cómo Hacer Un Índice Automático En Word | Tecnología - ComputerHoy.Com”. 2018. Accessed June 12, 2019. https://computerhoy.com/tutoriales/tecnologia/como-hacer-indice-automatico-word-251018.

Romero, Leonor. 2014. “Manual de Trello.” 2014. https://es.slideshare.net/ManualeSmmUs/manual-de-trello.

Harley, J Brian. 2005. «Hacia una deconstrucción del mapa». En La nueva naturaleza de los mapas, 20. Fondo de Cultura Económica.

Programari

El programari requerit es veurà durant les classes.