Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OT | 3 | 0 |
2500240 Musicologia | OT | 4 | 0 |
Aquesta assignatura no té prerequisits, tot i que és recomanable tenir coneixement bàsics de vocabulari tècnic de diferents àmbits musicals (clàssica, urbana, contemporània, tradicional, etc.)
L'assignatura incentivarà el format obert i la participació pròpia d'un seminari, amb un aprenentatge que impliqui activament l'estudiantat. Els continguts del curs s'adquiriran principalment a partir de la lectura i la discusió crítica de la bibliografia i materials del curs, així com de l'anàlisi i el debat sobre els materials audiovisuals proposats. El treball supervisat a l'aula es podrà fer presencialment a l'aula o pels canals d'impartició online establerts per la UAB.
Al llarg de les sessions de classe teòrico-pràctiques es posarà en comú el treball col·lectiu sobre diversos materials audiovisuals i escrits. El material de treball serà proposat principalment pel professorat, tot i que s'incentivarà l'aportació per part dels estudiants de materials relacionats amb el programa del curs. També es potenciarà el treball en petits grups a l'aula, organitzats per reflexionar i discutir sobre els materials proposats, dels quals se'n derivaran escrits o audiovisuals que tindran un pes a l'avaluació final de l'assignatura.
Aquesta activitat es complementarà, en la mesura en que les circumstàncies ho permetin, amb l'assitència d'algun concert en viu a partir del qual l’estudiant haurà de preparar diversos treballs crític que es presentaran al llarg del curs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Assistència a concerts, els quals serviran com a material per a fer-ne les crítiques i l'anàlisi | 10 | 0,4 | |
Classes teòrico-pràctiques | 50 | 2 | 4, 6, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Indicacions i seguiment per a la preparació dels exercicis en format escrit i audiovisual | 15 | 0,6 | 1, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Indicacions i seguiment per a la redacció individual de la crítica dels concerts en viu | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13 |
Tutories personals o de grup (presencials o virtuals) | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració d'exericis en suport audiovisual relacionats amb la crítica musical | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 15 |
Redacció d'exercicis d'escriptura relacionats amb la crítica musical | 5 | 0,2 | 1, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 15 |
Treball autònom d'anàlisi i estudi sobre materials bibliogràfics i audiovisuals proposats per al curs | 34 | 1,36 | 1, 5, 7, 10, 13, 14, 15 |
Les sessions de classe estan pensades per a la participació activa de l'alumnat, el qual es compromet a realitzar les lectures proposades per al correcte seguiment del curs, així com a aportar materials per al treball a l'aula i la discussió conjunta quan així se sol·liciti.
L'avaluació de l'assignatura es calcularà a partir del resultat de dues proves escrites parcials -o activitats equivalents realitzables en línia- i un seguit de treballs d'escriptura i audiovisual realitzats en grup. Cada un d'aquests apartats tindrà un pes del 30% en el global del curs. El 10% restant es valorarà a partir de la participació en els debats a classe i l'actitud propositiva davant dels casos d'estudi plantejats pel professorat.
L'assignatura ofereix la possibilitat de reavaluació, però aquesta es considera una mesura excepcional, atès que l'objectiu és superar una avaluació continuada de l'activitat al llarg de tot el semestre. Per presentar-se a la reavaluació caldrà haver superat, com a mínim, una de les dues proves parcials escrites amb una nota de 5,5.
Per a considerar la qualificació "no avaluable" (anterior "no presentar"), l'estudiant haurà d'haver abandonat el seguiment de l'assignatura sense haver realitzat cap prova d'avaluació escrita o només el primer parcial.
La revisió de les qualificacions finals es realitzarà en dates anunciades amb antelació i pactades amb el grup de classe.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen parcial (I) | 30 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 9, 10, 13, 14, 15 |
Examen parcial (II) | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 15 |
Exercicis pràctics d'escriptura i realització audiovisual vinculades a la crítica musical | 30% | 2 | 0,08 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 15 |
Participació activa a les sessions de classe | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 14 |
Ballester, Jordi and Germán Gan Quesada (eds.), Music Criticism, 1900-1950, Turnhout: Brepols, 2018.
Blum, Stephen y Philip V. Bohlman (eds.). Ethnomusicology and Modern Music History. Urbana and Chicago: University of Illinois Press, 1991.
Cantón García, José Antonio. «Prensa y música, divulgación y crítica». Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 23 (2004): 43-47
Carreira, Xoán Manuel. «Variaciones sobre la crítica musical». Ritmo, 51-508 (1981): 29-36
Cascudo García-Villaraco, Teresa. «Apuntes sobre la crítica musical». Doce notas preliminares: revista de arte, 9 (2002): 113-122
Cascudo Teresa y Palacios, Maria: Los señores de la crítica.Periodismo musical e ideologia del modernismo en Madrid (1900-1950). Madrid: Doble J, Editorial, 2012
Chiantore, Luca; Domínguez, Áurea; Martínez, Sílvia. Escribir sobre música. Barcelona: Musikeon Books, 2016
Citron, Marcia J. Gender and the Musical Canon. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1993
Graf, Max: Composer and Critic. Two hundret years of Musical Criticism. Norton and Company. New york, 1946
Monelle, Raymond. «La crítica de la interpretación musical». En La interpretación musical, editado por John Rink. Madrid: Alianza Editorial, 2006, 249-262.
Rink, John (ed.). The practice of performance: studies in musical interpretation. Cambridge: Cambridge University Press, 1995
Ros Fábregas, Emilio. “Retos de la musicología en la España del siglo XXI: de la reflexión a la aplicación práctica en el aula”. Revista de Musicología, 29-1 (2006), pp. 11-44.
Aquesta assignatura no requereix cap programari específic