Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 3 | 1 |
Es recomana haver cursat l'assignatura obligatòria Art del Renaixement (s. XV), de segon curs de grau.
En l’actual Pla d’estudis, l’assignatura “Art renaixentista (segle XVI)” s’integra en la matèria Història de l’art modern (segles XVI-XVIII). És de caràcter obligatori, de sis crèdits, i s’imparteix a tercer curs del Grau en Història de l’Art. S’aconsella cursar-la després de l’assignatura “Art renaixentista (segle XV a Itàlia)”, que es programa a segon curs, ja que n’és la continuació diacrònica, i amb la qual comparteix objectius, competències i resultats d’aprenentatge. Per aquesta raó, les competències i continguts s’han dissenyat de manera homogènia, a fi que l’alumnat assoleixi un coneixement global i coherent del fenomen artístic renaixentista, sobretot de l’episodi italià, deixant per a les assignatures optatives de quart curs de carrera altres temes específics de la mateixa matèria, la qual cosa permet tancar un cicle i alhora obrir futures vies d’estudi i/o de recerca.
1. El classicisme romà (1503-1527). El mecenatge dels papes, de Juli II a Climent VII. El saqueig de Roma de 1527.
2. La terza maniera de Vasari. Leonardo da Vinci. Teoria artística i obra pictòrica.
3. Bramante, de l'obra milanesa a l'arquitectura classicista de la nova Roma. La nova basílica vaticana i el debat arquitectònic: Rafael, Peruzzi, A. da Sangallo.
4. Miquel Angel. Idees artístiques. L’artista universal: escultura, pintura, arquitectura.
5. Rafael, pintor i arquitecte.
6. El classicisme fora de Roma: Andrea del Sarto a Florència, Correggio a Parma.
7. Manierisme i/o anticlassicisme: la pintura romana i florentina de la primera meitat del Cinccents. Els canvis en la pintura romana a la segona meitat del Cinccents. G. Romano a Màntua, Parmigianino a Parma.
8.Pintura i reforma catòlica: la imatge devota a finals de segle.
9. La pintura a Venècia i el classicisme cromàtic (Giorgione, Tiziano). La segona meitat de segle: Tintoretto, Veronese, Bassano.
10. L'arquitectura cinccentista al Veneto: Palladio.
Activitats formatives: Activitat autònoma: 50-55 % 1. estudi personal (CE1, CE6, CE7) 2. consultes documentals i/o bibliogràfiques (CE1, CE6, CE7) 3. elaboració de treballs de curs: treballs de recerca, recensions, comentaris de text, assaigs bibliogràfics, etc. (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT3, CT4)
Activitat dirigida: 30-35 % 1. classes teòriques a l’aula (CE1, CE6, CE7) 2. seminaris i sessions pràctiques a l’aula (CE1, CE6, CE7) (CT3) 3. conferències (CE1, CE6, CE7) 4. exposició de treballs elaborats individualment o en grup (CT1, CT4)
Activitat supervisada: 10 % Tutories programades de suport a l’aprenentatge i a l’elaboració dels treballs (CT1, CT3)
Activitat d’avaluació: 5 % Proves escrites i orals (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT4)
En cas de necesidad, les diferents activitats s'adaptaran a la docència virtual, a través dels diversos sistemes existents.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
1. classes teòriques a l'aula (CE1, CE6, CE7) 2. seminaris i sessions pràctiques a l'aula (CE1, CE6, CE7) (CT3) 3. conferències (CE1, CE6, CE7) 4. exposició de treballs elaborats individualment o en grup (CT1, CT4) | 60 | 2,4 | 4, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades de suport a l'aprenentatge i a l'elaboració dels treballs (CT1, CT3), Proves escrites i orals (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT4) | 15 | 0,6 | 8, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
