Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | FB | 1 | 1 |
Es recomana tenir uns coneixements de Grau Professional de conservatori o equiparables.
Elements del llenguatge musical
- Pulsació, tempo
- Ritme
- Intervals majors, menors, augmentats i disminuïts
- Escales majors i menors/tetracords
- Melodia
- Clau de sol en segona i clau de fa en quarta
- Transport de melodies
- Harmonia: graus tonals i modals, funcions tonals, acords tríades i quatríades (1a espècie), baix i xifrats (clàssic i modern)
- Cadències i modulació
Anàlisi formal
- Forma i estructura
- Frase, semi frase, motiu
Textura
- Monodia, melodia acompanyada, homofonia i contrapunt
La metodologia que es durà a terme al llarg de l’assignatura es basarà en aquests principis:
- Les classes es realitzaran a un nivell eminentment pràctic
- El treball de coneixements teòrics serà una conseqüència de la pràctica diària.
Els procediments bàsics sobre els quals es desenvoluparan les activitats a l’aula seran:
- L’escolta, l’expressió, la interpretació, la comprensió i la creació musical.
- S’alternarà el treball en grup i el treball individual.
L’estudiant tindrà material de lectura de repertori musical, de suport a l’educació auditiva i d’anàlisi per a realitzar les activitats de:
- Lectura d’obres musicals
- Anàlisi d’estructures i elements propis del llenguatge musical.
Utilització de software informàtic en laboratoris docents específics i activitats d'anàlisi i pràctica musical en grups reduïts.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi d'estructures i textures musicals | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 6, 7 |
Lectura rítmica i melòdica | 15 | 0,6 | 2, 5 |
Pràctica d'entonació | 15 | 0,6 | 2 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats d'anàlisi i pràctica musical en grups reduïts | 13 | 0,52 | 1, 2, 5, 7 |
Utilització de software informàtic en laboratoris docents específics | 12 | 0,48 | 1, 2, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi del repertori proposat a classe | 26 | 1,04 | 1, 2, 4, 5, 7 |
Pràctica virtual de dictats musicals | 26 | 1,04 | 1, 2, 5 |
Realització de melodies, xifrats, cadències, funcions harmòniques | 26 | 1,04 | 1, 2, 5, 7 |
L’avaluació es basarà en els següents aspectes:
- L’avaluació continuada de la pràctica a l’aula i de les activitats que es proposin.
- Proves escrites de reconeixement, anàlisi i creació musical
- Proves orals de lectura preparada, lectura a vista i afinació
Per aprovar l’assignatura és indispensable afinar correctament en l'apartat de lectura de repertori preparat
No es considerarà aprovat cap alumne que no tingui una nota mínima de 3 a cadascuna de les proves.
Tindran dret a accedir a la reavaluació aquells alumnes que s'hagin presentat a totes les proves, havent de ser recuperades únicament la prova o les proves que estiguin suspeses. No tindran dret a reavaluació aquells alumnes que no s'hagin presentat a alguna o cap de les proves avaluables anteriors.
Es considerarà alumne "no avaluable" en els següents casos:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova final | 45% | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Prova oral | 35% | 0,85 | 0,03 | 4, 5, 6, 7 |
Prova parcial | 20% | 0,4 | 0,02 | 1, 2, 3, 5, 7 |
- Candé, R. (1967). Diccionari de la música. Barcelona: Edicions 62
- KÜHN,C. (1998). Tratado de la forma musical. Madrid: Span Press universitària
- Michels, U.(1985). Atlas de la música 1 i 2. Madrid: Alianza
- Segarra, I (2003). Llenguatge musical/Harmonia. Grau Mitjà. Primer Curs/Segon Curs El meu llibre de músic. Barcelona: Publicacions Abadia de Montserrat.
- Toch, E. (2001). Elementos constutivos de la música. Armonía, melodia, contrapunto y forma. Barcelona: Idea Books S.A
- Michels, Ulrich (1977). Atlas de música 1 i 2. Alianza Editorial.
- Zamacois, J. (1986). Teoria de la música, libros I/II. Barcelona: Labor
- Zamacois, J. (1986). Tratado de armonia, libros I/II. Barcelona: Labor
- Zamacois, J. (1990). Temas de estética y de história de la música. Barcelona: Labor
- Edlund, Lars (1963?). Modus Vetus, Sight singing and ear training in Major/Minor tonality. Stockholm; AB Nordiska Musikförlaget/Edition Wilhem Hansen.
- Edlund, Lars (1963). Modus Novus, Studies in reading atonal melodies. Stockholm; AB Nordiska Musikförlaget/Edition Wilhem Hansen.
Windows