Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
L'alumnat ha d'haver superat 120 crèdits en el moment de la matriculació de l'assignatura.
L'alumnat ha d'haver realitzat un procés de preinscripció (maig), ja que això li permetrà matricular-se de l'assignatura. Per tant, el/la estudiant que no hagi realitzat aquest procés previ no pot realitzar les pràctiques. L'alumnat s'ha haver matriculat de l'assignatura abans d'iniciar el seu treball amb l'entitat col·laboradora.
Els horaris de realització de les pràctiques han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa i de representació i participació de l'alumnat a la Universitat. Els horaris s'establiran d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora, amb acord previ amb el tutor o tutora. Aquest horari haurà de ser respectat durant tot el desenvolupament de les pràctiques.
Atès que el/la alumne matriculat/da en l'assignatura de Pràctiques externes ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries de segon i tercer curs, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit.
La normativa sobre les PE es troba al següent enllaç: http://www.uab.cat/doc/Protocol-Practiques
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
L'assignatura de Pràctiques externes té l'objectiu de completar l’aprenentatge teòric i pràctic de l'alumnat per tal de proporcionar-li una formació completa i integral, i està subjecta a la normativa sobre drets i deures dels i de les estudiants i als compromisos de l’entitat col·laboradora.
La realització de les pràctiques externes i la seva superació garanteixen:
Per a la realització de les pràctiques externes és requisit indispensable que la UAB hagi subscrit un Conveni de Cooperació Educativa amb la pròpia universitat o amb les entitats col·laboradores.
A més, se subscriuran convenis específics de cooperació educativa per establir el marc regulador de les relacions cadascun dels estudiants matriculats, l'entitat col·laboradora i la UAB.
El marc de les pràctiques externes curriculars contempla dues modalitats:
A. Pràctiques externes subscrites entre una entitat col·laboradora externa i la UAB.
En aquests casos la UAB signa un conveni marc de cooperació educativa amb l'entitat col·labora externa i tants convenis específics de cooperació educativa com a estudiants matriculats en aquesta modalitat. És requisit indispensable que en la data de signatura del conveni específic, l'alumnat ha d'acreditar la subscripció d'una pòlissa d'assegurança d'accidents. L'assegurança escolar no és suficient. És vàlida la pòlissa complementària contractada per la UAB i que l'alumne podrà escollir en el moment de la matrícula. És obligada també la contractació d'una pòlissa de responsabilitat civil.
B. Pràctiques externes en l'àmbit de la UAB, en el si de Projectes d'Investigació vinculats al Departament de Filologia Espanyola establert mitjançant la signatura d'una Resolució entre la coordinació de pràctiques externes i la UAB.
Les pràctiques externes al Departament de Filologia Espanyola es poden realitzar durant el primer semestre (setembre-gener) o al segon (febrer-maig). No s'ofereixen pràctiques durant els mesos de l'estiu.
La relació de llocs de pràctiques que s'ofereix a continuació és a títol orientatiu i respon a l'oferta de cursos anteriors.
Modalitat A. Pràctiques externes subscrites entre una entitat col·laboradora externa i la UAB.
Nom del projecte: DELECTATECH
Tutor: Xavier Mallol
Descripció del projecte: Delectatech (Delecta Technologies S.L.) és una empresa que ofereix eines al servei de la restauració que fan possible el processament de gran quantitat de dades sobre FoodService que són humanament impossibles d’analitzar en segons i en temps real.
Contingut detallat de les pràctiques:
Semestre: Primer i Segon semestre
N. màx. places: 4 places
Nom del projecte: Sounds & Words
Tutor: Verònica López Garcia
Descripció del projecte: Sounds & Words ofereix la possibilitat de conèixer el procés de producció d’un audiollibre i de participar activament en la vessant lingüística de la seva producció.
