Logo UAB
2021/2022

Literatura Catalana del Segle XIX

Codi: 100695 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501801 Estudis de Català i Espanyol OT 3 0
2501801 Estudis de Català i Espanyol OT 4 0
2501902 Estudis d'Anglès i Català OT 3 0
2501902 Estudis d'Anglès i Català OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Panyella Ferreres
Correu electrònic:
Ramon.Panyella@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

Objectius

Aquesta assignatura tracta de donar una visió panoràmica de la literatura catalana del segle XIX. Es treballarà sobre aspectes socioliteraris (situació de la literatura en català fins al 1859; Renaixença a partir d’aquesta data) i estèticoculturals (romanticisme, realisme). Es reflexionarà sobre la naturalesa i evolució dels gèneres literaris i s’analitzaran textos crítics i obres dels autors més rellevants.

L’assignatura ha de proporcionar als i les estudiants un fonament sòlid per a la comprensió de la literatura catalana contemporània i té com a objectiu mostrar el fenomen literari en la seva doble dimensió històrica i estètica.

 

Competències

    Estudis de Català i Espanyol
  • Analitzar críticament la literatura catalana en relació amb les circumstàncies històriques en les quals s'inscriu.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes d'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte el marc de la periodització de la història literària occidental.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre la tradició literària catalana i anàlisis interpretatives sobre les tendències, els gèneres i els autors de la literatura catalana.
  • Interpretar els textos literaris en profunditat des de bases filològiques (estilístiques, lingüístiques, etc.) i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar de manera argumentada i rigorosa les tendències principals i els autors i les obres més representatius de la literatura catalana.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Analitzar críticament la literatura catalana en relació amb les circumstàncies històriques en les quals s'inscriu.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes d'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte el marc de la periodització de la història literària occidental.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre la tradició literària catalana i anàlisis interpretatives sobre les tendències, els gèneres i els autors de la literatura catalana.
  • Interpretar els textos literaris en profunditat des de bases filològiques (estilístiques, lingüístiques, etc.) i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar de manera argumentada i rigorosa les tendències principals i els autors i les obres més representatius de la literatura catalana.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  2. Comentar textos literaris, aplicant els instruments adquirits, atenent el context històric i sociocultural.
  3. Descriure el context històric de la literatura catalana contemporània i relacionar obres literàries amb el seu context històric i cultural.
  4. Elaborar textos crítics sobre les tendències principals i els autors i les obres més representatius de la literatura catalana contemporània, i redactar assaigs originals, amb domini de la bibliografia pertinent, sobre autors i obres del període contemporani.
  5. Exposar els coneixements sobre la història, l'art o altres moviments culturals.
  6. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  7. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  8. Interpretar la tradició cultural occidental a partir del segle XIX i fins a l'actualitat, i reconèixer en un text contemporani els trets de la tradició occidental.
  9. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per fer-ne l’anàlisi crítica.
  10. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  11. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  12. Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  13. Reconèixer textos literaris des de bases filològiques i comparatistes, aplicar-les als textos de la literatura catalana contemporània i redactar anàlisis de la llengua literària de textos catalans contemporanis.
  14. Redactar assaigs històrics i interpretatius sobre la tradició literària catalana contemporània, i exposar i argumentar visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana contemporània.
  15. Utilitzar la informació d'acord amb l'ètica científica.

Continguts

I. La Literatura Catalana, 1789-1859

II. El moviment de la Renaixença, 1859-1893

III. Corrents literaris (Romanticisme i Realisme)

IV. Els gèneres: poesia, prosa i teatre

V. Els autors

 

El pla d'estudis del graus filològics combinats es troba en procés d'actualització, de manera que aquesta assignatura s'imparteix amb docència alternativa amb l'assignatura Literatura Catalana del Romanticisme al Realisme, de la qual podeu consultar la Guia Docent a la fitxa web del Grau en Filologia Catalana: estudis de literatura i lingüística. 

