Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OT | 3 | 0 |
2500246 Filosofia | OT | 4 | 0 |
Aquesta assignatura no té prerequisits
En aquest curs 2021-2022, el Seminari d’ètica i filosofia política té com objectiu l’estudi del cinisme.
El cinisme.
L’objecte de recerca d’aquest seminari serà l’experiment cínic. Aquest experiment consisteix a viure com a éssers humans sense viure com a ciutadans.
Temes:
Bloc 1:
Bloc 2:
Bloc 3:
Les classes consisteixen en la lectura i discussió dels textos de Markus Gabriel. Es preveuen intervencions del professor i dels alumnes participants.
La dinàmica de classe fa necessària la lectura fora de l’horari d’aula dels textos que després seran tractats.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Lectura de textos | 15 | 0,6 | 4, 5, 6, 7, 8 |
classes | 30 | 1,2 | 5, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
tutories | 15 | 0,6 | 1, 2, 4 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures i estudis | 75 | 3 | 1, 2, 7 |
L’avaluació es farà sobre quatre activitats: tres exàmens parcials distribuïts al llarg del curs, en finalitzar cada bloc corresponent del temari. El valor ponderat de cadascun d’ells és del 30%. La quarta activitat és la participativa. Seran qualificades en conjunt les intervencions de cada estudiant. El seu valor ponderat és del 10%.
L’avaluació de totes les activitats es revisarà individualment en el despatx del professor, en la data que s’anunciarà oportunament a través del Campus Virtual.
En la data establerta pel Deganat, es farà una recuperació dels exàmens a través d’un examen final, amb valor ponderat de fins a un 90%, correlatiu al valor de les proves que han de ser recuperades (és a dir, hi haurà una recuperació per cada un dels exàmens parcials i es poden recuperar els tres, dos o bé un de sol). La part participativa no pot ser recuperada. Per presentar-se a la recuperació, cal haver-se presentat a un mínim de dos exàmens parcials. La nota final és la mitjana ponderada de totes les activitat avaluades.
Es considera no avaluable l’estudiant que no es presenta a un mínim d’activitats d’avaluació que representin 2/3 del pes relatiu.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguinfer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a classe | 10% | 10,5 | 0,42 | 3, 4, 6, 7 |
Primer examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 8 |
Segon examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 6, 8 |
Tercer examen parcial | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 4, 5, 8 |
Fonts
Giannantoni, Gabriele. 1990. Socratis et Socraticorum Reliquiae, 4 vols. Nàpols: Bibliopolis. També disponible en línia: http:// socratics.daphnet.org/
Traduccions
* Martín García, José Antonio (ed.). 2008. Los filósofos cínicos y la literatura moral serioburlesca, 2 vols. Madrid: Akal.
Diògenes Laerci. 1998. Vides dels filòsofs. 2 vols. Barcelona: Laia.
Diógenes Laercio. 2013. Vidas de los filósofos ilustres. Madrid: Alianza.
Dión De Prusa. 1988. Discursos I-XI. Madrid: Gredos. En especial, discursos 4, 6-10.
Dobbin, Robert. 2012. The Cynic Philosophers: from Diogenes to Julian. Londres: Penguin Books.
Epicteto. 1993. Disertaciones por Arriano. Madrid: Gredos. En especial, llibre III, cap. 22.
Hard, Robin. 2012. Diogenes the Cynic. Sayings and Anecdotes with other Popular Moralists. Oxford: Oxford University Press.
Juliano. 1981. Discursos VI-XII. Madrid: Gredos. En especial, discursos 7 i 9.
Luciano De Samósata. 2010. Diálogos cínicos. Madrid: Alianza.
Paquet, Léonce. 2000. Les Cyniques grecs. Fragments et témoignages. Ottawa: Les Presses de l’Université d’Ottawa.
Estudis
* Bracht Branham, Robert i Goulet-Cazé, Marie-Odile (coord.). 2020. Los cínicos: el movimiento cínico en la antigüedad y su legado. Barcelona: Ariel.
Casadesús, Francesc. 2008. Diógenes Laercio VI 20-21: “¿En qué consistió la falsificación de la moneda (to nomisma paracharattein) de Diógenes de Sinope?”, Δαιμων. Revista de Filosofía, suplemento 2, 297-309.
