Logo UAB
2021/2022

Seminari de filosofia moderna

Codi: 100299 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OT 3 0
2500246 Filosofia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Carolina Gutierrez Xiville
Correu electrònic:
AnaCarolina.Gutierrez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

És desitjable la lectura d’una història de l’Ètica. Per exemple: Camps, V.Breve historia de la ética (vegi’s Bibliografia).

Objectius

L'assignatura consisteix en l'estudi de la filosofia moral de Kant basat en la lectura de la Fonamentació de la Metafísica dels Costums. També s’estudiaran les influències en Kant de corrents ètiques precedents amb la lectura parcial de les Lliçons de Filosofia Moral que Kant va impartir durant el curs 1774/75 a la Universitat de Königsberg. Així, s’identificarà el posicionament de Kant i la seva aportació a l’Ètica.

Competències

    Filosofia
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Reconèixer les implicacions filosòfiques del coneixement científic
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  3. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  4. Documentar un tema filosòfic i contrastar-ne les fonts.
  5. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  6. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  7. Jutjar l'impacte moral sobre l'ésser humà dels nous desenvolupaments tècnics.
  8. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  9. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  10. Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l’'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
  11. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.

Continguts

L'assignatura s'organitza en tres blocs:

1. Bloc 1: Introducció a la concepció ètica de Kant. Textos de referència: Fonamentació a la Metafísica dels Costums, cap. 1; Lliçons d'ètica de 1774/75: "Los sistemas morales de la Antigüedad" (ed. Rodríguez-Aramayo).

2. Bloc 2: Teoria ètica: formulacions de l'imperatiu categòric. Textos de referència: Fonamentació a la Metafísica dels Costums, cap. 2

3. Bloc 3: La llibertat i la doctrina de l'intel·ligible. Textos de referència: Fonamentació a la Metafísica dels Costums, cap. 3 

 

Metodologia

Les classes consisteixen en l'exposició i discussió dels textos de Kant. Es preveuen intervencions de la professora i de l’alumnat participant basades en qüestions sorgides de la lectura dels textos. La dinàmica de l’assignatura fa necessària la lectura dels textos fora de l'horari de classe que després seran tractats a l'aula. Les activitats dirigides (classes teòriques d’aula) es poden adaptar, si cal, a la docència virtual, a través dels diversos sistemes existents (Teams, powerpoints narrats, vídeos, podcasts, etc.).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 45 1,8 3, 4, 11
Tipus: Supervisades      
Preparació presentació oral i text final 22,5 0,9 1, 3, 4, 9, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura de textos 75 3 1, 3, 4, 11

Avaluació

L’avaluació es farà sobre tres activitats:

1) una prova parcial escrita (valor ponderat = 20%);

2) una exposició oral en grup (valor ponderat = 20%);

3) un treball de curs escrit sobre la temàtica del Seminari:

3.1) durant la primera meitat del curs (deadline: 26/11/2021) cal acordar el tema del treball en hores de tutoria amb la professora i entregar l’esborrany detallat del treball on s’especifiqui: 1. l’objectiu o la qüestió principal a resoldre, 2. un índex temàtic que presenti les qüestions que guiaran la recerca, 3. el mètode de recerca que s’emprarà i 4. la bibliografia (valor ponderat de l’esborrany = 20%);

3.2) el treball de curs es lliura al final del període lectiu (valor ponderat del treball de curs = 40%).

Es podrà recuperar cada activitat després de cada revisió de les qualificacions.

En la data establerta pel deganat, es farà una recuperació dels exàmens a través d’un examen final, amb valor ponderat d’un 60%. Per ser avaluable cal presentar-se a un mínim de dos terços d’activitats d’avaluació (per tant, que sumin un valor ponderat del 66%).

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

Nota: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.


Annotation: In the event that the tests cannot be done in person, their format will be adapted (maintaining their weighting) tothe possibilitiesoffered by the UAB’s virtual tools. Homework, activities and class participation will be done through forums, wikis and / or exercise discussions through Teams, etc. The teacher will ensure that the Student can access it or offer alternative means, which are within his / her reach.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen parcial 20% 1,5 0,06 4, 6, 11
Exposició oral 20% 1,5 0,06 1, 2, 5, 8, 10, 11
Metodologia 20% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11
Treball escrit 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11

Bibliografia

Bibliografia.

