Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 3 | 2 |
No existeixen prerequisits específics, encara que es recomana haver cursat abans les assignatures d'Art bizantí i Art romànic, ja que els seus continguts seran al·ludits en diferents ocasions durant l'exposició del temari.
Adquirir els coneixements bàsics sobre l'origen, naixement i desenvolupament de l'Art Gòtic en totes les seves manifestacions artístiques i en el marc geogràfic de l'Europa occidental. El marc cronològic de l'assignatura recorre més de tres segles, des de les primeres experimentacions arquitectòniques del segle XII fins al Gòtic Tardà del segle XVI.
1. El món del Gòtic. Introducció
2. Desenvolumpament cronològic del Art Gòtic i la teoria dels estils
3. Arquitectura i construcció
4. Teoria de la iimatge al segle XIII
5. Crisi arquitectònica al segle XIV?
6. La pintura del gòtic internacional i la renovació escultòrica del segle XIV
7. L'eclosió de la noblesa: L'arquitectura del Gòtic tardà
8. Entre Flandes i Florencia. La pintura del Gòtic final i l'escultura de l'edat mitjana tardana
|
Tota la matèria del curs està integrada pels classes impartides pel professor, i els continguts recollits en les lectures obligatòries, que es discutiran en els seminaris que es realitzaran a classe i activitats via Moodle.
Durant els seminaris, el professor presentarà el problema històric-artístic que es reflecteix en les lectures obligatòries.
Els continguts del seminari formaran part de la matèria general del curs.
Durant els seminaris es valorarà la capacitat de raonament i de plantejar debat entre les diferents opinions expressades per l'alumnat i el professor.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 1, 2, 3 |
Seminari | 21 | 0,84 | 3, 8, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures i altres | 4 | 0,16 | 3 |
Tutories i proves d'evaluació | 5 | 0,2 | 3, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 90 | 3,6 | 4, 6, 11, 12 |
L'avaluació es realitzarà mitjançant tres evidències principals:
1. La participació en el fòrum o una activitat paral·lela via Moodle
2. La memòria sobre una lectura obligatòria.
3. La prova que es realitzarà a final de curs (amb la possibilitat de fer un parcial al mig del quadrimestre).
Els percentatges de les activitats seran del 40% per a la prova, 30% per al fòrum i 30% per a la memòria.
Les dates concretes tant de les proves escrites com de les memòries de lectura obligatòria, seran concretades el primer dia de classe.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
Per a poder fer mitjana amb la resta, la mitjana de les dues proves escrites mai es realitzarà amb notes per sota de 4.
En el cas d'haver suspès alguna de les dos proves parcials, l'alumne es podrà presentar a la recuperació del bloc corresponent.
Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total.
Per participar al procés de recuperació es pot exigir haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en seminaris i lectures obligatòries | 30% | 0 | 0 | 2, 4, 14 |
Presentació d'un o més treballs, elaborats individualment o en grup, i exposició oral d'una sinopsi del mateix en hores de tutoria o seminari | 30% | 0 | 0 | 4, 8, 11, 12, 13, 14 |
Una o més proves escrites | 40% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
BIALOSTOCKI, Jan, El arte del siglo XV. De Parler a Durero, Madrid, 1989.
BANGO, Isidro G., MUÑOZ, María del Carmen, ABAD, Concepción y LÓPEZ DE GUEREÑO, María Teresa, Diccionario de términos artísticos, Madrid, Sílex, 2018.
CAMILLE, Michael, Arte gótico. Visiones gloriosas, Madrid, 2005.
ESPAÑOL, Francesca, El gòtic català, Manresa, 2002.
FRANKL, Paul, Arquitectura gótica, Madrid, 2002.
HUIZINGA, Johan, El otoño de la Edad Media, Madrid, 1979.
MIRA, Ernest y ZARAGOZÁ CATALÁN, Arturo, Una arquitectura del gótico mediterráneo, 2 vols., Valencia, 2003.
WILLIAMSON, Paul, Escultura gótica 1140-1300, Madrid, 1997.
YARZA, Joaquín, Los Reyes Católicos. Paisaje artístico de una monarquía, Madrid, 1993.
Si calgués un programari específic s'indicaria oportunament.