Titulaciķ | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 | 2 |
2501801 Estudis de Catalā i Espanyol | FB | 1 | 1 |
2501910 Estudis d'Anglčs i Espanyol | FB | 1 | 1 |
Aquesta assignatura requereix el domini de l'expressió oral i escrita de l'espanyol. Es considera, per tant, imprescindible una correcta expressió oral i escrita en espanyol, i per això els errors d'ortografia i redacció comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
“Llengua espanyola oral i escrita” forma per a part dels 30 crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Llengua i Literatura espanyoles i dels Graus combinats d'espanyol i català i espanyol i anglès.
Entre els objectius formatius, aquest curs pretén desenvolupar les competències d'expressió oral i escrita en espanyol que permetin un ús professional de la llengua. L'objectiu d'aquesta assignatura és millorar i consolidar la capacitat d'utilitzar la llengua tant en la seva manifestació oral com per escrit. En finalitzar el curs s'haurien de dominar els recursos lingüístics tractats durant el curs i s'hauria de poder elaborar i produir textos acadèmics –orals i escrits– correctes, coherents i adequats a la funció comunicativa a la qual estan destinats. Així mateix, es demostrarà la capacitat d'analitzar textos i d'identificar-ne les seves característiques tipològiques bàsiques.
1. Relacions i diferències entre la llengua oral i la llengua escrita acadèmica.
2. Eines lingüístiques per a l'elaboració de textos.
3. Norma i ús. Alguns problemes normatius de l'espanyol. El lèxic espanyol: condicions d'ús. Precisió en el llenguatge. Creació de neologismes.
4. Planificació, redacció i revisió del discurs escrit. Unitats textuals: enunciats i paràgrafs. Propietats fonamentals dels textos: adequació, coherència i cohesió.
5. Producció de textos acadèmics. L'argumentació i l'exposició en llengua oral i escrita. Propietats de l’argumentació i l’exposició.
6. Principals problemes en l'articulació i la prosòdia d'una intervenció oral formal. Recursos lingüístics per a presentacions orals.
7. La intervenció oral formal: aspectes fònics, adequació pragmàtica, comunicació no verbal i ús de material de suport.
En el contingut de l'assignatura es tenen en compte els aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'estudiant es distribueix de la manera següent:
· Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professorat, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tota mena de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professorat, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi lingüística.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'Avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions orals i proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciķ, per a la complementaciķ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciķ de l'actuaciķ del professorat i d'avaluaciķ de l'assignatura/mōdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teōric-práctiques | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades i avaluaciķ | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Tipus: Autōnomes | |||
Preparaciķ de classes, proves i treballs | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
L'assignatura s'avaluarà de manera continuada per tal que el professorat pugui observar l'evolució dels i les estudiants pel que fa a l'assimilació i aplicació dels continguts.
Les activitats que es duran a terme són les següents:
• Prova teòrica-pràctica sobre el grau de domini de normativa i corresponent als primers temes de l'assignatura (20%)
• Prova pràctica de producció de textos escrits (argumentació o exposició) (35%)
• Prova pràctica de producció d'un discurs oral formal (argumentació o exposició) (35%)
• Activitats i exercicis realitzats a classe (10%)
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
CRITERIS D'AVALUACIÓ:
En la correcció de les activitats i proves d'avaluació es verificarà que l'alumnat hagi adquirit un domini suficient de les competències proporcionades per l'assignatura segons els resultats d'aprenentatge esperats que queden establerts en la Guia Docent.
Per a superar l'assignatura, serà imprescindible dominar la normativa i, per tant, en el procés d'avaluació de cada activitat es penalitzaran els errors ortogràfics, l'ús incorrecte dels signes de puntuació, els errors lèxics i els morfosintàctics. Per tant,la realització d'errors ortogràfics, d'expressió, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,25 cadascun, sense límit, sobre la nota final en les activitats i en els exàmens.
REQUISITS PER A APROVAR L'ASSIGNATURA:
Per a aprovar l'assignatura és imprescindible obtenir una nota mitjana igual o superior a 5.
No s'acceptarà en cap cas el lliurament de totes les activitats d'avaluació al final del quadrimestre. Les proves han de presentar-se en les dates acordades.
El professorat determinarà el procediment de revisió de qualificacions més apropiat pera cada prova.
RECUPERACIÓ:
Podrà optar-se a la recuperació si s'han realitzat totes les activitats programades al llarg del curs i se n'han suspès com a màxim dos. En tal cas, serà possible refer-les en el període de recuperació. L'estudiant perdrà el dret a la recuperació si la mitjana de les proves realitzades amb el seu percentatge corresponent és inferior a 3,5 punts. No es recuperen les presentacions orals.
