Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500262 Sociologia | OB | 3 | 1 |
No hi ha cap prerequisit previ per cursar aquesta assignatura.
L'objectiu d'aquest curs és familiaritzar els estudiants amb els debats sociològics principals al voltant de la religió i proporcionar-los una base metodològica qualitativa per estudiar empíricament els fenòmens religiosos. El curs repassa les teories sociològiques clàssiques sobre la religió, analitza críticament les teories de la secularització i explora una varietat de subtemes actuals com són la diversitat religiosa, la religió i el nacionalisme, la globalització i el fonamentalisme religiós, la conversió i les noves espiritualitats. També hi ha seminaris dedicats a mètodes etnogràfics i investigació qualitativa.
El curs es divideix en tres blocs principals:
1. "PERSPECTIVES SOCIOLÒGIQUES SOBRE LA RELIGIÓ: UNA INTRODUCCIÓ CONCEPTUAL I METODOLÒGICA". Aquest bloc presenta la perspectiva sociològica sobre la religió i clarifica les diferències entre sociologia i teologia. Concentrem principalment en els clàssics (per exemple, Marx, Weber i Durkheim) i la rellevància de les seves idees per entendre les dinàmiques religioses contemporànies.
2. "LA MODERNITZACIÓ I LA SECULARITZACIÓ: UNA ANÀLISI CRÍTICA". En aquest bloc, estudiem les teories de la modernització i la secularització, així com diverses extensions i crítiques d'elles.
3. "GLOBALITZACIÓ, PLURALISME I TRANSFORMACIÓ RELIGIOSA". Aquest bloc aborda diversos temes relacionats amb la globalització, el pluralisme i la transformació religiosa com són la conversió, el fonamentalisme religiós, la gobernança de la diversitat religiosa, 'la religió viscuda' i les noves espiritualitats.
BLOC A: PERSPECTIVES SOCIOLÒGIQUES SOBRE LA RELIGIÓ: UNA INTRODUCCIÓ CONCEPTUAL I METODOLÒGICA
A.1. Presentació del curs: com pensen els sociòlegs sobre la religió?
A.2. Estudiar la religió etnogràficament
A.3. Perspectives clàssiques sobre la religió: Marx
A.4. Perspectives clàssiques sobre la religió: Weber
A.5. Perspectives clàssiques sobre la religió: Durkheim
BLOC B: LA MODERNITZACIÓ I LA SECULARITZACIÓ: UNA ANÀLISI CRÍTICA
B.1. Les teories de la secularització
B.2. Secularitats múltiples
B.3. La secularització a Espanya i a Catalunya
BLOC C: GLOBALITZACIÓ, PLURALISME I TRANSFORMACIÓ RELIGIOSA
C.1. Conversió
C.2. Globalització i fonamentalisme religiós
C.3. Pluralisme religiós
C.4. Religió i l'extrema dreta
C.5. Religió cultural
L'assignatura s'organitza al voltant de tres activitats:
a) Les classes magistrals que dibuixen l'aproximació principal al tema
b) Les "classes pràctiques" on es discuteixen lectures i/o es treballa conjuntament entorn qüestions concretes
c) Simultàniment, l'alumnat duu a terme un treball final que la professora supervisa a tutories, i en espais específics designats a classe
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball empíric | 10 | 0,4 | 1, 3, 11, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'estudiant | 55 | 2,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L’assignatura s’avaluarà a partir del següent:
1) Assistència, participació i presentació (10%): l'assistència a classe és obligatòria, i el nivell de participació es tindrà en compte per a aquesta part de l'avaluació. També cal fer una presentació oral del treball final.
2) Examen parcial (30%): l'examen consistirà en diversos assajos curts sobre temes que s'especificaran durant el curs. Els estudiants hauran de demostrar que han entès i assimilat correctament els principals continguts de la primera meitat del curs, i que són capaços d’argumentar posicions teòriques de forma rigorosa.
