Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 3 | 0 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OT | 4 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 3 | 0 |
2501902 Estudis d'Anglès i Català | OT | 4 | 0 |
Cap.
Literatura Catalana Moderna és opcional en el Grau en Estudis de Català i d'Espanyol i en el Grau en Estudis d'Anglès i Català, però, si no es cursa, s'ometen tres segles crucials per a l'evolució cultural.
Com a aproximació universitària a la literatura catalana dels segles XVI-XVIII, Literatura Catalana del Renaixement a la Il·lustració tindrà un caràcter bàsic, per bé que relativament complex i crític.
Aspectes primordials:
1. qüestionar el concepte de Decadència i determinar la incidència dels esdeveniments històrics de l’Edat Moderna en la literatura,
2. examinar l'aplicació de la periodització cultural (la terminologia, la caracterització dels moviments, els condicionants, els models, les particularitats...),
3. constatar la vitalitat de la literatura popular,
4. remarcar les tendències principals de la poesia, el teatre i la prosa,
5. conèixer els autors i les obres més representatius,
6. perfeccionar el comentari de text.
1. REVISIÓ DEL CONCEPTE DE DECADÈNCIA
2. EL RENAIXEMENT, LA CONTRAREFORMA I EL MANIERISME
3. EL BARROC
4. EL ROCOCÓ, LA IL·LUSTRACIÓ I EL NEOCLASSICISME
5. LA LITERATURA POPULAR
Nota
El pla d'estudis dels graus filològics combinats es troba en procés d'actualització. Per tant, 100672 Literatura Catalana Moderna s'hi imparteix amb docència alternativa amb l’assignatura 105840 Literatura Catalana del Renaixement a la Il·lustració. En podeu consultar la guia docent al web del Grau en Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística.
Classe inversa.
Explicacions sobre el context històric, les tendències culturals i els aspectes més rellevants dels gèneres, els autors i les obres.
Discussió de qüestions problemàtiques i de les lectures.
Els continguts, les activitats d'avaluació i els terminis es concretaran a classe. A més, aquesta informació constarà al Campus Virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i discussió de les lectures | 43,5 | 1,74 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari, oral o escrit | 30 | 1,2 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Documentació, lectura, redacció i estudi | 69 | 2,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Les puntuacions es publicaran al Campus Virtual i es podran revisar.
Per superar l'assignatura, caldrà treure com a mínim un 5 (sobre 10) de mitjana ponderada. S'obtindrà la qualificació de «no avaluable» si, sense superar l'assignatura, no se n'ha suspès cap activitat.
D'acord amb la normativa de la UAB, «En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació [còpia, plagi, suplantació d’identitat...], es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0».
No es podran recuperar les activitats en què s'hagin comès irregularitats, la participació ni el treball.
Si s'han completat almenys 2/3 parts del percentatge de les activitats d'avaluació i la qualificació de l'assignatura està compresa entre 3,5 i 4,9, es tindrà dret a la recuperació, la nota màxima global de la qual serà 5.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 40-50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Participació | 10-20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15 |
Treballs | 30-40% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Lectures
Dossier de textos teòrics o literaris (Campus Virtual).
SERAFÍ, Pere, Poesies catalanes, Josep Romeu i Figueras (ed.), Barcelona: Barcino, 2001, p. 58, 67-68, 71, 86-87, 97-102, 125, 130-134, 409, 136-137, 149-150, 144-148, 151-154, 172-175, 184-185, 218-220, 279, 287, 312-313 i 340-343.
FONTANELLA, Francesc, Lo Desengany: Poema dramàtic, Obra completa de Francesc Fontanella, edició crítica electrònica, Pep Valsalobre; Marc Sogues (coord. i ed.); Albert Rossich; Eulàlia Miralles; Marta Castaño; Anna Garcia Busquets; Verònica Zaragoza; Narcís Figueras (ed.), Girona: Servei de Publicacions de la Universitat de Girona, 2017. https://www.nise.cat/ca-es/Biblioteca-Digital/Autors/Autor/Poema/pid/1352/Lo_Desengany__Poema_dramatic
RAMIS I RAMIS, Joan, Lucrècia, Vicent de Melchor; Pep Valsalobre (ed.), Bellcaire d'Empordà: Vitel·la, 2019 / Lucrècia o Roma libre: Tragèdia en cinc actes, Sergi Marí (ed.), Barcelona: Institut del Teatre, 2017. http://redit.institutdelteatre.cat/handle/20.500.11904/875?locale-attribute=es
Panorames
BARGALLÓ, Josep, Literatura catalana del segle XVI al XVIII, Barcelona: Teide, 1987.
GABRIEL, Pere, Història de la cultura catalana, vol. II-III, Barcelona: Edicions 62, 1996-1997.
MIRALLES, Eulàlia, Del Cinccents al Setcents: Tres-cents anys de literatura catalana, Bellcaire d'Empordà: Vitel·la, 2010.
RIQUER, Martí de; COMAS, Antoni; MOLAS, Joaquim (dir.), Història de la literatura catalana, vol. III-IV, Barcelona: Ariel, 1964.
RIQUER I PERMANYER, Borja de (dir.), Història, política, societat i cultura dels Països Catalans, vol. IV-V, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1995 i 1997.
ROSSICH, Albert (dir.), «La literatura catalana entre el barroc i el romanticisme», Caplletra, núm. 9 (tardor 1990), p. 35-57. https://www.raco.cat/index.php/Caplletra/article/view/299957/389416
-, Panorama crític de la literatura catalana: Edat moderna, Barcelona: Vicens Vives, 2011.
-, «Renaixement, Manierisme i Barroc en la cultura catalana», Actes del VIII Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes, vol. II, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1989, p. 149-179. http://aillc.espais.iec.cat/files/2018/09/8_2_aillc_149_180.pdf
ROSSICH, Albert; VALSALOBRE, Pep, Literatura catalana moderna, siglos XVI-XVIII, Madrid: Síntesis, 2011.
RUBIÓ I BALAGUER, Jordi, Història de la literatura catalana, vol. II-III, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1985-1986.
SOLERVICENS, Josep (dir.), Literatura catalana moderna, Barcelona: Enciclopèdia Catalana / Barcino / Ajuntament de Barcelona, 2016.
VALSALOBRE, Pep; ROSSICH, Albert, Literatura i cultura catalanes (segles XVII-XVIII), Barcelona: UOC, 2007. https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2084574
Diccionaris
BOU, Enric, Nou diccionari 62 de la literatura catalana, Barcelona: Edicions 62, 2000.
BROCH, Àlex, Diccionari de la literatura catalana, Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 2008. https://www.enciclopedia.cat
Bibliografies
DURAN, Eulàlia; SOLERVICENS, Josep, Orientacions bibliogràfiques sobre literatura catalana moderna (1474-1833), Barcelona: UB, 1993.
http://www.quern.cat
http://www.traces.uab.cat
Cap programa específic.