Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 3 | 1 |
L'estudiant ha d'estar acostumat a realitzar comentaris de text.
El programa d’aquesta assignatura fa un recorregut al llarg de la història del pensament sobre les arts. Estudiarem els principals autors, temes, categories i debats que integren el cos de les teories artístiques des de l’Antiguitat fins a la modernitat. A l'hora de treballar els diferents punts del programa, atribuirem una importància especial a l’estudi dels processos de transformació de les idees, fent referència al seus respectius contextos artístics i culturals. La finalitat d’aquest enfocament consisteix a dotar-vos dels mitjans necessaris per comprendre com s’originen, es defineixen i evolucionen els conceptes i corrents teòrics a l’entorn de les arts al llarg del temps. El plantejament i l’organització de l’assignatura han estat concebuts per sumar-se i complementar els continguts de la resta d’assignatures del Grau, amb l’objectiu d’assolir un coneixement ampli, crític i actual de la història del pensament sobre les arts.
PROGRAMA
1. Antiguitat i edat mitjana.
1.1 El concepte de mímesi o imitació de la natura. La invenció de la ficció.
1.2 Les idees sobre la bellesa en la cultura clàssica i medieval. La bellesa ideal, la natura i les arts.
2. Renaixement
2.1 Representar la natura i representar històries.
2.2 El culte renaixentista a la bellesa i el pensament sobre el bell en les teories clàssiques.
3. El segle XVII
L'herència de l'ut pictura poesis: els conceptes clau de la teoria humanística de la pintura. L’Acadèmia: sistemes i principis.
4. Il·lustració i Romanticisme
4.1 Les transformacions de l’art i de la teoria artística en el període il·lustrat. Una nova interpretació de la bellesa i de l’artista: les teories il·lustrades del gust i del geni.
4.2 Natura, art i subjecte: breu història del sublim modern.
4.3 La filosofia de l’art del Romanticisme: veritat artística i imaginació. L’artista romàntic.
5. El segle XIX
El debat sobre les condicions de la modernitat i la crisi de l'Acadèmia. Cap a una definició de l’art i de l’artista moderns.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Classes expositives.
Comentari dels texts seleccionats per la professora.
Cerca de documentació i realització d'exercicis escrits.
Treball individual: redacció d'un assaig crític.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Comentari dels texts seleccionats per la professora | 25 | 1 | 7, 13 |
Treball individual: redacció d'un assaig crític | 25 | 1 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 11, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació i realització d'exercicis escrits | 50 | 2 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
L'avaluació consistirà en la realizació de dos exercicis escrits i el comentari de les lectures seleccionades per la profesora.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne
la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures,
activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions
d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi
pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
En cas de plagi:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació
significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte
d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es
produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la
qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Recuperació:
L'estudiant podrà presentar-se a la recuperació dels exercicis puntuats amb una nota inferior a 5.
Procediment de revisió dels exercicis:
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, la professora
informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Condicions per a la qualificació de ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30%
de les activitats d’avaluació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de les lectures seleccionades per la professora | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Exercici escrit 1 | 35 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Exercici escrit 2 | 45 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
BODEI, Remo, La forma de lo bello, Visor, Madrid, 1998
BOZAL,Valeriano (ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas, Vols. I, II, Visor, Madrid, 1996
FRANZINI, Elio i MAZZOCUT-MIS, Maddalena, Estetica: I nomi, i concetti, le correnti, Bruno Mondadori, Milano, 1996. HARRISON, Charles; Wood, Paul i GAIGER, Jason, (eds.), Art in Theory, 1648-1815: An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford, 2000.
HARRISON, Charles & WOOD, Paul with GAIGER, Jason (eds.), Art in Theory, 1815-1900: An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford, 1998.
HARRISON, Charles & WOOD, Paul (eds.), Art in Theory, 1900-2000: An Anthology of Changing Ideas, Blackwell, Oxford, 2002.
HOLT, Elisabeth Gilmore, A Documentary History of Art, Vols. I i II, Princeton University Press, Princeton, New Jersey, 1981, 1982.
HOLT, Elisabeth Gilmore, From Classicists to the Impressionists, Art and Architecture in the 19th Century, Vol. III, Yale University Press, New haven & London, 1986.
KEARNEY, Richard i RASMUSSEN, David, (eds.), Continental Aesthetics, Romanticism to Postmodernism, An Anthology, Blackwell, Oxford, 2001.
KELLY, Michael (ed.), Encyclopedia of Aesthetics, Oxford University Press, Oxford, 1998.
LORENTE, Jesús-Pedro, Historia de la crítica del arte. Textos escogidos y comentados, Prensas universitarias de Zaragoza, Zaragoza, 2005.
SCRUTON, Roger, Beauty: a very short introduction, Oxford University Press, Oxford, 2011.
SHINER, Larry, La invención del arte, Una historia cultural, Paidós, Barcelona, 2014.
SMITH, Paul i WILDE, Carolyn, A Companion to Art Theory, Blackwell, Oxford, 2002.
TATARKIEWICZ, Wladyslaw, Historia de la estética, Vols. I-II, Akal, Madrid, 1991.
TATARKIEWICZ, Wladyslaw, Historia de seis ideas, Tecnos, Madrid, 1987.
V.V.A.A., Fuentes y Documentos para la Historia del Arte, Vols. I-VIII, Gustavo Gili, Barcelona, 1979.
Si calgués un programari específic s’indicaria oportunament