3) Treball final (25%): un estudi etnogràfic d'una comunitat religiosa (en el sentit ampli) o un treball d'investigació sobre un tema rellevant al curs. El treball es farà en grups de 2-4 persones i inclourà diversos lliuraments.
4) Examen final (35%): l'examen consistirà en diversos assajos curts sobre temes que s'especificaran durant el curs. Els estudiants hauran de demostrar que han entès i assimilat correctament els principals continguts del curs sincer, i que són capaços d'analitzar les lectures d'una manera crítica i creativa.
Així mateix, l'alumnat haurà de tenir en consideració les següents qüestions:
- Es considerarà que la persona té un "No Presentat" si no ha lliurat el treball ni ha fet els exàmens.
- En el cas de no aprovar, hi ha la possibilitat de fer un examen de recuperació. D’acord amb l’article 112 ter. de la Normativa acadèmica de la UAB, per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. També ha d'haver obtingut una qualificació mínimade 3,5.
- D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.
Plagi
El plagi consisteix a utilitzar el treball d'altres com si fos propi. Quan s'utilitzin llibres, articles, pàgines d'internet o qualsevol altre material, és obligatori especificar mitjançant l'ús de referències, indicant clarament dins el text quina referència correspon a quina frase. En el cas de citar un fragment paraula per paraula, és imprescindible posar el fragment entre cometes. El plagi és una infracció greu, equivalent a copiar en un examen. Comportarà una nota de zero per a l'assaig.
Per a més informació sobre el plagi, podeu mirar la guia sobre "Com s'ha de citar i com evitar el plagi": https://www.uab.cat/doc/GuiaCitesiPlagiEstudiants. També podeu mirar: <https://www.uab.cat/web/estudia-i-investiga/com-citar-i-elaborar-la-bibliografia-1345708785665.html>.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència, participació i presentació | 10% | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 8, 11, 13, 14, 15, 16, 17 |
Examen final | 35% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Examen parcial | 30% | 10 | 0,4 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 12, 13, 14, 16 |
Treball final | 25% | 10 | 0,4 | 2, 5, 7, 8, 9, 11, 16, 17 |
Bibliografia general
Asad, Talal. 2003. Formations of the Secular: Christianity, Islam, Modernity. Stanford, CA: Stanford University Press.
Astor, Avi. 2020. “Religion and Counter-State Nationalism in Catalonia.” Social Compass, 67(2):159–176.
Beaman, Lori G. 2003. “The Myth of Pluralism, Diversity, and Vigor: The Constitutional Privilege of Protestantism in the United States and Canada.” Journal for the Scientific Study of Religion 42(3):311–25.
Beaman, Lori G. 2013. “Battles over Symbols: The ‘Religion’ of the Minority versus the ‘Culture’ of the Majority.” Journal of Law and Religion 28(1):67–104.
Beckford, James A. 2003. Social Theory and Religion. Cambridge: Cambridge University Press.
Bellah, Robert N. 1967. “Civil Religion in America.” Daedalus 96(1):1–21.
Berger, Peter L. 1999. El dosel sagrado: para una teoría sociológica de la religión. Barcelona: Editorial Kairós.
Bowen, John R. 2007. “A View from France on the Internal Complexity of National Models.” Journal of Ethnic and Migration Studies 33(6):1003–16.
Braunstein, Ruth. 2017. “Muslims as Outsiders, Enemies, and Others: The 2016 Presidential Election and the Politics of Religious Exclusion.” American Journal of Cultural Sociology 5(3):355–72.
Brubaker, Rogers. 2012. “Religion and Nationalism: Four Approaches.” Nations and Nationalism 18(1):2–20.
Brubaker, Rogers. 2017. “Between Nationalism and Civilizationism: The European Populist Moment in Comparative Perspective.” Ethnic and Racial Studies 40(8):1191–1226.
