Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 | 1 |
És altament recomanable haver aprovat l’assignatura “La recerca científica en criminologia”.
- Comprendre els fonaments epistemològics de la investigació social qualitativa.
- Saber aplicar aquests fonaments al disseny i anàlisi d’una recerca criminològica.
- Conèixer i aplicar les principals tècniques qualitatives de recollida de dades.
- Conèixer i aplicar la tècnica de l’anàlisi de contingut.
- Conèixer i saber utilitzar el programa Atlas-TI de tractament de dades qualitatives.
1. Fonaments de la metodologia qualitativa.
1.1. Qüestions epistemològiques en Ciències Socials.
1.2. Gènesi i evolució de la perspectiva hermenèutica.
1.3. Trets bàsics i tipologia dels mètodes qualitatius.
1.4. Qüestions axiològiques.
2. Disseny d’una recerca qualitativa.
2.1. Fonamentació del model d’anàlisi.
2.2. Delimitació del camp d’anàlisi, mostreig i captació.
2.3. Saturació socioestructural i saturació informativa.
3. Tècniques aplicades a la interacció de grups.
3.1. L’aproximació sociomètrica.
3.2. L’observació participant.
3.3. L’observació no participant.
4. Tècniques narratives: entrevista i grup de discussió.
4.1. Tipologia d’entrevistes.
4.2. Els grups de discussió.
5. Tècnica dels relats biogràfics.
5.1. Tipologia de relats.
5.2. Les històries de vida.
6. L’anàlisi de contingut.
6.1. Fonaments bàsics.
6.2. Codificació i unitatsd’anàlisi.
6.3. Eixos d’interpretació de les dades.
6.4. El tractament de dades qualitatives per Atlas-TI
El treball requerit a l’alumne/a per a l’adequat aprenentatge dels continguts de l’assignatura i l’assoliment de les competències consistirà en les següents activitats:
- Sessions de classe expositiva sobre el temari.
- Seminaris de pràctiques, per a complementar i aprofundir els continguts de la classe expositiva, així com fer una aplicació pràctica dels mateixos.
- Sessions de pràctiques instrumentals, mitjançant la utilització d'eines informàtiques.
- Activitats complementàries de treball dins i fora de l’aula, que inclouen:
a) Lectures bàsiques.
b) Exercicis pràctics (avaluables i no avaluables).
c) Un treball de grup orientat a aplicar els continguts de l’assignatura.
Tots els exercicis pràctics seran revisats i comentats pel professor. Es faran tutories periòdiques amb el professor relatives al treball de grup.
És obligatòria l’assistència a un mínim del 80% de les classes, tant teòriques com de seminari.
Al Campus Virtual, des dels inicis de curs, figurarà el cronograma amb les sessions de l'aula.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6 |
Exercicis pràctics i simulació de casos. | 19,5 | 0,78 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, anàlisi i síntesi del material. | 60 | 2,4 | 1, 6, 9 |
Treball de grup | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Parts de l’avaluació:
- Examen individual: 50%
- Treball de grup: 40%
- Exercicis pràctics avaluables (entre 5 i 7): 10%
L’assignatura s’aprova amb un 5 sobre 10 o més puntuació de nota global. Per tal de poder fer promig, caldrà una nota d’almenys 4 sobre 10 tant en la nota del treball de grup com en la nota de l’examen individual.
Els treballs de grup o exàmens no superats tindran una oportunitat de recuperació, però en cas de superar-se la nota serà sempre un 5 sobre 10.
Si les absències injustificades o justificades fora de termini (dues setmanes a partir de l’absència) superen el 20% del total de classes de seminari l’alumne/a no serà avaluat/da. Només es justificaran les absències per malaltia, per causes de força major, o per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.
En cas que durant un examen es detecti la presència d'algun/a alumne/a o alumnes copiant aquests/es quedaran automàticament suspesos/es (amb nota=0) sense possibilitat d’accés a la recuperació.
En cas de plagi en la redacció de treballs, s'obtindrà un zero i es rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne/a suspendrà l'assignatura (amb un 0) i perdrà el dret a la recuperació.
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe un cop aquesta ha començat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen individual | 50% | 5 | 0,2 | 1, 2, 6, 9 |
Exercicis pràctics | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 10 |
Treball de grup | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 |
Bibliografia obligatòria:
Valles, Miguel S. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Síntesis.
Navarro, P.; Díaz, Capitolina (1994). Análisis de contenido. A Delgado, J.M.; Gutiérrez, J. (Eds.), Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales (pp. 177-224). Síntesis.
Bibliografia recomanada:
Aguirre, A. (Ed.) (1995). Etnografía. Metodología en la investigación sociocultural. Editorial Boixareu Universitaria.
Altheide, D. L.; Johnson, J. M. (1994). Criteria for Assessing Interpretative Validity in Qualitative Research. A Denzin, N.K.; Lincoln, Y.S. (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 485-499). Sage.
Alvira, F. (1983). Perspectiva cualitativa-perspectiva cuantitativa en la metodología sociológica. Revista Española de Investigaciones Sociológica, (22), pp. 53-75.
Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Akal.
Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Edicions Bellaterra.
Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: thematic analysis and code development. Sage.
Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: Introducción a una práctica de investigación. Ariel.
Clemente, M.(Ed.) (1992). Psicología social: métodos y técnicas de investigación. Eudema.
Coffey, Amanda; Atkinson, P. (2005). Encontrar el sentido alos datos cualitativos. Universidad de Alicante.
Delgado, J.M.; Gutiérrez, J. (Eds.) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Síntesis.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
García Jorba, J.M. (2000). Diarios de campo. CIS.
Huber, G. L. (2003). Introducción al análisis de datos cualitativos. A Medina, A.; Castillo, S. (coord.): Metodología para la realización de Proyectos de Investigacion y Tesis Doctorales. Universitas.
Ibáñez, J. (1985). Análisis sociológico de textos y discursos. Revista internacional de sociología, 43 (1), pp. 119-160.
Krueger, R.A. (1991). El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada. Pirámide.
Pujadas, J.J. (1992). Método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. CIS.
Quivy, R.; Van Campenhoudt, L. (1997). Manual de recerca en ciències socials. Herder.
Rodríguez Gómez, G.; Gil Flores, J.; García Jiménez, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.
Ruiz Olabuénaga, J.I. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Universidad de Deusto.
Taylor, S.J.; Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
Trinidad, A.; Carrero, Virginia; Soriano, Rosa Mª (2006). Teoría fundamentada “Grounded Theory”. La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. CIS.
Valles, M.S. (2002). Entrevistas cualitativas. CIS.
La realització de pràctiques amb el programa Atlas-TI dependrà de la disponibilitat del software a les aules d'informàtica.