A. Fonts

KANT, I. Grundlegung zur Metaphysik der Sitten. Ed. Kraft i D. Schönecker. Hamburg: Meiner, 20162.

KANT, I. Vorlesung zur Moralphilosophie (1774/75). Ed., comentaris, notes Werner Stark; introd. M. Kuehn. Berlin, New York: Walter de Gruyter, 2004.

KANT, I. Moral Mrongovius II (1784/85). Gesammelte Schriften. Ed. Gerhard Lehmann. Berlín: Akademie der Wissenschaften zu Göttingen, 1980, vol. 29, pp. 597-642.

 

A1. Edicions electròniques de les fonts (alemany) 

https://korpora.zim.uni-duisburg-essen.de/Kant/

https://www.online.uni-marburg.de/kant_old/webseitn/mo_kae00.htm

 

B. Traduccions (edicions utilitzades al curs)

KANT, I. Fundamentación de la metafísica de las costumbres. Ed. bilingüe, trad. i comentaris J. Mardomingo. Barcelona: Ariel D.L., 1996.

KANT, I. Fundamentación de la Metafísica de las Costumbres. Trad. Manuel García Morente i C. García Trevijano; comentaris H. J. Paton; ed. Manuel Garrido. Madrid: Tecnos, 2005.

KANT, I. Fundamentación para una metafísica de las costumbres. Ed. i trad. R. Rodríguez Aramayo. Madrid: Alianza Editorial, 2002.

KANT, I. Fonamentació de la metafísica dels costums. Trad. Joan Leita; ed. Pere Lluís Font. Barcelona: Laia, 1984.

KANT, I. Lecciones de ética (1774/75). Introd. i notes R. Rodríguez Aramayo; trad. R. Rodríguez Aramayo i C. Roldán Panadero. Barcelona: Crítica, 2013.

KANT, I. Lecciones de filosofía moral: Mrongovius II (1784/85). Ed. bilingüe i trad. Alba Jiménez Rodríguez. Salamanca: Sígueme, 2017.

 

C. Biografies de Kant

Cassirer, E. Kant, vita y doctrina (Trad. Wenceslao Roces). Fondo de Cultura Economica (1948).

De Quincey, Th. Los últimos días de Emmanuel Kant (1827). Madrid: Valdemar – El Club Diógenes, 2004.

Kuehn, M. Kant: a biography. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

 

D. Estudis sobre Kant

ALLISON, Henry E. Kant’s Groundwork for the Metaphysics of Morals: A Commentary. Oxford: Oxford University Press, 2011.

ARANA CAÑEDO-ARGÜELLES, J. Naturaleza y libertad: Kant y la tradición racionalista. Anuario Filosófico 37(2004)3, 563–594.

COLOMER, E. El Pensamiento alemán de Kant a Heidegger. La filosofía trascendental: Kant. Barcelona: Herder, 1986, vol. 1.

IBÁÑEZ FANÉS, J. El salto ético, o por dónde empezar (Spinoza con Kant). Enrahonar: quaderns de filosofia, 36(2004) p. 81-99.

PALACIOS, J.M. El pensamiento en la acción. Estudios sobre Kant. Madrid: Caparrós Editores, 2003.

VV.AA. The Emergence of Autonomy in Kant's Moral Philosophy. S. Bacin i O. Sensen (eds.). New York: Cambridge University Press, 2019. 

VV.AA. Kant on Moral Autonomy. O. Sensen (ed.).Cambridge: Cambridge University Press 2012. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/UAB/detail.action?docID=1057485.

 

E. Generals

CAMPS, V. Breve historia de la ética. Barcelona: RBA, 2017.

CAMPS, V. (ed.). Historia de la ética. 3 volums. Barcelona: Crítica, 2000.

MACINTYRE, Alasdair, Historia de la ética. Barcelona: Paidós Ibérica, 2006.

Programari

No cal cap programari específic