Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500240 Musicologia | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits.
L’assignatura proposa una aproximació als instruments musicals, a la seva classificació, a les seves característiques i a la seva història.
Objectius:
- Conèixer els principals corrents d’estudi relacionats amb l’organologia.
- Conèixer els principals sistemes de classificació dels instruments musicals.
- Reconèixer els trets bàsics de les diferents famílies d’instruments.
- Situar les diferents famílies d’instruments en el seu context sociocultural i històric.
I- L’organologia i la classificació dels instruments musicals:
1. Concepte d’instrument musical.
2. Concepte i abast de l’organologia.
3. Concepte i finalitat de les classificacions d’instruments musicals.
4. Metodologies i sistemes de classificació.
5. Classificacions d’instruments musicals a Occident. La classificació Hornbostel-Sachs.
6. Classificacions no occidentals d’instruments musicals.
II- Els instruments musicals: característiques, entorn sociocultural i desenvolupament històric. Aproximació a l'estudi de l'organologia a través d'exemples de diferents èpoques (de l'Edat Mitjana al segle XXI):
1. Instruments de corda
1.1. Tipus arpa
1.2. Tipus cítara
1.3. Tipus llaüt
1.4. Tipus lira
2. Instruments de vent
2.1. Instruments de bisell
2.2. Instruments de llengüeta
2.3. Instruments de broquet
3. Instruments membranòfons
4. Instruments idiòfons
5. Instruments electròfons
Les classes de l’assignatura alternaran exposicions / explicacions del professor amb exercicis que l'alumnat durà a terme de manera individual o en grup (i que seran objecte d'exposicions orals -presencials o online-). També es realitzaran col·loquis i/o debats a partir de lectures realitzades prèviament per l'alumnat. Eventualment es convidarà a especialistes en la matèria a impartir conferències sobre temes relacionats amb l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 24 | 0,96 | 4, 5, 6, 10, 12 |
Col·loquis a classe | 9 | 0,36 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 |
Conferències (en funció de la disponibilitat econòmica del Departament) | 3 | 0,12 | 4, 5, 6, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Exercicis en grup a classe i la seva presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Exercicis individuals a classe i la seva presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 50 | 2 | 1, 3, 4, 5, 6, 10, 12 |
Lectura de llibres | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12 |
a. Exercici sobre sistemes de classificació en organologia [aquest exercici, de caràcter eminentment pràctic, es realitzarà cap a la meitat del semestre; la data exacta d’aquest exercici es fixarà a principi de curs] (pes global en la qualificació final: 40%).
b. Examen sobre instruments musicals d'Occident [aquest exercici es realitzarà al final del semestre; la data exacta es fixarà a principi de curs] (pes global en la qualificació final: 40%).
c. Ressenya d'un llibre sobre organologia [aquest exercici s'haurà de lliurar al finalitzar el tercer mes de classe; la data exacta del lliurament es fixarà a principi de curs] (pes global en la qualificació final: 10%).
d. Participació a classe -amb intervencions orals i exercicis de format reduït (individuals i en grup), a partir de lectures i/o col·loquis- (pes global en la qualificació final: fins un 5%).
e. Assistència a classe -només es tindrà en compte si l'assistència (presencial o online) és igual o superior al 80% dels dies de classe presencial- (pes global en la qualificació final: fins un 5%).
[*Al llarg del curs es fixarà dia i hora de revisió, que serà presencial, per a les activitats d'avaluació; en qualsevol cas les revisions es realitzaran -sempre que sigui possible- durant els quinze dies posteriors a l'activitat d'avaluació –i, per norma general, dins dels horaris de despatx/tutoria que el professor tingui estipulats per aquell semestre-].
Recuperació: En la data de recuperació fixada per la Facultat, els alumnes que tinguin una nota mitjana inferior al 5 (sobre 10), podran realitzar un examen que aglutinarà continguts dels apartats a i b, i tindrà un pes màxim equivalent al 80% de la qualificació final.
Definició de “No avaluable”: Es considerarà “No avaluable” l’alumne que lliuri menys d’un 50% de les evidències d’aprenentatge.
Molt important: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació,es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació finald’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe (com a mínim el 80% de les classes presencials) | 5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 7, 10 |
Examen escrit sobre el contingut general de l'assignatura | 40% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Exercici sobre sistemes de classificació | 40% de la qualificació final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 10, 12 |
Participació en col.loquis i debats a classe | 2'5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Realització d'exercicis en grup a classe | 2'5% de la qualificació final | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Ressenya (o qüestionari) sobre el contingut d'un llibre | 10% de la qualificació final | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 |
Bibliografia (la bibliografia específica de cada tema serà tramesa al llarg del curs)
A- Classificació dels instruments musicals:
HORNBOSTEL, Erich M. von - SACHS Curt, "Classification of Musical Instruments" The Galpin Society Journal XIV (1961), p. 3-29 [Recurs en línia: https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb1631066__Sgalpin%20society%20journal__Orightresult__U__X8;jsessionid=9CF67CE79C61430A6C58028929305339?lang=cat&suite=def] (traducció catalana de M. Antònia Juan: Butlletí de la Societat Catalana de Musicologia III (1995), p. 97-117). Vegeu l'actualització d'aquesta classificació (2011/2017) a: http://www.mimo-international.com/documents/hornbostel%20sachs.pdf i la traducció castellana de Javier Serrano Godoy a: https://www.dropbox.com/s/4fsqp2s1iwrrale/Serrano%20Godoy%2C%20Javier.%20Clasificaci%C3%B3n%20de%20los%20instrumentos%20musicales.%20CIMCIM-MIMO%202011_%202017.pdf
KARTOMI, Margaret J., On Concepts and Classifications of Musical Instruments (Chicago & London: University of Chicago Press, 1990).