1. estudi personal (CE1, CE6, CE7) 2. consultes documentals i/o bibliogràfiques (CE1, CE6, CE7) 3. elaboració de treballs de curs: treballs de recerca, recensions, comentaris de text, assaigs bibliogràfics, etc. (CE1, CE6, CE7) (CT1, CT3, CT4) | 75 | 3 | 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Procés d'avaluació: El procediment d’avaluació ha estat planificat d’acord amb els objectius formatius específics de l’assignatura, a fi d’adequar-la a les competències i resultats de l’aprenentatge. L’avaluació s’estableix d’acord amb els criteris següents: Evidència 1. Treball individual sobre un aspecte de l'art cinccentista italià, que l’alumnat elabora pel seu compte fora de l’aula. El tema, que és el mateix per a tot el grup, s’entén com una iniciació a un treball de recerca (extensió màxima de cinc fulls). Depèn del curs, pot ser una fitxa de catàleg, un comentari en una web virtual, una reflexió escrita sobre un problema proposat pel professor. Els criteris específics d’avaluació tenen en compte la recerca bibliogràfica, l’originalitat en l’elecció del tema, el rigor i la creativitat en la redacció del text (s’exigeix un aparat crític de notes a peu de pàgina, la consulta d’almenys tres articles científics sobre l’objecte en qüestió, el coneixement de la bibliografia específica), les capacitats d’anàlisi crítica i de síntesi, la claredat expositiva. Evidència 2. Treball de grup (format per 3 individus, llevat de casos excepcionals) sobre un tema escollit a l’atzar (per sorteig) d’una llista prèviament confeccionada pel professor (màxim, una vintena de fulls), sempre sobre problemes o fenòmens propis de l’art cinccentista italià. A més dels criteris d’avaluació descrits per als treballs individuals, en aquest cas s’avalua la capacitat de treballar en equip. Com és lògic, també es té en compte la presentació formal del treball (sintaxi, ortografia, recull d’imatges), que cal lliurar imprès i en CD, format PDF. Evidència 3. Exposició oral del treball de grup. La presentació es fa a l’aula, amb una durada aproximada de 10/15 minuts i amb el suport d’un PowerPoint. Aquí es valora sobretot la capacitat de síntesi, l’ordre i la claredat expositives, la selecció d’imatges i l’aptitud oratòria. Evidència 4. Prova escrita que abasta el temari desenvolupat pel professor a l’aula i que té lloc al final del quadrimestre. S’avaluen específicament el domini de la matèria, el coneixement de la bibliografia bàsica, l’adequació a l’enunciat, la precisió en les dades i l’estructuració d’idees, tant personals com alienes. Quant a la puntuació, la mitjana dels treballs pondera un 40%; la prova escrita, les lectures obligatòries i la participació en classes, un 50%; l’exposició oral, un 10%, en el ben entès que aquesta última mai no baixa la nota, sinó que sempre la puja o, si més no, la manté inalterable, atès que s’entén com un primer pas en l’aprenentatge de la comunicació oral en públic. L'alumnat serà oportunament informat de les qualificacions, així como del procediment i data de les revisions corresponents. Procés de recuparació: Com és preceptiu, es contempla la possibilitat de recuperació de totes les evidències, llevat de l’exposició oral del treball de grup, que com ja s’ha dit mai no és avaluada de manera negativa. Per accedir a la re-avaluació és imprescindible haver estat avaluat del conjunt de la resta d'evidències i, en particular, de la Prova escrita i del Treball individual, és a dir, d'un mínim de 2/3 parts de la qualificació final. Plagi: En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Treball individual | 20% | 0 | 0 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 |
Evidència 2. Treball de grup | 20% | 0 | 0 | 13, 14 |
Evidència 3. Exposició oral del Treball de grup | 10% | 0 | 0 | 8, 11, 13, 14 |
Evidència 4. Prova escrita | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 12, 13 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Les dates de celebració de les diferents proves es consensuaran entre professorat i alumnat a l'inici del curs acadèmic, respectant el calendari acadèmic aprovat oficialment.