Contingut detallat de les pràctiques:
Semestre: Primer i Segon semestre
N. màx. places: 4 places
Nom del projecte: Letras Raras Ediciones
Tutor: Bárbara Silvia Guirao Carreño
Descripció del projecte: Letras Raras Ediciones és una editorial independent i de petites dimensions. Les pràctiques realitzades permetran a l'alumne desenvolupar-se en un entorn laboral editorial, amb materials i fluxos de treball reals, i amb una formació eminentment pràctica. L'alumne podrà conèixer de primera mà tot el procés d'edició d'un llibre.
Contingut detallat de les pràctiques:
Semestre: Primer i Segon semestre
N. màx. places: 2 places
Nom del projecte: Nova Casa Editorial
Tutora: Sílvia Vallespín
Descripció del projecte: L’editorial Nova Casa Editorial es centra en la literatura juvenil, viatges i societat. També publiquen novel·la romàntica, novel·la històrica, i de suspens i relats.
Contingut detallat de les pràctiques:
L’estudiant realitzarà tasques editorials com revisió de textos, l’elaboració de documents i campanyes, la gestió de fitxers, la relació amb autors i elaboració de blocs.
Semestre: Primer i Segon semestre
N. màx. places: 4 places
Nom del projecte: Fundación Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes
Tutora: Pura Fernández
Descripció del projecte: Col·laboració al portal acadèmic Editors i Editorials Iberoamericans (segles XIX-XXI) (EDI-RED) liderat des del CSIC i ofert a la plataforma digital de la Fundació Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Els / les estudiants podran conèixer el treballa a partir de les Humanitats Digitals.
Contingut detallat de les pràctiques:
Semestre: Primer i Segon semestre
Núm. màxim places: 2 places
Nom del projecte: Reial Acadèmia de Bones Lletres
Tutor: Albert Corbeto
Descripció del projecte: La Reial Acadèmia de Bones Lletres es dedica a diferents activitats relacionades amb la llengua i la literatura, en particular, i amb la cultura, en general.
Contingut detallat de les pràctiques:
Semestre: Primer i Segon semestre
Núm.màxim places: 4 places
Modalitat B. Pràctiques externes en l'àmbit de la UAB
Literatura i Teoria de la Literatura
Nom del projecte: CER PROLOPE
Tutor: Ramón Valdés.
Descripció del projecte: El grup PROLOPE es dedica principalment a l’edició de l'obra dramàtica completa de Lope de Vega. Juntament amb l'edició, el grup s'ha convertit també en un centre d'estudi sobre el teatre de Lope i del Segle d'Or.
Contingut detallat de les pràctiques:
1) Tasques editorials. El CER Prolope realitza la producció editorial de les seves publicacions (principalment, l'Anuario Lope de Vega i els seus Anejos, i les Comèdies de Lope de Vega). Els alumnes interessats a realitzar tasques d'aquest tipus podrien col·laborar en el procés real d'una editorial, sobre tot en aquests estadis:
2) Tasques de redacció. El CER Prolope té una pàgina web molt rica en continguts. Els alumnes podrien realitzar tasques de:
3) Tasques de catalogació. El CER Prolope està duent a terme una base de dades de les Notes a les Partes de les Comèdies. Per fer això s'han de:
4) Tasques de suport bibliogràfic. ElCER Prolope ha de conèixer l’existència de qualsevol fons bibliogràfic relacionat amb les comèdies de Lope de Vega a biblioteques europees i americanes. Els alumnes podrien fer tasques de:
5) Tasques d’arxiu del grup de recerca. Aquestes activitats poden ser realitzades per l'alumne.
Semestre: Primer i segon semestre
Núm. màxim places: 6 places
Nom del projecte: COS I TEXTUALITAT
Tutora: Meri Torras
Descripció del projecte: El grup “Cos i textualitat” se situa en una perspectiva interdisciplinària (estudis culturals, literatura comparada etc.) i es basa en la idea que entendre el cos és una manera d'incorporar la cultura i la societat contemporànies.
