Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | FB | 1 | 1 |
Qualsevol manual d’Història Antiga publicat en els darrers 10 anys pot ser un bon punt de recolzament inicial per a l’assignatura.
Aquesta assignatura analitzarà els principals processos polítics i socials de les civilitzacions antigues. S’explicarà de quina manera es va generar i es van desenvolupar els principals models polítics i socials sorgits al llarg de l'Antiguitat. Per aconseguir el nostre objectiu estudiarem els models polítics i socials propis dels mons pròxim-oriental i greco-romà.
1.- La Historia Antiga. Naixement de la disciplina i límits cronològics.
2.- Els orígens dels estats antics: Mesopotàmia i Egipte al III i II mil·lenni.
3.- Canvis geo-polítics al POA al I mil·lenni.
4.- Naixement del món grec. La pólis.
5.- El s. V a.C. en el món grec. De les Guerres Mèdiques a les del Peloponès.
6.- La monarquia hel·lenística. Alexandre Magne.
7.- Els orígens de Roma. La monarquia.
8.- La República i la conquesta de la Mediterrània.
9.- La crisi de la República. August i l’Imperi.
10.- L’Alt Imperi. Del Principat al Dominat.
11.- El Baix Imperi. Dioclecià i Constantí.
- Assistència a classes teòriques dirigides pel professor/a.
- Assistència a sessions de pràctiques d’aula dirigides pel professor/a.
- Visites a museus/jaciments.
- Lectura comprensiva de textos i interpretació de cartografies, gràfics, taules i documents arqueològics.
- Realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics.
- Estudi personal.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 41 | 1,64 | 2, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Pràctiques d'àula | 13 | 0,52 | 1, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels materials del curs i comentaris de Text i de Mapes | 79 | 3,16 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
L’avaluació de l’assignatura es farà a partir de 2 notes:
1.- Avaluació Contínua (50%): crítica i comentari de textos. Es preveu l'encàrrec de dues pràctiques d'avaluació contínua a lliurar al llarg del curs, que consistiran en el comentari crític de textos (i d'altre tipus de documents).
2.- Examen (50%): exàmens-test (20%) + examen final (preguntes a desenvolupar) (30%).
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 40% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Cal recordar que tant la metodologia docent com l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació Contínua | 50 % | 14 | 0,56 | 1, 5, 6, 7 |
Examen | 50 % | 3 | 0,12 | 2, 3, 4 |
ALVAR, J. et alii (1994), Manual de Història Universal. 2 Història Antigua, Historia 16. Madrid.
BRADLEY, K. (1998), Esclavitud y sociedad en Roma, Península, Barcelona.
BRAVO, G. (1994), Història del mundo antiguo. Una introducción crítica, Alianza Editorial, Madrid.
CHRISTOL, M., NONY, D. (1992), De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras, Akal, Madrid.
CORNELL, T.J. (1999), Los orígenes de Roma. C, 1000-264 a.C., Crítica, Barcelona.
CRAWFORD, M., (1981), La República romana, Taurus, Madrid.
DOMINGUEZ MONEDERO, A. et alii (1999), Historia del mundo clásico a través de sus textos. 1- Grecia, Alianza Editorial, Madrid.
FORNIS, C., (2003), Esparta. Historia, sociedad y cultura de un mito historiográfico, Crítica, Barcelona.
GARCIA MORENO, L. et alii (1999), Historia del mundo clásico a través de sus textos. 2- Roma, Alianza Editorial, Madrid.
GARNSEY, P., SALLER, R. (1991), El Imperio romano. Economía, sociedad y cultura, Crítica, Barcelona.
GIARDINA, A. (ed.) (1991), El hombre romano, Alianza Editorial, Madrid.
LIVERANI, Mario, (1995), El Antiguo Oriente: historia, sociedad y economía, Crítica, Barcelona.
LÓPEZ BARJA, P., F.J. LOMAS, (2004), Historia de Roma, Akal, Madrid.
PÉREZ LARGACHA, A. (2006), Historia antigua de Egipto y del Próximo Oriente, Akal, Madrid.
ROUZÉ, F., AMOURETTI, M.C. (1987), El mundo griego antiguo, Akal, Madrid.
SANMARTÍN, J., SERRANO, J.M. (1998), Historia antigua del Próximo Oriente: Mesopotamia y Egipto, Akal, Madrid.
Cap.