Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | OB | 2 | 1 |
No hi ha prerequisits singulars.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Els objectius específics de l’assignatura són:
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
||
|
||
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
Els continguts de l’assignatura tenen com a eix vertebrador 6 dels conceptes fonamentals de la tradició estètica, als quals corresponen un, dos o tres textos de lectura obligatòria. Les lectures del tema 6 es realitzaran de manera col·laborativa.
Introducció: L'estètica com a poiesis política.
RANCIÈRE, J., Sobre políticas estéticas. Barcelona, Macba, 2005 . Capítols 1 i 2
1. Mímesi
PLATÓ, llibre X de la República.
ARISTÒTIL, Poètica. [textos seleccionats]
2. Expressió
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar §§ 23–29
3. Forma
BENJAMIN, W., La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica.
4. Símbol
JAQUES, J., La Estètica del Románico y el gótico. Cap. IV, el Sïmbolo 2003.
HEGEL, Lliçonsd’estètica (Introducció). (1835)
CASSIRER, E.,”Arte”, Cap. IX Antropologia filosòfica.(1944)
5. Experiència estètica / gust
[VOLTAIRE, "Goût", Encyclopédie (1757)]
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar §§ 1–22
6. Arts
GOODMAN, "When is Art?", Ways of worldmaking.
HEIDEGGER, M, El origen de la obra de arte (1936) (textos seleccionats)
NIETZSCHE, F., El naixement de la Tragèdia.
NOË, A. Strange Tools. Art and Human Nature (textos seleccionats)
La metodologia és la neosocràtica, és a dir: la generació i la transferència de coneixements des de la reivindicació del potencial formatiu tant d’estudiants com de professors. Està dirigida des del Projecte d'Innovació Docent Art en curs, del qual Jèssica Jaques n'es Investigadora Principal. En aquest projecte d'innovació docent intervenen diversos Graus: Filosofia, Història de l’Art, Musicologia, Disseny, Dansa i Coreografia, amb especial atenció a llur intersecció. L'àmbit d’acció és el recurregut de la formació fora de l’aula a l’aula, en aquesta direcció. El model pedagògic és el neosocràtic. L’àmbit és el de l’estètica aplicada, en un afany per la professionalització en projectes filosòfico–artístics d’incidència en l’esfera pública.
Les activitats dirigides consten de classes de praxis discursiva, així com de la tutorització de microgrups i individuals per a la consecució de mapes conceptuals de validesa formativa.
Les activitats supervisades consten de workshops de praxis artística i visites a exposicions, així com les proves escrites, les aportacions en recerca artística i la contribució als seminaris. Hi haurà una especial insistència en què l'alumne vinculi la seva praxis discursiva a unes pràctiques estètiques segons els procediments de l'estètica aplicada.
Les activitats autònomes estan formades pel treball de lectura, sistematitzció conceptual, aplicabilitat de l'argumentari i el vocabulari dels textos avaluables a les pràctiques estètiques.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes, seminaris, tutories en microgrups i individuals | 60 | 2,4 | 1, 7, 10, 16, 19, 21, 22, 24 |
Tipus: Supervisades | |||
workshops de pràctiques estètiques, visita a exposicions, esdeveniments artístics, proves, contribució als seminaris | 30 | 1,2 | 3, 4, 8, 12, 13, 15, 17, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures individuals i en grup, elaboració de mapes conceptuals i evolutius | 52 | 2,08 | 4, 8, 9, 11, 13, 17, 20, 23 |
L’avaluació es realitzarà de manera contínua i evolutiva. S’efectuaran tres proves obligatòries. Consistiran en:
Proves 1 i 2. Dos exàmens (categories 1 i 2 / 3 i 4 respectivament) fets a casa i lliurats digitalment des del correu institucional de l'estudiant. Per a la primera prova l'estudiant haurà triat una pràctica creativa –pròpia o aliena–, que mantindrà en totes les proves. Les dues proves s'enviaran als alumnes per correu electrònic una setmana abans del lliurament.