Contingut detallat de les pràctiques:
MODALITAT 1
Tasques relacionades amb l’organització de seminaris, tallers, cursos i conferències que el grup Cos i Textualitat desenvolupa anualment. Destaca sobretot la producció del Seminari Corpografies, que es realitza a una entitat cultural de Barcelona (Centre cívic, Museus, Fundació...), així com possibles cursos (o bé workshops o bé MOOCs).Igualment, s’ocuparà de tasques de difusió del grup (com per exemple l’actualització del web).
Tasques generals:
Tasques concretes:
Producció del Seminari anual Corpografies:Contactes amb Hangar i el Centre Cívic Pati Llimona, contactes amb els/les investigadors/es convidats/des, reserves d’allotjament i desplaçament, disseny del programa i correccions, difusió, coordinació durant el seminari, gestió dels certificats, etc.
MODALITAT 2
Tasques editorials relacionades amb les col·leccions i publicacions del grup Cos i Textualitat. Principalment, la col·lecció d’assajos breus Textos del Cuerpo (en català i castellà), així com publicacions en anglès o francès que el grup tingui en curs.
Semestre: Primer semestre
Núm. màxim places: 1 places
Nom del projecte: Revista Mitologías Hoy
Tutora: Beatriz Ferrús
Descripció del projecte: La revista Mitologías hoy és una publicació bianual, que vol donar a conèixer les línies de debat actuals de l’experiència llatinoamericana, a partir de la reflexió i l’anàlisi al voltant de les diferents produccions d’aquesta zona (literàries, teòriques i culturals) des d’un enfocament interdisciplinar.
Contingut detallat de les pràctiques:
L’estudiant realitzarà les següents tasques:
Semestre: Primer i Segon semestre
N. màx. places: 2 places
Nom del projecte: Grupo de estudios sobre lo fantástico
Tutor: David Roas
Descripció del projecte: El grup es dedica a l'estudi del fantàstic en totes les seves manifestacions (narrativa, teatre, cinema, TV, còmic, ràdio i videojocs) des d'una perspectiva multidisciplinària (teoria literària, literatura comparada, crítica, història literària, els estudis audiovisuals, història i teoria de la representació teatral, teoria de videojocs, cibercultura, filosofia o estètica).
Contingut detallat de les pràctiques:
1) Tasques de catalogació. Un dels objectius principals del GEF i del Projecte d’Investigació Lo fantástico en la cultura española contemporánea es la construcció d’una base de dades de la producció fantàstica espanyola en narrativa, teatre, cinema, TV, còmic i ràdio. La col·laboració dels estudiants es realitzarà a partir de les tasques de rastreig d'obres fantàstiques (en biblioteques, hemeroteques, filmoteques i arxius televisius i radiofònics) i, sobretot, de la seva posterior catalogació a la base de dades.
2) Tasques editorials. Col·laboració en l’edició de Brumal, Revista de Investigación sobre lo Fantástico mitjançant la preparació d'originals seguint els criteris d’edició de la revista, la correcció tipogràfica de proves, la revisió de les bibliografies, etc.
3) Tasques relacionades amb l’organització de congressos, workshops i seminaris. Aquestes tasques estaran fonamentalment vinculades a l'organització de la II Jornada Internacional “Lo fantástico en la cultura española contemporánea (UAB, juny de 2020) i el III Simposio Internacional Feminismos Actuales:aproximaciones críticas y docentes (Universidad de Alcalá, juliol de 2020).
4) Tasques de difusió: actualització del web del GEF i de la seva pàgina de Facebook.