 

 

Metodologia

Classes magistrals

Aula invertida

Seminaris

Tutories

Elaboració i presentació de treballs per part dels i les estudiants

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques. Exposició per part del professor dels punts del programa i contextualització de les lectures escollides 35 1,4 3, 5, 7, 8, 10, 11
Seminaris de discussió de textos. Lectura i comentari de textos literaris, teòrics i crítics 17,5 0,7 2, 6, 7, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Presentació pública de treballs. Exposició oral, seguint un guió supervisat pel professor, de les lectures de textos literaris, teòrics i crítics 15 0,6 1, 2, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Documentació: cerca bibliogràfica. Fonts i recursos documentals 20 0,8 1, 15
Elaboració i redacció de treballs 12,5 0,5 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Estudi 12,5 0,5 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Lectura de textos 30 1,2 2, 6, 7, 9, 11

Avaluació

L’avaluació de l’assignatura és continuada i es farà al llarg de tot el semestre acadèmic mitjançant les activitats programades que s'indiquen a la graella.

Per tal d'aprovar l'assignatura els estudiants han d'obtenir una nota mínima de 5. En cas contrari, caldrà fer una recuperació en les condicions i termes que s'expressen més avall.

En el moment de dur a terme cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de qualificacions.

S'obtindrà la qualificació de "No avaluable" sempre que els estudiants no hagin presentat un mínim del 30% de les activitats d'avaluació.

En cas que un alumne cometi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui  instruirSi es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero. Els actes d’avaluació en què hi hagi hagut irregularitats no són recuperables.

Per poder accedir a la recuperació a) l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total; i b)  la qualificació de l’avaluació per a tenir dret a la recuperació ha d’estar compresa entre 3,5 i 4, 9.
 
El professor responsable de l’assignatura, amb el vistiplau de la coordinació d’estudis i del centre, pot excloure del procés de recuperació aquelles activitats que, per la seva naturalesa, consideri que no són recuperables, sempre que no superin conjuntament el 50% de la qualificació final de l’assignatura.
 
La nota màxima de l’assignatura serà 5 per als i les estudiants que facin la recuperació. 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams (o aplicació equivalent), assegurant que tots els estudiants hi poden accedir.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen continguts: exposició raonada d'un tema i anàlisi d'un text (literari i/o crític) 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Presentació oral a classe (d'un text literari, teòric o crític; o d'un personatge rellevant de la cultura literària de l'època) 15% 1,5 0,06 2, 3, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 15
Treball d'anàlisi d'una obra literària o d'una selecció de textos literaris 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15

Bibliografia

Històries de la literatura catalana

CASSANY, Enric (dir.), Panorama crític de la literatura catalana. IV. Segle XIX, Barcelona: Vicens Vives, 2009.
CASSANY, Enric; DOMINGO, Josep M. (dir.), Literatura contemporània (I). El Vuit-cents, Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2018.
GABRIEL, Pere (ed.), Història de la cultura catalana, vol. IV-V, Barcelona: Edicions 62, 1994-1995.
RIQUER, Martí de; COMAS, Antoni; MOLAS, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana, vol. VII-VIII, Barcelona: Ariel, 1986.
RIQUER I PERMANYER, Borja de (dir.), Història, política, societat i cultura dels Països Catalans, vol. VI-VII, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1996-1997.

Diccionaris
BOU, Enric, Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona: Edicions 62, 2000.
BROCH, Àlex, Diccionari de la literatura catalana, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008.
 
Bibliografies
DOMINGO, Josep M.; DASCA, Maria; VERDAGUER, M. Àngels, Bibliografia sobre literatura catalana del segle XIX, Barcelona: Xarxa Temàtica de la Renaixença, 2003, continuada per Carola Duran en l'Anuari Verdaguer.
http://www.traces.uab.cat
 

Programari

No es farà servir cap programa específic