Logo UAB
2021/2022

Literatura catalana del segle XX I

Codi: 100679 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501801 Estudis de Català i Espanyol FB 1 1
2501902 Estudis d'Anglès i Català FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Víctor Martínez Gil
Correu electrònic:
Victor.Martinez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Josep Sanz Datzira

Prerequisits

L'assignatura no té fixat cap prerequisit. 

Objectius

L'objectiu formatiu de l'assignatura és que l'estudiant sàpiga contextualitzar els grans moviments i corrents de la literatura catalana del segle XX en relació amb les tradicions literàries universals. Així mateix, l'estudiant ha de conèixer-ne els autors i les obres més rellevants i ha de familiaritzar-se amb la bibliografia fonamental del període i amb les estratègies de lectura que li permetin elaborar un discurs crític.

 

Competències

    Estudis de Català i Espanyol
  • Analitzar críticament la literatura catalana en relació amb les circumstàncies històriques en les quals s'inscriu.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes d'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte el marc de la periodització de la història literària occidental.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre la tradició literària catalana i anàlisis interpretatives sobre les tendències, els gèneres i els autors de la literatura catalana.
  • Interpretar els textos literaris en profunditat des de bases filològiques (estilístiques, lingüístiques, etc.) i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar de manera argumentada i rigorosa les tendències principals i els autors i les obres més representatius de la literatura catalana.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Analitzar críticament la literatura catalana en relació amb les circumstàncies històriques en les quals s'inscriu.
  • Aplicar conceptes, recursos i mètodes d'anàlisi literària a la literatura catalana tenint en compte el marc de la periodització de la història literària occidental.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Elaborar estudis de caràcter històric sobre la tradició literària catalana i anàlisis interpretatives sobre les tendències, els gèneres i els autors de la literatura catalana.
  • Interpretar els textos literaris en profunditat des de bases filològiques (estilístiques, lingüístiques, etc.) i comparatives.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Valorar de manera argumentada i rigorosa les tendències principals i els autors i les obres més representatius de la literatura catalana.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les eines informàtiques i saber consultar les fonts documentals específiques.
  2. Comentar textos literaris, aplicant els instruments adquirits, atenent el context històric i sociocultural.
  3. Construir un text escrit amb correcció gramatical i lèxica.
  4. Construir un text oral amb correcció gramatical i lèxica.
  5. Descriure el context històric de la literatura catalana contemporània i relacionar obres literàries amb el seu context històric i cultural.
  6. Dominar l'expressió oral i escrita en llengua catalana.
  7. Elaborar textos crítics sobre les tendències principals i els autors i les obres més representatius de la literatura catalana contemporània, i redactar assaigs originals, amb domini de la bibliografia pertinent, sobre autors i obres del període contemporani.
  8. Exposar els coneixements sobre la història, l'art o altres moviments culturals.
  9. Identificar els elements clau de la tradició cultural occidental a partir del segle XIX fins a l'actualitat.
  10. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  11. Identificar les relacions de la literatura amb la història, l'art o altres moviments culturals.
  12. Interpretar críticament obres literàries tenint en compte les relacions entre els diferents àmbits de la literatura i la relació de la literatura amb les àrees humanes, artístiques i socials.
  13. Interpretar la tradició cultural occidental a partir del segle XIX i fins a l'actualitat, i reconèixer en un text contemporani els trets de la tradició occidental.
  14. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per fer-ne l’anàlisi crítica.
  15. Mantenir una actitud de respecte cap a les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  16. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  17. Realitzar treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  18. Reconèixer textos literaris des de bases filològiques i comparatistes, aplicar-les als textos de la literatura catalana contemporània i redactar anàlisis de la llengua literària de textos catalans contemporanis.
  19. Redactar assaigs històrics i interpretatius sobre la tradició literària catalana contemporània, i exposar i argumentar visions de conjunt sobre fenòmens de la literatura catalana contemporània.
  20. Utilitzar la informació d'acord amb l'ètica científica.

Continguts

1. El Modernisme. Característiques i evolució del moviment. Les teories estètiques i literàries.

1.1. La poesia. Joan Maragall i la poètica de la "paraula viva". La introducció del Simbolisme.

1.2. El conte i la novel·la. La crisi del Naturalisme. La novel·la simbòlica (Casellas, Víctor Català, P. Bertrana, Pous i Pagès).

1.3. El teatre. El teatre simbolista (Santiago Rusiñol. Adrià Gual). El teatre d'idees (Ignasi Iglésias, J. Puig i Ferreter).