Semestre: Primer semestre
N. màx. places: 2 places
Nom del projecte: Negociaciones identitarias trasatlánticas: España-Francia-México (1843-1863)
Tutores: Beatriz Ferrús i Montserrat Amores
Descripció del projecte: Negociacions Identitàries Transatlàntiques: Espanya-França-Mèxic (1843-1863) (NIT 1843-1863) és un projecte d'investigació que es proposa estudiar l'elaboració, la difusió i l'ús de les imatges nacionals recíproques d'Espanya i Mèxic entre 1843 i 1863, des de l'inici de l'aliança diplomàtica entre França i Espanya fins a la presa de Ciutat de Mèxic per tropes de l'II Imperi francès.
Contingut detallat de les pràctiques:
Els estudiants assistiran a una sessió d'introducció a l'context històric i d'adquisició de les destreses essencials en l'ús d'eines relacionades amb revistes digitals i realitzaran pràctiques en relació amb algunes de les següents tasques:
• Buidatge i recerca de textos essencials de la premsa periòdica de l'època per a l'estudi de les imatges des de Mèxic i des d'Espanya.
• Edició de textos seleccionats: fixació de el text (si cal) i la seva anotació.
• Recerques bibliogràfiques.
• Col·laboració en l'organització d'una Jornada de recerca de l'equip. • Redacció de ressenyes bibliogràfiques
Semestre: Primer i Segon semestre
N. màx. places: 2 places
Llengua
Nom del projecte: GRUP DE LEXICOGRAFIA I DIACRONIA
Tutora: Glòria Claveria
Descripció del projecte: L’objectiu fonamental del grup és l'estudi històric del lèxic, la lexicografia i l'aplicació de les noves tecnologies al estudis filològics.
Contingut detallat de les pràctiques:
Els estudiants portaran a terme tasques relacionadesamb la recerca del «Grup de lexicografia i diacronia» i en el desenvolupament d’eines informàtiques aplicades a l’estudi històric de la llengua, en especial de la documentació del lèxici del estudi de les edicions del DRAE esmentades. El programa de treball que es proposa és el següent:
BLOC 1: Període d'iniciació.
Els estudiants es formaran en l’àmbit de l’aplicació de les eines informàtiques a la història de la llengua espanyola. Realitzaran una sessió de formació en la qual se’ls presentaran les bases de dades en les que hauran de treballar (Portal de léxico hispánico: www.portaldelexico.es). A més, hauran de fer unes lectures bàsiques sobre els projectesde recerca i contribuir a l’aplegament i recerca bibliogràfica relacionada amb les línies de recerca esmentades.
BLOC 2: Període de pràctiques
L’avaluació de les pràctiques realitzades consistirà en la redacció d’una memòria (5 pàgines) que lliuraran a la tutora o bé la realització d’una petita recerca resultat de les tasques desenvolupades en les pràctiques.
Semestre: Primer i segon semestre
Núm. màxim places: 4 places
Nom del projecte: GRUP NEOLCYT
Tutor: Cecili Garriga
Descripció del projecte: El grup NEOLOCYT es dedica a l’estudi del lèxic científic i tècnic dels segles XVIII i XIX, objecte d’estudi que interrelaciona la filologia i la història de la ciència i de la tècnica. L'objectiu últim de NEOLCYT és l'elaboració d'un diccionari històric de veus de la ciència i de la tècnica d'aquest període (DHEMCYT).
Contingut detallat de les pràctiques:
Semestre: Segon semestre
N. màx. places: 2 places
Nom del projecte: CENTRE DE LINGÜÍSTICATEÒRICA (CLT)
Tutor: Ángel Gallego
Descripció del projecte: El grup es dedica a la teoria gramatical, en un sentit ampli del terme (fonologia, morfologia, lexicologia, sintaxi i semàntica). La seva orientació és fonamentalment l'estudi de les propietats universals del llenguatge i a la identificació de patrons de microvariació entre les llengües naturals.
Contingut detallat de les pràctiques
1. Tasques de suport
L’alumne col·laborarà amb el/la Tècnic/a de Suport a la Recerca del CLT amb tasques com:
2. Tasques de catalogació
El CLT té una base de dades amb articles, tesis doctorals, tesines, etc. Per fer això s’han de llegir, unificar, classificar i arxivar els documents que ens arriben.
