Logo UAB
2021/2022

Comportament animal

Codi: 100835 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500251 Biologia ambiental OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Soler Membrives
Correu electrònic:
Anna.Soler@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

És convenient tenir aprovades la Zoologia General i l'Ecologia

Objectius

L'objectiu principal és proporcionar coneixement sobre el comportament animal des d'un punt de vista mecanicista i evolutiu. Es presentaran les diferents visions del comportament animal, des dels mecanismes que expliquen un comportament simple fins a la funció i la filogènia dels sistemes conductuals complexos (també amb una perspectiva cognitiva). Em centraré en el paper del comportament animal com a motor i modulador dels processos evolutius i solucions ecològiques. A més, exposaré com es poden fer servir les aplicacions etològiques en el maneig, la conservació de la fauna i el benestar animal.

Competències

  • Analitzar i interpretar el comportament dels éssers vius.
  • Assumir el compromís ètic
  • Descriure, analitzar i interpretar les adaptacions i les estratègies vitals dels principals grups d'éssers vius.
  • Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació
  • Identificar i interpretar la diversitat d'espècies en el medi.
  • Obtener información, diseñar experimentos e interpretar los resultados
  • Reconèixer i analitzar relacions filogenètiques.
  • Resoldre problemes.
  • Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar quantitativament i interpretar el significat evolutiu i funcional del comportament animal.
  2. Assumir el compromís ètic.
  3. Desenvolupar la capacitat d'organització i planificació.
  4. Interpretar els processos evolutius que han originat la diversitat animal.
  5. Interpretar la distribució i les interaccions en el medi de les espècies animals i el seu impacte en la diversitat animal.
  6. Obtenir informació, dissenyar experiments i interpretar-ne els resultats.
  7. Reconèixer les característiques del medi que determinen la distribució dels principals grups animals.
  8. Resoldre problemes.
  9. Sensibilitzar-se en relació amb temes mediambientals.

Continguts

  1. Historia de l’estudi del Comportament animal. Concepte de comportament
  2. Mètodes i tècniques d’estudi del comportament animal.
  3. Mecanismes de control del comportament.
  4. Cognició Animal
  5. Desenvolupament del comportament. Aprenentatge
  6. Històries de vida i optimització
  7. Filogènia, funció i valor adaptatiu actual del comportament
  8. Ús del temps i l’espai. Alimentació i interacció entre espècies
  9. Comunicació animal
  10. Comportament social
  11. Comportament reproductor
  12. Comportament animal aplicat

Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts. És possible que el temari pugui patir algun canvi per la incorporació de nou professorat.

Metodologia

  1. Classes magistrals amb suport de TIC. Comentaris d'actualitat en l'àmbit del comportament.
  2. Les sessions pràctiques són exemples de solucions concretes -mesures i anàlisi- d'algunes qüestions conductuals. Solen tenir un format obert, que l'alumne pot continuar lliurement. En acabar el curs, l'alumne hauria de saber com enfrontar críticament qualsevol manifestació conductual i poder-ne emetre una valoració amb arguments.
  3. Treball pràctic amb suport. Aquest treball és un component fonamental en la formació. Pot ser individual o de grup (màxim tres persones). Consistirà en generar una pregunta basada en hipòtesis i prediccions que haurà de contestar-se aplicant el mètode científic i realitzar una memòria en forma d'article científic que serà presentada en classe. Excepcionalment es podrà realitzar la revisió bibliogràfica d'un tema. Cal que la memòria es presenti abans de l'examen teòric.
  4. Examen Final i de recuperació.
  5. Lectura comprensiva de textos (entren en l'examen).

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. És possible que la metodologia pugui patir algun canvi per la incorporació de nou professorat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 15 0,6 1, 3, 6, 8
Classes teòriques 30 1,2 1, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Treball pràctic 20 0,8 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 71 2,84 2, 3, 4, 8, 9
Lectures obligatòries 10 0,4 2, 5, 6

Avaluació

1) Examen amb qüestions de teoria i preguntes tipus test (valor 4 punts).

2) Treball pràctic (valor 5 punts). 

3) Examen Final i de Recuperació.

 Cal treure mínim un 2,5/10 en l'examen i al treball pràctic per aprovar.

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. És possible quel'avaluació pugui patir algun canvi per la incorporació de nou professorat.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 40% 4 0,16 1, 3, 4, 5, 6, 8
Pràctiques 10% 0 0 1, 3, 6, 7, 8
Treball pràctic 50% 0 0 2, 3, 4, 5, 9

Bibliografia

Alcock, J. 2005 Animal behavior: an evolutionary approach. 8th ed. Sunderland: Sinauer Associates, cop. 2005.

Asensio Herrero, N. (2014). Etología: la ciencia del comportamiento animal.

Cachel, S. (2006). Primate and human evolution (Vol. 46). Cambridge: Cambridge University Press.

Carranza, J. (1994). Introducción a la Ciencia del Comportamiento. Cáceres: Universidad de Extremadura, Servicio de Publicaciones (Recurso Web)

Carranza, J. F. (2016). Etología adaptativa: el comportamiento como producto de la selección natural. Universidad de Córdoba.

Davies, N. B., Krebs, J. R., & West, S. A. (2012). An introduction to behavioural ecology. John Wiley & Sons.

Fleagle, J. G. (2013). Primate adaptation and evolution. Academic Press.

Kraus, C. (2010). Animal behaviour: Evolution and mechanisms (pp. 655-684). P. M. Kappeler (Ed.). Springer.

Maestripieri, D. (Ed.). (2009). Primate psychology. Harvard University Press.

Manning, A., & Dawkins, M. S. (2012). An introduction to animal behaviour. Cambridge University Press.

Quesada, J. & Figuerola, J. 2010. Potencia de una prueba estadística: aplicación e interpretación en ecología del comportamiento. Etologuía. 22.19-36 

Soler, M. (2011). Adaptive Behaviour: Understanding the Human Animal. (Recurso Web)

Strier, K. B. (2003). Primate behavioral ecology: from ethnography to ethology and backAmerican Anthropologist105(1), 16-27.

 

La docència virtual ha posat de manifest la importància de poder disposar de recursos online. Durant aquests mesos les editorials han posat en obert molt contingut, i que a més es disposa de la plataforma a prova de llibres digitals (50.000 llibres accessibles - https://mirades.uab.cat/ebs/).

En aquest enllaç, trobareu una infografia que ha preparat el Servei de Biblioteques per facilitar la localització de llibres electrònics: https://ddd.uab.cat/record/224929

http://www.uab.cat/doc/BibliografiaCursDigital

Programari

A banda del programari bàsic, la resta serà programari lliure, com el programa R. No s'obligarà a la subscripció de compra de cap programari amb llicència.