Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 | 0 |
Cap prerequisit. No obstant això, per a una millor coherència formativa, recomanem fer les assignatures Cultura i Mentalitats a l’Època Moderna; Cultures polítiques i conflictes socials a la Catalunya contemporània; i Història dels moviments socials a l’època contemporània.
L’assignatura té com a objectiu principal proporcionar els instruments i recursos analítics que permetin apropar-se al món de les idees, conceptes i valors manifestats per les cultures polítiques contemporànies. Tractarem tant els autors més reconeguts com tots/es aquells que s’escapen del cànon oficial i provenen dels sectors populars. En aquesta exploració atendrem també la creació i transformació dels espais de producció d’opinió (el saló, la taverna, el cafè, la premsa, el parlament, la plaça pública...). El marc cronològic contempla des de la caiguda de l’antic règim a finals del segle XVIII, fins a la crisi global de finals de segle XX. Un univers, doncs, plural i divers, permeable a les influències europees i americanes, però també a les del món àrab i musulmà. |
Objectius generals: Introducció a l'estudi dels llenguatges i argumentacions dels principals corrents del pensament polític i social contemporani. La problemàtica de la configuració de les grans cultures polítiques en la societat dels segles XIX i XX i del temps present. Especial atenció a la recepció i circulació a Espanya i Catalunya dels autors i les formulacions més decisives del pensament europeu i americà. Aportacions crítiques dels autors i moviments socials catalans i espanyols. S'inclou a més la perspectiva de gènere en temes com ara el paper de la dona en la cultura romàntica, revolucionària i els nous valors burgesos (Angel de la Llar), el primer feminisme sufragista i les aportacions de dones com ara Alexandra Kollontai i Simone de Beauvoir.
Temari:
Assistència a les classes teòriques dirigides pel professor.
Assistència a sessions de seminaris i pràctiques dirigides per el professor a l’aula o telemàticament i a les sales especials de la Biblioteca d’Humanitats.
Assistència a les tutories particulars al despatx del professor o telemàticament.
Lectura comprensiva de textos històrics del segle XIX i XX.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació en biblioteques, hemeroteques i a la xarxa.
Realització de treballs i comentaris analítics.
Presentacions i intervencions a l’aula.
Estratègies d’estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Asistència a les classes teòriques i pràctiques a l'aula o telemàticament i integració dels coneixements adquirits. | 35 | 1,4 | 1, 4, 7, 9, 11 |
Exercicis pautats d'aprenentatge. Pràctiques. | 15 | 0,6 | 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Exercicis pautats d'aprenentatge. Qüestionari. | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 2, 3, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom de l'estudiant, millora de la seva formació crítica. | 75 | 3 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11 |
Normativa d'avaluació.
Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic, però els parcials corespondran a la meitat del curs (primer) i la darrera setmana de curs (segon). Les dates de realització de les proves a l'aula o telemàticament i de lliurament del qüestionari seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient, tot i que l'entrega del qüestionari sol coincidir amb la darrera setmana de curs. El professor establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari i revisió de les activitats d'avaluació realitzades.
L'alumne que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats a l'aula o telemàticament (parcials) i no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per valor en conjunt superior al 66% de la nota final, serà qualificat amb un No Avaluable, i no podrà presentar-se a la recuperació.
Tota irregularitat comesa per un alumne durant la realització d'una prova (còpia, plagi) implicarà una nota de zero en l'apartat concret d'avaluació. Diverses irregularitats comeses implicaran una nota global de zero.
La recuperació consistirà en un exàmen global i de síntesi de la matèria de l'assignatura (no es recuperen ni les exposicions ni el qüestionari) i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'Avaluació Continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dos exàmens parcials, un al mig i un altre al final del curs. | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11 |
Exposicions orals de lectures d'articles o a partir de documents històrics | 25% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7, 9, 10 |
Qüestionari a partir de la lectura d'un text d'història de les idees i del pensament. | 25% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 8, 10, 11 |
- ANTON, J.; CAMINAL, M. (Coords.) Pensamiento político en la España contemporánea 1800-1950, Teide, Barcelona 1992.