3. Activitats periòdiques
L’alumne podrà participar en l’organització de seminaris, cursos i grups de lectura que s’organitzen de manera periòdica.
4. Tasques d’edició
L’alumne podrà desenvolupar tasques d’edició per a la revista Isogloss. A journal on variation of Romanceand Iberian languages (http://revistes.uab.cat/isogloss).
5. Tasques d’innovació docent
L’alumne tindrà la possibilitatde donar suport docent / metodològic amb assignatures de llengua catalana / espanyola d’algun dels centres de batxillerat / secundària que hagin manifestat el seu interès per col·laborar amb el CLT i el grup Gramàtica Orientada a les Competències (http://www.edugroc.com).
6. Tasques de suport, introducció de dades i actualització de l’Atles Sintàctic de l’Espanyol (ASinEs). L’alumne podrà treballar en l’Atles Sintàctic de l’Espanyol (www.asines.org), un projecte de recerca, amb conveni de col·laboració vigentamb la Real AcademiaEspañola,desenvolupat pel CLT. L’objectiu de l’ASinEs és estudiar la variació sintàctica dels dialectesde l’espanyol, incorporant una base de dades i un sistema de geolocalització en línia.
Semestre: Primer semestre i Segon semestre
N. màx. places: 6 places
La docència es distribuirà de la següent manera:
L'alumnat tindrà un/a tutor/a acadèmic/a de la Universitat (el/la coordinador/a de les pràctiques del Departament de Filologia Espanyola) i un/a tutor/a de l'entitat col·laboradora, amb experiència professional i amb els coneixements necessaris per poder exercir com a tutor/a.
El/la coordinador/a de les pràctiques del Departament de Filologia Espanyola assignarà les places oferides a l'alumnat matriculat a partir de la mitjana de l'expedient acadèmic en el cas que la demanda superi el nombre de places oferit. Així mateix, el tutor o tutora de l'entitat col·laboradora pot no acceptar la tutorització de les pràctiques d'un/a estudiant i posar-lo en coneixement de la coordinació de les pràctiques. Aquest/a professor/a s'ocuparà de la negociació, formalització i gestió dels convenis que regulin les pràctiques externes amb institucions, organismes i empreses. També orientarà a l'alumat tant en el procés d'assignació de la plaça com durant la realització de les pràctiques.El/la professor/a responsable de presentar a l'estudiantat al seu tutor dins de la institució en la que realitzarà les pràctiques professionals, i, un cop realitzada l'estada de pràctiques, avaluarà el seu rendiment d'acord amb la memòria final lliurada per el/la estudiant i l'informe del tutor o de la tutora.
En cas que les pràctiques no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format sempre que l'empresa on es realitzin les pràctiques ho permeti i les tasques que s'han de desenvolupar no exigeixin presencialitat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques i/o cursos complementaris | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal (resenyes, treballs i comentaris analítics, presentacions orals) | 132 | 5,28 | 1, 2, 3, 4, 5 |
En finalitzar les pràctiques es lliuraran a la coordinació de les PE del Departament de Filologia Espanyola els següents informes:
Les pràctiques externes no tenen recuperació. Es qualificarà amb un "No avaluable" el o la estudiant que manifesti a la coordinació de les PE la seva intenció de deixar l'assignatura o bé quan el/la alumne no hagi arribat a realitzar un 10% de les hores presencials previstes al conveni. En el cas que no sigui així, tindrà la qualificació que considerin tant el/la tutor/a com el/la coordinador/a.
No s'ajudicaran matrícules d'honor. La qualificació més alta es de 10 (excel·lent).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració de la memòria | 100 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5 |
La bibliografia serà proporcionada pels tutors i tutores de les pràctiques en funció del grup de recerca i de la institució, i de la tasca a desenvolupar per l'estudiant.
No es requereix cap programari en particular.