Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 | 1 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | FB | 1 | 1 |
L'assignatura no té fixat cap prerequisit.
L'objectiu formatiu de l'assignatura és que l'estudiant sàpiga contextualitzar els grans moviments i corrents de la literatura catalana del segle XX en relació amb les tradicions literàries universals. Així mateix, l'estudiant ha de conèixer-ne els autors i les obres més rellevants i ha de familiaritzar-se amb la bibliografia fonamental del període i amb les estratègies de lectura que li permetin elaborar un discurs crític.
1. El Modernisme. Característiques i evolució del moviment. Les teories estètiques i literàries.
1.1. La poesia. Joan Maragall i la poètica de la "paraula viva". La introducció del Simbolisme.
1.2. El conte i la novel·la. La crisi del Naturalisme. La novel·la simbòlica (Casellas, Víctor Català, P. Bertrana, Pous i Pagès).
1.3. El teatre. El teatre simbolista (Santiago Rusiñol. Adrià Gual). El teatre d'idees (Ignasi Iglésias, J. Puig i Ferreter).
2. El Noucentisme. Origen i formació del moviment. Característiques i evolució.
2.1. La jerarquització dels gèneres literaris. Eugeni d'Ors.
2.2. La poesia. Josep Carner. Els inicis de Carles Riba. L'obertura a les primeres avantguardes.
2.3. El conte i la novel·la.
2.4. El teatre.
3. Els anys de la Dictadura i la República (1923-1939). Evolució històrica i canvis polítics.
3.1. La poesia. La tradició vuitcentista (Josep M. de Sagarra). Carles Riba. J. V. Foix. Marià Manent. Els poetes joves dels anys 30 (Rosselló-Pòrcel. Joan Teixidor, Joan Vinyoli).
3.2. El conte i la novel·la. J. Puig i Ferreter, Prudenci Bertrana. Carles Soldevila, Miquel Llor, J. M. de Sagarra. Francesc Trabal. Salvador Espriu. Periodisme: Josep Pla.
3.3. El teatre. La comèdia burgesa. El nou teatre poètic.
L'assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura. Les sessions teòriques amb tots els alumnes tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos teoricocrítics. Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura obligatòria i d'altres textos complementaris.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i de les pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per al seguiment adequat de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Discussió de textos teòrics, crítics i literaris | 29 | 1,16 | 2, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20 |
Exposició del professor dels punts del programa i contextualització de les lectures | 15,5 | 0,62 | 2, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposició oral de les lectures de textos teòrics i crítics | 13 | 0,52 | 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20 |
Tutories. Supervisió d'exercicis i treballs | 10 | 0,4 | 2, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 35 | 1,4 | 1, 9, 11, 12 |
Recerca en fonts i recursos documentals | 15 | 0,6 | 1, 9, 11, 13, 20 |
Redacció col·lectiva de treball escrit sobre textos teòrics, crítics i literaris | 25 | 1 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
En el moment de realització de cada activitat avaluativa s'informarà (per Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
La nota final de l'avaluació és la mitjana de les notes de les activitats (0 per a les activitats no realitzades). Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir una nota mínima global de 5. La nota final serà No Avaluable si s'han fet activitats per sota del 33 % de la nota.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, les activitats la i participació es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Recuperació
Per fer la recuperació cal haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals no ha de ser inferior a dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
La recuperació només es podrà fer si la nota global se situa entre 3,5 i 4,9. La recuperació es farà amb una prova final. La nota màxima de recuperació serà un 5.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament de treballs | 30% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 |
Participació als seminaris i presentacions orals | 20% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20 |
Prova final escrita | 50 % | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20 |
BIBLIOGRAFIA ESSENCIAL
Glòria BORDONS, Jaume SUBIRANA (eds.), Literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta / Proa («Biblioteca Oberta. Àgora»), 1999.
Enric BOU (dir.), Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62, 2000.
Àlex BROCH. Diccionari de la literatura catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008.
Ferran CARBÓ, Vicent SIMBOR, Literatura catalana del siglo XX. Madrid: Síntesis («Movimientos y épocas», 14), 2005.
Joan FUSTER, Literatura catalana contemporània. Barcelona: Curial, 1972.
Jordi CASTELLANOS (ed.), Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62, 1973.
Jordi CASTELLANOS, Jordi MARRUGAT (dir.), Història de la literatura catalana. Literatura contemporània (II). Modernisme. Noucentisme. Avantguardes. Barcelona: Enciclopèdia Catalana: Barcino: Ajuntament de Barcelona, 2020.
Jordi MALÉ, Laura BORRÀS (eds.), Poètiques catalanes del segle XX. Barcelona: Editorial UOC, 2008.
Joaquim MOLAS (dir.), Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. VIII. IX, X i XI. Barcelona: Ariel, 1986-1987.
Josep M. LLOMPART, La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: Moll, 1964.
Ramon PANYELLA, Jordi MARRUGAT (eds.), L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània. Barcelona: Grup d'Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç («Traces Llibres», 1), 2006.
Vicent SIMBOR, Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana / Publicacions de l'Abadia de Montserrat,1988.
Webgrafia
Traces. Bases de dades de llengua i literatura catalanes: http://traces.uab.cat/
lletrA. La literatura catalana a Internet-UOC: https://lletra.uoc.edu/
Associació d'escriptors en llengua catalana: https://www.escriptors.cat/autors/