Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OT | 3 | 0 |
2500239 Història de l'Art | OT | 4 | 0 |
Bons hàbits de lectura. Coneixement de l'anglès a nivell lector.
En aquesta assignatura farem un recorregut al llarg de la història del pensament contemporani sobre les arts. Parlem d'arts i de teories artístiques en plural, perquè a classe abordarem l’estudi del pensament sobre les arts plàstiques, les arts de l’escena i les decoratives enteses com un tot, amb l’objecte de traçar un panorama global de l’evolució del pensament artístic de l’avantguarda. L’objectiu del programa consisteix a oferir-vos una sèrie d’eines per comprendre els trets característics de la cultura artística contemporània i a introduir-ne, al seu torn, noves claus d’interpretació. L’assignatura cerca promoure l’anàlisi crítica i el debat sobre les qüestions, els temes i les obres estudiades al llarg del curs, així com la reflexió sobre la seva empremta en la cultura i la societat del nostre temps.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Classes expositives i dialògiques
Comentari de les lectures seleccionades per la professora.
Cerca de documentació i realització d'exercicis escrits.
Treball individual: redacció d'un assaig crític
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes en forma de seminari | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerques bibliogràfiques i documentals | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Elaboració de treballs: recensions, comentaris de text, etc. | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
L'avaluació consistriá en la realització de tres comentaris de text i imatges. Les proves no seran presencials.
En cas que les classes no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures,activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas de Plagi:
Recuperació:
L'estudiant podrà presentar-se a la recuperació dels exercicis puntuats amb una nota inferior a 5.
Procediment de revisió dels exercicis:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora
informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Condicions per a la qualificació de ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà laqualificació deNoavaluable sempre que no hagi lliurat més del 30%
de les activitats d’avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de lectures i imatges 3 | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Comentari de text i imatges 1 | 35 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Comentari de text i imatges 2 , | 35 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Bibliografia general A
BARASCH, Moshe, Modern Theories of Art, 2: From Impressionism to Kandinsky, New York University Press, New York, 1998. BOZAL,Valeriano (ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, Vols. II, Visor, Madrid, 1996.
CALVO, F.; MARCHÁN S.; GONZÁLEZ, A, (eds.) Escritos de arte de vanguardia 1900/1945, Istmo, Madrid, 1999.
CHILVERS, Ian i CLAVES–SMITH, John, A Dictionary of modern and contemporary art, Oxford, Oxford University Press, 2009.
CHIPP, Herchel B., Teorías del arte contemporáneo: fuentes artísticas y opiniones críticas, Madrid, Akal,1995.
EDWARDS, Steve i WOOD, Paul, Art of the Avant-Gardes, Yale Univ. Press, The Open University, London, 2004.
FAUCHEAUREAU, Serge, Avant-gardes du XXe siècle, Arts & Littérature 1905-1930, Flammarion, Parí, 2016.
FONTCUBERTA, Joan (ed.), estètica fotogràfica, GG, Barcelona, 2012.
FOSTER, Hal [et al.], Arte desde 1900: modernidad, antimodernidad, posmodernidad, Madrid, Akal, 2006.
FRASCINA, Francis & HARRIS, Jonathan, Art in modern culture: an anthology of critical texts, London, Phaidon, 1992.
GAY, Peter, Modernidad. La atracción de la herejía de Baudelaire a Beckett, Barcelona, Paidós, 2007.
HARRISON, Charles & WOOD, Paul (eds.), Art in Theory, 1900–2000, Oxford, Blackwell, 2002.
HUBERT, Marie-Claude, Les grandes théories du théâtre, Armand Colin, Paris, 2005.
HUXLEY, Michael i WITTS, Noel (eds.), The Twentieth-Century performance reader, Routledge, London, 2002.
KRACAUER, Teoría del cine. La redención de la realidadfísica, Paidós, Barcelona, 2009.
LORENTE, Jesús-Pedro, Historia de la crítica del arte. Textos escogidos y comentados, Zaragoza, P. Univ. de Zaragoza, 2005.
SANCHEZ, José A., La escena moderna. Manifiestos y textos sobre el teatro de la época de las vanguardias, Akal, Madrid, 1999.
VERGO, Peter, The music of painting: music, modernism and the visual arts from the Romantics to John Cage, Phaidon, London, 2012.
________________________________________________________________________________________________________
Bibliografia general B
BAUDRILLARD, Jean, Cultura y simulacro, Barcelona : Kairós, 1978.
GUASCH, Anna Maria, El Arte último del siglo XX : del posminimalismo a lo multicultural, Madrid, Alianza, 2000.
GUASCH, Anna Maria,Arte y archivo, 1920-2010 : genealogías, tipologías y discontinuidades, Madrid, Akal, 2011.
HOPKINS, David, After Modern Art 1945-2000, Oxford,Oxford University Press, 2000.
JONES, Amelia (ed.), A Companion to contemporary art since 1945, Malden, Blackwell Pub., 2006.
DICKHOFF, Wilfried, After nihilism : essays on contemporary art,Cambridge , Cambridge University Press, 2000.
LUCIE–SMITH, Edward, Art tomorrow , Paris, Terrail, 2002.
MADERUELO, Javier (ed.), Medio siglo de arte : últimas tendencias, 1955-2005, Madrid , Abada, 2006.
RAMÍREZ, Juan Antonio [et. Al], Tendencias del arte, arte de tendencias a principios del siglo XXI, Madrid ,Cátedra, 2004.
STILES, Christine i SELZ, Peter, Theories and documents of contemporary art: a sourcebook of artists' writings, Berkeley, University of California Press, 2012.
VICKERY, Jonathan i COSTELLO, Diarmuid (eds.), Art : key contemporary thinkers, Oxford, New York, Berg, 2007.
WALLIS, Brian (ed.), Arte después de la modernidad, Madrid, Akal, 2001.
Si calgués un programari específic s’indicaria oportunament.