Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 3 | 0 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OT | 4 | 0 |
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OT | 4 | 0 |
“Textos de literatura hispanoamericana” és una assignatura que a nivell cronològic funciona com a continuació de “Literatura hispanoamericana: del modernisme a l'època contemporània”. El corpus d'estudis se centra en produccions culturals de la segona meitat del segle XX idel segle XXI (específicament des del final del boom fins avui), de diferents països d'Amèrica Llatina, acompanyats de lectures teòriques-crítiques.
L'enfocament de l'assignatura està donat pel vincle literatura, societat i identitat, per la qual cosa el curs busca presentar a les i els estudiants lectures bàsiques hispanoamericanes contemporànies que els permetin problematizar al voltant de la representació i la identitat a partir de diferents fenòmens: d'una banda, i a nivell temàtic, la globalització,poscolonialitat i noves subjectivitats/sexualitats; i per una altra, i a nivell discursiu, metaliteratura, autoficció, paròdia/pastiche, ironia. Per a això es consideraran diferents gèneres (ficcional, testimonial/documental, crònica).
OBJECTIUS:
- Ampliar i aprofundir el coneixement de produccions culturals hispanoamericanes recents a través de la lectura d'assajos, textos narratius (ficció, autoficción, testimoni, cròniques).
- Desenvolupar capacitats d'anàlisis i interpretació a partir de la lectura de les obres, que permetin reflexionar sobre els vincles entre literatura, societat i identitat.
- Desenvolupar competències d'escriptura i anàlisi crítica, per mitjà de l'elaboració d'informes/assajos, ressenyes literàries...
Tema I: ¿Qué fem amb el boom? Simptomes de la posmodernitat
*Manifiesto del Crack, Miguel Ángel Palou, Eloy Urroz, Ignacio Padilla, Ricardo Chávez Castañeda y Jorge Volpi.
Tema II: Història, memoria, posmemoria i testimoni llatinoamericà
*Beatriz Sarlo: “Posmemoria, reconstrucciones”
Tema III. Violència i crime organizat: sicariat, narcotràfic i feminicidi
*Sayak Valencia: “Capitalismo gore”
Tema IV: ¿Per què continuem parlant de literatura de dones ?
Tema V: Formes de l'oblic
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides. Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en seminaris i pràctiques dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió dels textos.
· Activitats supervisades. Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi literària.
· Activitats autònomes. Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de treballs i comentaris analítics.
· Activitats d'avaluació. L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Es dedicarán 15m d'una classe a repondre a les enquestes de l'assignatura
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teórico-prácticas | 50 | 2 | 1, 4, 5, 11, 15, 16, 21, 24, 25 |
Tutorías programadas | 5 | 0,2 | 1, 4, 5, 11, 15, 16, 21, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació, estudi, elaboració de treballs | 75 | 3 | 1, 4, 5, 11, 15, 16, 21, 24, 25 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen I | 33% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Examen II | 33% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 11, 15, 16, 21, 24, 25 |
Treball critic | 33% | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Lectures obligatòries
Bolaño, Roberto, Estrella distante, Barcelona: Anagrama.
Enríquez, Mariana: Los peligros de fumar en la cama, Barcelona. Anagrama.
_Las cosas que perdimos en el fuego: Bareclona, Anagrama.
Méndoza, Élmer: Balas de plata, Barcelona: Tusquets.
Meruane, Lina:Fruta podrida, México: FCE.
Rivera Garza, Cristina: Nadie me verá llorar, Barcelona: Tusquets
Schewblin, Samanta:Distancia de rescate.
Vallejo, Fernando, La virgen de los sicarios, Debolsillo.
Zambra, Alejandro: Formas de volver a casa, Barcelona: Anagrama.
Bibliografia bàsica
*Cada tema comptarà amb bibliografia especifica
Ana María Amar y Sánchez, Luis F. Avilés (eds.) (2015), Representaciones de la violencia en América Latina: genealogías culturales, formas literarias y dinámicas del presente, Madrid: Iberoamericana/Vervuert.
Falconí Trávez Diego (2016). "Hansel/Hedwig, la Casa Playo, la Tunda: Transculturaciones y decolonialidades literarias queer, cuir, cuy(r) en América Latina”, en María Amelia Viteri y Manuela Lavinas Picq (eds.), Queering Paradigms V. Queering Narratives of Modernity,
García Canclini, Néstor (2003). Noticias recientes sobre la hibridación Trans. Revista Transcultural de Música, núm. 7, diciembre, 2003, 295-317.
Fuguet, Alberto y Gómez, Sergio (1996), "Prólogo. Presentación del País McOndo", McOndo. Una antología de la nueva literatura hispanoamericana. Barcelona, Gijalbo-Mondadori. Disponible en <http://www.marcosymarcos.com/macondo.htm>.
Sarlo, Beatriz (2005), “Posmemoria, reconstrucciones”, en Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires, S. XXI, pp. 125-157.
Valencia triana, Sayak (2010), Capitalismo gore: narcomáquina y performance de género. Disponible en <http://hemisphericinstitute.org/hemi/es/e-misferica-82/triana>
Microsoft Teams