B1- Fonts:
AGRICOLA, Martin, Musica instrumentalis deudsch (Wittenberg, 1528-29; 1545)[Hettreck, W. E. (trad. i ed.) The Musica instrumentalis deudsch of Martin Agricola (Cambridge: Cambridge University Press, 1994)].
BAINES, Anthony C., "Fifteenth-century Instruments in Tinctoris's De Inventione et Usu Musicae" The Galpin Society Journal III (1950), p. 19-26.
MERSENNE, Marin, Harmonie Universelle (Paris, 1636-37 /R. R. E. Chapman, La Haia: Martinus Nijhoff, 1957 / Facsímil, Paris: Centre National de la Recherche Scientifique, 1975).
PAGE, Christopher, “Fourteenth-century Instruments and Tunings: a Treatise by Jean Vaillant? (Berkeley Ms. 744)” The Galpin Society Journal XXXIII (1980), p. 17-35.
PEDRELL, Felip, Emporio científico e histórico de organografía musical antigua española (Barcelona: Imp. Juan Gili, 1901).
PRAETORIUS, Michael, Syntagma Musicum II: De Organographia (Wolfenbüttel, 1618 / R. D. Z. Crookes; Oxford: Clarendon Press, 1986).
ROUSSIER, Pierre-Joseph (ed), Textes sur les instruments de musique au XVIIIe siècle (Genève: Minkoff, 1972).
VIRDUNG, Sebastian, Musica Getutscht (Bâle, 1551 /R. Cambridge: Cambridge University Press, 1993).
B2- Obres generals sobre organologia, acústica i instruments musicals:
BAINES, Anthony C., Historia de los instrumentos musicales (Madrid: Taurus, 1988).
BAINES, Anthony C. (ed), The Oxford Companion to Musical Instruments (Oxford: Oxford University Press, 1995).
BALLESTER, Jordi, Els instruments musicals a la Corona d’Aragó (1350-1500): Els cordòfons (Sant Cugat del Vallès: Amelia Romero, 2000).
BENADE, Arthur H., Fundamentals of Musical Acoustics (New York: Dover, 1976 /R. 1990).
BORDAS, Cristina - VÁZQUEZ, Elena (eds.), Colecciones de instrumentos musicales. Recomendaciones para su gestión (Madrid: Centro de Documentación de las Artes Escénicas y de la Música. INAEM, 2019) https://www.musicadanza.es/ficheros/documentos/colecciones-de-instrumentos
CALVO-MANZANO, Antonio, Acústica físico-musical (Madrid: Real Musical, 1991).
CAMPBELL, Murray, Musical instruments: history, technology and performance of instruments of Western music (Oxford: Oxford University Press, 2004).
DONINGTON, Robert, La música y sus instrumentos (Madrid: Alianza, 1982 /R.1986). [DONINGTON, R., Los instumentos de música (Madrid: Alianza, 1962)].
FERNÁNDEZ DE LA GÁNDARA, Gonzalo ‑ LORENTE, Miguel, Acústica musical (Madrid: ICCMU, 1996).
MAIDEU, Joaquim, Instruments musicals (Vic: Eumo, 1995).
MONTAGU, Jeremy, Origins and development of musical instruments (Lanham: The Scarecrow press, 2007).
REMNANT, Mary, Historia de los instrumentos musicales (Barcelona: De. Robinbook - MaNonTroppo, 2002).
RÉVEILLAC, Jean-Michel, Electronic Music Machines: The New Musical Instruments (London:Iste, 2019).
SACHS, Curt, The History of Musical Instruments (New York: Norton, 1940 / R. Mineola : Dover Publications, 2006) [versió castellana: Historia universal de los instrumentos musicales (Buenos Aires: Centurión, 1947)].
TRANCHEFORT, François-René, Los instrumentos musicales en el mundo (Madrid: Alianza, 1985 / R. 1994).
C- Diccionaris i catàlegs:
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London, 1980 / R. 2001) i The New Grove Dictionary of Musical Instruments (London, 1985). Versió online: https://www-oxfordmusiconline-com.are.uab.cat/
ANDRÉS, Ramón, Diccionario de instrumentos musicales. De Píndaro a J.S. Bach (Barcelona: Bibliograf, 1995).
BORDAS, Cristina, Instrumentos musicales en colecciones españolas (Madrid: Ministerio de Educación y Cultura – Instituto Complutense de Ciencias Musicales, 1999).
MAERSCH, Klaus - ROHDE, Ulrich - SEIFFERT, Otto - SINGER, Ute, Atlas de los instrumentos musicales (Madrid: Alianza, 1994).
D- Revistes:
The Galpin Society Journal
Musique - Images – Instruments
Journal of the American Musical Instrument Society
Enllaços web (museus i associacions):
MIMO – Musical Instruments Museums Online: https://mimo-international.com/MIMO/default.aspx?_lg=ca-ES
Musée des instruments de musique (MIM): http://www.mim.be/fr
Museu de la Música de Barcelona: www.museumusica.bcn.es
Museo Interactivo de la Música de Málaga: www.musicaenaccion.com
Asociación Instrumenta: https://www.instrumenta.es/
-