Bruce, Steve. 2011. Secularization: In Defence of an Unfashionable Theory. Oxford: Oxford University Press.
Casanova, José. 1994. Public Religions in the ModernWorld. Chicago: University of Chicago Press.
Durkheim, Emile. 1968 [1912]. Las formas elementales de la vida religiosa. Buenos Aires: Schapire.
Eisenstadt, Shmuel Noah. 2000. “Multiple Modernities.” Daedalus 129(1):1–29.
Estruch, Joan, L’Opus Dei i Les Seves Paradoxes. (Barcelona: Edicions 62, 1993)
Estruch, Joan, Joan Gomez, Maria del Mar Griera, i Agustí. Iglesias, Les Altres Religions. Minories Religioses a Catalunya. (Barcelona: Mediterrània, 2004)
Estruch, Joan. Entendre les religions. Una perspectiva sociològica. (Barcelona: Mediterrània, 2015).
Griera, M. i Urgell, F. Consumiendo Religión. (Barcelona: La Caixa, 2003).
Hanegraaff, Wouter J. 1999. “New Age Spiritualities as Secular Religion: A Historian’s Perspective.” Social Compass 46(2):145–60.
Kuru, Ahmet T. 2007. “Passive and Assertive Secularism: Historical Conditions, Ideological Struggles, and State Policies toward Religion .” World Politics 59(4):568–94.
Kuru, Ahmet T. 2009. Secularism and State Policies toward Religion: The United States, France, and Turkey. Cambridge: Cambridge University Press.
Mahmood, Saba. 2018. Religious Difference in a Secular Age: A Minority Report. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Marx, Karl and Friedrich Engels. 1888. “Tesis sobre Feuerbach.” Retrieved (https://www.marxists.org/espanol/m-e/1840s/45-feuer.htm).
McGuire, Meredith B. 2008. Lived Religion: Faith and Practice in Everyday Life. Oxford: Oxford University Press.
Mellor, Philip A. and Chris Shilling. 2010. “Body Pedagogics and the Religious Habitus:A NewDirection for the Sociological Study of Religion.” Religion 40(1):27–38.
Mijares Molina, Laura and Ángeles Ramírez. 2008. “Mujeres, Pañuelo e Islamofobia En España: Un Estado de La Cuestión.” Anales de Historia Contemporánea 24:121–35.
Rogozen-Soltar, Mikaela. 2019. “Murabitun Religious Conversion: Time, Depth, and Scale among Spain’s New Muslims.” Anthropological Quarterly 92(2):509–39.
Roy, Olivier. 2010. La santa ignorancia. Barcelona: Península.
Soper, J. Christopher and Joel S. Fetzer. 2007. “Religious Institutions, Church-State History and Muslim Mobilisation in Britain, France and Germany.” Journal of Ethnic and Migration Studies 33(6):933–44.
Sullins, D. Paul. 2006. “Gender and Religion: Deconstructing Universality, Constructing Complexity.” American Journal of Sociology 112(3):838–80.
Sullivan, Winnifred Fallers. 2005. The Impossibility of Religious Freedom. Princeton: Princeton University Press.
Weber, Max. 1991 [1905). La ética protestante y el espíritu de capitalismo. Puebla: Premia Editora.
Winchester, Daniel. 2008. “Embodying the Faith: Religious Practice and the Making of a Muslim Moral Habitus.” Social Forces 86(4):1753–80.
Wohlrab-Sahr, Monika and Marian Burchardt. 2012. “Multiple Secularities: Toward a Cultural Sociology of Secular Modernities.” Comparative Sociology 11(6):875–909.
Zubrzycki, Geneviève. 2012.“Religion, Religious Tradition, and Nationalism: Jewish Revival in Poland and ‘Religious Heritage’ in Québec.” Journal for the Scientific Study of Religion 51(3):442–55.
Aquesta assignatura no utilitza programari específic.