- ANTON, J. (Ed.), Ideologías y movimientos políticos contemporáneos, Tecnos, Madrid 1998.
- BALCELLS, A. (a cura de), El pensament polític català. Del segle XVIII a mitjan segle XX, Edicions 62, Barcelona 1988.
- BALL, Terence, BELLAMY, Richard (eds), Historia del pensamiento político del siglo XX, Tres Cantos: Akal, 2013.
- BEYME, Kaus von, Teoría política del siglo XX. De la modernidad a la posmodernidad, Alianza.
- BURROW, Jhon W., La crisis de la razón. El pensamiento europeo 1848-1914, Crítica: Barcelona 2001.
- CASASSAS, J., (Coord.), Els intel·lectuals i el poder a Catalunya (1808-1975), Pòrtic, Barcelona 1999.
- CHARLE, Christophe, Los intelectuales en el siglo XIX. Precursores del pensamiento moderno, Siglo XXI: Madrid 2000.
- DÍEZ RODRÍGUEZ, Fernando, Homo Faber. Historia intelectual del trabajo, 1675-1945, Siglo XXI: Madrid, 2014.
- ECCLESHALL, Robert, GEOGHEGAN, Vincent, JAY, Richard, WILFORD, Rick, Ideologías políticas, Tecnos: Madrid 1999.
- FERNÀNDEZ SEBASTIÁN, J.; FUENTES, J.F. (Dir.), Diccionario político y social del siglo XIX español, Alianza Editorial: Madrid, 2001.
- Id., Diccionario político y social del siglo XX español, Alianza Editorial: Madrid, 2008.
- Id., Diccionario político y social del mundo iberoamericano: la era de las revoluciones, 1750-1850, Madrid: CEPyC 2009.
- FREEDEN, Michael, Ideología, una breve introducción, Santander: Ediciones de la Universidad de Cantabria, 2013.
- GABRIEL, P. (Dir.), Història de la Cultura Catalana. Vol. IV-X, Ed. 62, Barcelona 1994, 1995.
- GINER, S., Historia del pensamiento social, Ariel, Barcelona 1985.
- HAMPSHER-MONK, I, Historia del pensamiento político moderno. Los principales pensadores políticos de Hobbes a Marx, Ariel, Barcelona 1996.
- LECHTE, J, 50 pensadores contemporáneos esenciales, Cátedra, Madrid 1996.
- LOIZAGA, P. (Dir.), Diccionario de pensadores contemporáneos, Emecé, Barcelona 1996.
- MACRIDIS, Roy C., HULLIUNG, Mark L., Las ideologías políticas contemporáneas, Alianza Editorial: Madrid, 1998.
- MINC, Alain, Una historia política de los intelectuales, Duomo: Barcelona 2012.
- ORY, P. (Dir.), Breve Historia de las ideas políticas, Biblioteca Mondadori, Madrid 1992.
- PRIETO, F., Manual de Historia de las Ideas Políticas, Unión Editorial, Madrid 1996.
- RAYNAUD, Philippe, RIALS, Stéphane (dir.), Dictionnaire de Philosophie politique, PUF: Paris 1996.
- RENYER, J. i PUJOL, E. (dir.), Pensament polític als Països Catalans, 1714-2014. Història i prospectiva., Pòrtic, Barcelona, 2007.
- SABINE, G.H., Historia de la Teoria Política, F.C.E., Madrid 1980.
- STROMBERG, R.N., Historia intelectual europea desde 1789, Debate, Madrid 1990.
- VARELA, J. La novela de España.. Los intelectuales y el problema español, Taurus, Madrid 1999.
- VALLESPIN, F. (Ed.) Historia de la Teoría Política, vols. 3, 4, 5 i 6, Alianza Editorial, Madrid 1991.
- WATSON, P., Historia intelectual del siglo XX, Crítica: Barcelona, 2002.
- WATSON, P., Ideas. Historia intelectual de la Humanidad, Crítica, Barcelona 2006.
Nota: la Bibliografia específica de cada tema es proporcionarà a través del Campus Virtual i es portaran llibres i revistes a l’aula.
Cap comentari