2. El Noucentisme. Origen i formació del moviment. Característiques i evolució.

2.1. La jerarquització dels gèneres literaris. Eugeni d'Ors.

2.2. La poesia. Josep Carner. Els inicis de Carles Riba. L'obertura a les primeres avantguardes.

2.3. El conte i la novel·la.

2.4. El teatre.

3. Els anys de la Dictadura i la República (1923-1939). Evolució històrica i canvis polítics.

3.1. La poesia. La tradició vuitcentista (Josep M. de Sagarra). Carles Riba. J. V. Foix. Marià Manent. Els poetes joves dels anys 30 (Rosselló-Pòrcel. Joan Teixidor, Joan Vinyoli).

3.2. El conte i la novel·la. J. Puig i Ferreter, Prudenci Bertrana. Carles Soldevila, Miquel Llor, J. M. de Sagarra. Francesc Trabal. Salvador Espriu. Periodisme: Josep Pla.

3.3. El teatre. La comèdia burgesa. El nou teatre poètic.

Metodologia

L'assignatura es distribueix en sessions teòriques i seminaris de lectura. Les sessions teòriques amb tots els alumnes tenen un caràcter panoràmic i contextualitzador i van acompanyades del comentari de textos teoricocrítics. Les sessions dedicades a la lectura se centren en l'anàlisi de les obres de lectura obligatòria i d'altres textos complementaris.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual, on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i de les pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per al seguiment adequat de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Discussió de textos teòrics, crítics i literaris 29 1,16 2, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20
Exposició del professor dels punts del programa i contextualització de les lectures 15,5 0,62 2, 5, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 20
Tipus: Supervisades      
Exposició oral de les lectures de textos teòrics i crítics 13 0,52 2, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17, 19, 20
Tutories. Supervisió d'exercicis i treballs 10 0,4 2, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 20
Tipus: Autònomes      
Estudi 35 1,4 1, 9, 11, 12
Recerca en fonts i recursos documentals 15 0,6 1, 9, 11, 13, 20
Redacció col·lectiva de treball escrit sobre textos teòrics, crítics i literaris 25 1 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20

Avaluació

En el moment de realització de cada activitat avaluativa s'informarà (per Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

La nota final de l'avaluació és la mitjana de les notes de les activitats (0 per a les activitats no realitzades). Per poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir una nota mínima global de 5. La nota final serà No Avaluable si s'han fet activitats per sota del 33 % de la nota.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui  instruirSi es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, les activitats la i participació  es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Recuperació

Per fer la recuperació cal haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals no ha de ser inferior a dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

La recuperació només es podrà fer si la nota global se situa entre 3,5 i 4,9. La recuperació es farà amb una prova final. La nota màxima de recuperació serà un 5.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament de treballs 30% 2,5 0,1 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Participació als seminaris i presentacions orals 20% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18, 20
Prova final escrita 50 % 2,5 0,1 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA ESSENCIAL

Glòria BORDONS, Jaume SUBIRANA (eds.), Literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions de la Universitat Oberta / Proa («Biblioteca Oberta. Àgora»), 1999.

Enric BOU (dir.), Nou diccionari 62 de la literatura catalana. Barcelona: Edicions 62, 2000.

Àlex BROCH. Diccionari de la literatura catalana. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008.

Ferran CARBÓ, Vicent SIMBOR, Literatura catalana del siglo XX. Madrid: Síntesis («Movimientos y épocas», 14), 2005.

Joan FUSTER, Literatura catalana contemporània. Barcelona: Curial, 1972.

Jordi CASTELLANOS (ed.), Guia de literatura catalana contemporània. Barcelona: Edicions 62, 1973.

Jordi CASTELLANOS, Jordi MARRUGAT (dir.), Història de la literatura catalana. Literatura contemporània (II). Modernisme. Noucentisme. Avantguardes. Barcelona: Enciclopèdia Catalana: Barcino: Ajuntament de Barcelona, 2020.

Jordi MALÉ, Laura BORRÀS (eds.), Poètiques catalanes del segle XX. Barcelona: Editorial UOC, 2008.

Joaquim MOLAS (dir.), Història de la literatura catalana. Part moderna, vols. VIII. IX, X i XI. Barcelona: Ariel, 1986-1987.

Josep M. LLOMPART, La literatura moderna a les Balears. Palma de Mallorca: Moll, 1964.

Ramon PANYELLA, Jordi MARRUGAT (eds.), L'escriptor i la seva imatge. Contribució a la història dels intel·lectuals en la literatura catalana contemporània. Barcelona: Grup d'Estudis de Literatura Catalana Contemporània / L'Avenç («Traces Llibres», 1), 2006.

Vicent SIMBOR, Els fonaments de la literatura contemporània al País Valencià (1900-1939). Barcelona: Institut de Filologia Valenciana / Publicacions de l'Abadia de Montserrat,1988.

Webgrafia

Traces. Bases de dades de llengua i literatura catalanes: http://traces.uab.cat/

lletrA. La literatura catalana a Internet-UOC: https://lletra.uoc.edu/

Associació d'escriptors en llengua catalana: https://www.escriptors.cat/autors/

Programari