S'obtindrà un "No avaluable" si no s'ha realitzat cap activitat o bé si s'ha avaluat únicament una prova. En cas d'haver-se presentat a dues proves o més, en el càlcul de la nota final es considerarà que les activitats no realitzades (en les condicions i dates fixades al Campus Virtual) tenen la qualificació de 0.
OSERVACIONS:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participaciķ activa. Activitats i exercicis realitzats a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Producciķ d'un discurs oral formal | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11 |
Producciķ de textos escrits expositius i argumentatius | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 11 |
Prova sobre el grau de domini de la normativa | 20% | 0 | 0 | 5, 6, 7, 9, 11 |
AIJÓN OLIVA, Miguel Ángel; ECINAS MANTEROLA, María Teresa; GARRIDO VÍLCHEZ, Gema Belén y HERNÁNDEZ MUÑOZ, Natividad (2010): Yo eso no lo digo. Actividades y reflexiones sobre el español correcto. Alicante: Club Universitario.
ALCOBA, Santiago (coord.) (1999): La oralización, Barcelona: Ariel.
ALCOBA, Santiago (coord.) (2000): La expresión oral, Barcelona: Ariel.
BASSOLS I PUIG, M. Margarida y Anna M. TORRENT (2003): Modelos textuales: teoría y práctica, Vic-Barcelona: Eumo-Octaedro.
BRIZ, Antonio (coord.) (2008): Saber hablar, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
CARBÓ, Carme; Joaquim LLISTERRI; María J. MACHUCA; Carme DE LA MOTA; Montse RIERA; Antonio RÍOS. (2004) "Estándar oral y enseñanza de la pronunciación del español como primera lengua y como lengua extranjera", ELUA, Estudios de Lingüística de la Universidad de Alicante, 17: 161-180.
CASSANY, Daniel (1995): La cocina de la escritura, Barcelona: Anagrama.
BUSTOS SÁNCHEZ, Inés (2003): La voz: la técnica y la expresión, Barcelona: Paidotribo.
GÓMEZ TORREGO, Leonardo (2006): Hablar y escribir correctamente: gramática normativa del español actual, Madrid: Arco/Libros.
GÓMEZ TORREGO, Leonardo (2011): Ortografía y gramática. Las normas académicas: últimos cambios, Madrid: SM.
GÓNZÁLEZ FERRÁN, Judith (coord.) (2015): El español más vivo: 300 recomendaciones para hablar y escribir bien, Barcelona: Fundéu-BBVA, Espasa Libros.
HERNÁNDEZ GUERRERO, José Antonio y María del Carmen GARCÍA TEJERA (2004): El Arte de hablar: manual de retórica práctica y de oratoria moderna, Barcelona: Ariel.
MERAYO, Arturo (2001): Curso práctico de técnicas para hablar en público, Madrid: Tecnos.
MONTOLÍO, Estrella (coord.) (2000): Manual práctico de escritura académica, Barcelona: Ariel. 3 vols.
MONTOLÍO, Estrella (2014): Manual de escritura académica y profesional, Barcelona: Ariel.
PUCHOL, Luis (1997): Hablar en público. Nuevas técnicas y recursos para incluir a una audiencia en cualquier circunstancia. Madrid: Editorial Díaz De Santos.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2014): Diccionario de la lengua española, 23.ª ed., Madrid: Espasa Libros [Actualizado en el 2019, en línea 23.3].
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa, 3 vols. y DVD.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA (2010): Ortografía de la lengua española, Madrid: Espasa.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA (2013): El buen uso del español, Madrid: Espasa.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA (2018): Libro de estilo de la lengua española según la norma panhispánica, Madrid: Espasa.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA (2019): Glosario de términos gramaticales. Madrid: Ediciones Universidad de Salamanca.
REGUEIRO RODRÍGUEZ M.ª Luisa y Daniel M. SÁEZ RIVERA (2013): El español académico. Guía práctica para la elaboraciónde textos académicos. Madrid: Arco/Libros.
REYZÁBAL, M.ª Victoria (1993): La comunicación oral y su didáctica, Madrid: La Muralla.
SÁNCHEZLOBATO, Jesús (coord.) (2006): Saber escribir, Madrid: Instituto Cervantes-Aguilar.
SERAFINI, M.ª Teresa (1994): Cómo se escribe, Barcelona: Paidós.
STUDER, Jurg (1998): Oratoria: el arte de hablar, disertar, convencer. Madrid: Editorial El Drac.
Durant el curs es proporcionaran altres recursos en línia.