Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500254 Geologia | OT | 3 | 0 |
2500254 Geologia | OT | 4 | 0 |
Es recomana tindre assolits els coneixements bàsics d’Estratigrafia, Sedimentologia i bon nivell de comprensió d’escrits en anglès.
L’assignatura Ambients Geològics Actuals proporciona la formació fonamental en un camp de la geologia sedimentaria que avui s’està expandint amb força i que ha aconseguit assolir una parcel·la ja ben delimitada per les necessitats de la societat actual, com és la sedimentologia ambiental. Aquesta branca de l’Estratigrafia i Sedimentologia, que també es pot entendre com una branca de la Sedimentologia aplicada, tracta la funció i dinàmica dels sistemes sedimentaris dels nostres dies, enfocant l’estudi a com aquests sistemes responen en front els canvis ja siguin deguts a esdeveniments per processos naturals com per les pertorbacions provocades per l’acció antròpica.
L’assignatura vol aconseguir que l’alumne vagi més enllà dels coneixements que ja ha adquirit en les assignatures que afecten a la geologia sedimentaria i que s’han orientat a un coneixement fonamental de la història de la Terra. L'assignatura, atén a les relacions entre Geologia i Medi Ambient i busca assolir que l’alumne sigui capaç d’identificar els factors d’especificitat que intervenen en els medis sedimentaris actuals envers els fòssils i, tenint en compte les principals fonts i la dinàmica de producció i d'acumulació de sediments, sigui capaç d’explorar l'impacte d'una àmplia gamma de pertorbacions d’un medi determinat, ja siguin naturals com artificials.
Introducció. Concepte i àmbit de la sedimentologia ambiental. Factors de singularitat dels medis actuals respecte dels medis fòssils. Resposta sedimentària als canvis ambientals. Processos i gestió de medis sedimentaris.
Ambient costaner. Processos sedimentaris, factors de control i interacció amb l’activitat antròpica.
Ambient lacustre. Tipus de llacs i sediments lacustres. Contaminació de llacs. Processos i impactes de pertorbacions naturals i antropogèniques.
Ambient de muntanya. Tipus d’ambients de muntanya. Característiques sedimentològiques ambientals. Interacció amb l’activitat antròpica
Ambient desèrtic. Processos sedimentaris i els seus impactes. Aridificació i impactes antropogènics.
Ambient fluvial. Processos sedimentaris i impacte de l’activitat antropogènica.
Ambient urbà. Interacció geologia-ciutat: el cas d'una gran ciutat.
Es desglossa en tres tipus d’activitats: (a) presencials, (b) supervisades i (c) autònomes
Activitats dirigides
Teoria. Classes magistrals dels temes per part dels professors
Pràctiques. Anàlisi de sediments d'algun ambient actual. Casos d’estudi sobre l'evolució d'un ambient actual
Activitats supervisades:
Es pot plantejar un cas real sobre el qual l'alumne realitza un treball basant-se en la bibliografia que ell mateix ha de ser capaç de cercar. Aquest treball s'ha de presentar a classe.
Activitats autònomes
A més de l’estudi dels temes conceptuals, l’alumne ha de dur a terme la finalització dels exercicis de pràctiques i preparació dels informes dels treballs que es proposin així com, si s'escau, les presentacions de treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teoria | 18 | 0,72 | 1, 2 |
Pràctiques | 16 | 0,64 | 1, 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball sobre un cas d'estudi | 9 | 0,36 | 1, 2 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi teoria, Elaboració treballs | 45 | 1,8 | 1, 2 |
Avaluació
Avaluació del contingut teòric segons la puntuació obtinguda en proves parcials. S'assoleix el 40% de la nota final.
Avaluació de les pràctiques. Es pot tenir en compte la presencialitat, l'aprofitament de les sessions i la correcció d'un dossier amb el conjunt de les pràctiques acabades. Es poden incloure preguntes sobre els treballs presentats a classe. S'assoleix el 20% de la nota final. Aquesta part es considera l'avaluació continuada
Avaluació del treball sobre un cas paradigmàtic. S'assoleix el 40% de la nota final. Les preguntes, consultes i creixement del treball es considerarà en aquesta avaluació i en la d'avaluació continuada
Prova de recuperació al final
Les proves teòriques parcials suspeses (nota inferior a 5) podran ser recuperades en una prova final en la data indicada en la programació general del curs.
No es faran proves (parcials, de recuperació o de síntesi) fora dels dies establerts.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de pràctiques | 20% | 0 | 0 | 1, 2 |
D'avaluació del contingut teòric | 40% | 4 | 0,16 | 1, 2 |
Treball sobre un medi sedimentari | 40% | 8 | 0,32 | 1, 2 |
Arche, A. (2010). Sedimentología: del proceso físico a la cuenca sedimentaria. Publicaciones del Consejo Superior de Investigaciones Científicas; Colección Textos universitarios, Ref. CSIC 11761, 1287p
Lovejoy, T.E. & hannah, L. (2005). Climate Change and Biodiversity. Yale University Press.
Perry, C.T. and Taylor. K.G. (2007). Environmental Sedimentology, (C. Perry and K.G. Taylor, eds.) Blackwell Scientific Publications.
Walker, R. (1984). Facies models. Geosciences Canada, Reprint Series 1 (2nd. Ed. Revised). Geol. Assoc. Canada, 317 pp.
Solomon, S., Quin, D., Manning, M., Marquis, M., Averyt, k., Tichnor, M. Lery-Miller, H. Eds. (2008). Climate Change . CAmbridge University Press.The Physical Science Basis. Working Group I to the 4th assesment report of the Intergornmental Pannel on Climate Change.
Al Campus Virtual s'aniran afegint les referències dels articles que els alumnes han de cercar i sobre els quals han de fer un treball
_