Desmond, William. 2008. Cynics. Berkeley i Los Angeles: University of California Press.
Desmond, William. 2006. The Greek Praise of Poverty. Origins of Ancient Cynicism. Notre Dame, Indiana: University of Notre Dame Press.
Downing, Francis Gerald. 1992. Cynics and Christian Origins. Edinburgh: T & T Clark.
Dudley, Donald R. 1998. A History of Cynicism from Diogenes to the 6th Century A.D., 2nd ed. with a foreword and bibliography by Miriam Griffin, Bristol: Bristol Classical Paperbacks. Accessible on-line l’edició de 1937 http://archive.org/details/historyofcynicis032872mbp
Foucault, Michel. 2004. Discurso y verdad en la Antigua Grecia. Buenos Aires: Paidós. L’edició anglesa original és consultable en línia: http://foucault.info/documents/parrhesia/
Foucault, Michel. 2010. El coraje de la verdad. El gobierno de sí y de los otros II. Curso en el College de France (1983-1984). Buenos Aires: FCE.
Freitas De Sousa, Juan Horacio de. 2012. “El cinismo: Un elogio a la desvergüenza”. Bajo palabra. Revista de Filosofía, II Época, Nº 7: 301-311.
Fuentes González, Pedro Pablo. 2002. “El atajo filosófico de los cínicos antiguos hacia la felicidad”, Cuadernos de Filología Clásica: Estudios griegos e indoeuropeos, Vol. 12, 203-251.
Fuentes González, Pedro Pablo. 2003. “¿Necesitaban de un amigo los cínicos antiguos?”, Bitarte 31, p. 51-72.
García Gual, Carlos. 2014. La secta del perro. Vidas de filósofos cínicos de Diógenes Laercio. Madrid: Alianza.
Garrigasait, Raül. 2014. El gos cosmopolita i dos espècimens més. Barcelona: Edicions de 1984.
Goulet-Cazé, Marie-Odile. 2000. “Cinismo”. En Jacques Brunschwig, Geoffrey Lloyd. Diccionario Akal de El saber griego. Madrid: Akal, 650-659.
Goulet-Cazé, Marie-Odile. 2005. « Le cynisme ancien et la sexualité », en CLIO. Histoire, femmes et sociétés [En línia], 22 | 2005, publicat en línia el 1 de desembre de 2007. URL : http://clio.revues.org/1725 ; DOI: 10.4000/clio.1725
Goulet-Cazé, Marie-Odile i Goulet, R. 1993. Le cynisme ancien et ses prolongements, Actes du colloque international du C.N.R.S. (Paris, 22-25 juillet 1991). París : Presses Universitaires de France.
Infante, Eduardo. 2021. No me tapes el sol. Cómo ser un cínico de los Buenos. Barcelona: Ariel.
Laursen, John Christian. 2009. “Cynicism Then and Now”, Iris, I, p. 469-482.
Lovejoy, Arthur O. i Boas, George. 1935. Primitivism and related Ideas in Antiquity, vol.1, Baltimore: John Hopkins Press.
Navia, Luis E. 1996. Classical Cynicism: A Critical Study. Westport, Connecticut: Greenwood Press.
Navia, Luis E. 2005. Diogenes the Cynic. Nova York: Humanity Books.
Niehues-Pröbsting, Heinrich. 1979. Der Kynismus des Diogenes und der Begriff des Zynismus. Munich: Wilhelm Fink.
Onfray, Michel. 2002. Cinismos. Retrato de los filósofos llamados perros. Buenos Aires: Paidós.
Roca Ferrer, Javier. 1974. Kynikòs Trópos. Boletín del Instituto de Estudios Helénicos vol. 8, núm. 1. Accessible on-line a http://revistes.ub.edu/index.php/EstudiosHelenicos/issue/view/506
Shea, Louisa. 2010. The Cynic Enlightenment. Diogenes in the Salon. Baltimor: The Johns Hopkins University Press.
Sloterdijk, Peter. 2003. Crítica de la razón cínica. Madrid: Siruela.
No aplicable.