Prova 3. Un article escrit de 2000 paraules corresponent al tercer bloc de l'assignatura; de manera optativa, l'estudiant podrà triar d'incloure pràctiques estètiques pròpies que es vinculin al seu escrit (fotografia, música, dansa, il·lustració, pintura, i d'altres; qualsevol pràctica creativa); aleshores l'escrit serà de 1000 paraules. El lliurament es realitzarà electrònicament a l'adreça <esteticatroncal@gmail.com>.
Cas que l'estudiant estigui en situació de bretxa digital és convidada i convidat que ho comuniqui a Jèssica Jaques durant el mes de setembre i se li proposarà una solució institucional.
Excepte canvis en el dia a dia de la Facultat o de força major, els dies dels lliuraments obligatoris són: 19 octubre (1a prova), 23 novembre (2a prova), 13 gener (3a prova). Les preguntes de les dues primeres proves s'enviaran als alumnes per correu electrònic una setmana abans de la data de lliurament.
Les proves tindran com a puntuació màxima: 1a: 3 punts; 2a: 3 punts; 3a: 4 punts.
Les dates són deadlines i no poden ser substituïdes per datesposteriors.
La recuperació, amb data i lloc fixats per la Facultat, queda reservada als alumnes que no s'hagin presentat a una de les tres proves (essent preceptiu presentar-s'hi a 2/3) o que n'hagin suspès una, dues o tres. Cada prova s'ha d'aprovar independentment de les altres dues.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
La nota de l'alumne serà "no avaluable" quan al final del procés d'avaluació no s'hagi presentat a una, dues o tres de les proves.
Els criteris d'avaluació seran:
La selecció pertinent dels temes a tractar a l'hora de plantejar les principals qüestions de la filosofia de l'art a partir d'una obra o d'un altre tipus de referent estètic
La claredat argumentativa
La utilització adient del vocabulari vinculat a l'assignatura
La manifestació de la comprensió dels continguts proposats a les sessions teòriques
La manifestació de la comprensió dels continguts de les lectures obligatòries
La correcció de l'estil d'escriptura
La capacitat de discussió amb el grup i sobre els textos.
L'audàcia en l'apropiació dels continguts (sapere aude), és a dir, l'apropiació dels continguts i el desenvolupament de la creativitat
El plagi donaria lloc a un acurat treball de conscienciació formativa. Val a dirque la normativa al respecte diu: "En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0".
La revisió de cada prova es realitzarà als horaris habituals de despatx en el període entre aquesta i la següent prova. La revisió ordinària global de l'assignatura es realitzarà un dia concret que s'indicarà al gener, i serà al despatx (en situació no pandèmica; altrament serà digital.)
Aquesta assignatura està vinculada al projecte d'innovació artencurs: <https://artencurs.wixsite.com/artencurs>
Totes les indicacions importants quedaran escrites al Moodle, per tal de deixar-ne constància escrita pública.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves 1 i 2 | 60 % | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 14, 15, 16, 18, 19, 21, 22, 23, 24 |
tercera prova | 40% | 3,5 | 0,14 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 24 |
1. Textos més rellevants i avaluables (estan penjats del web <greta.cat/grau>, tots en documents digitals
ARISTÒTIL, Poètica. Barcelona, Ed. 62.[textos sel·leccionats]
BENJAMIN, W., La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Madrid, Taurus (1935)
CASSIRER, E.,”Arte”, Antropologia filosófica. FCE (1944)
GOODMAN, "When is Art?", Ways of world making. NY, Hacked publishing, 1978.
HEGEL, Lliçons d’estètica (Introducció). Barcelona, ed. 62 (1835)
HEIDEGGER, M, El origen de la obra de arte. FCE. (1936)
JAQUES, J., La Estètica del Románico y el gótico. Madrid, Antonio Machado, 2003.
KANT, I., Crítica de la facultat de jutjar. Barcelona, Ed. 62, 2004 (1790) [textos sel·leccionats]
NIETZSCHE, F., El Nacimiento de la tragedia. Madrid, Alianza Editorial
NOË, A. Strange Tools. Art and Human Nature. NY, Hill and Wang, 2015.
PLATÓ, llibre X de la República. Madrid, Gredos.
RANCIÈRE, J., Sobre políticas estéticas. Barcelona, Macba, 2005 [Caps- 1 i 2]
VOLTAIRE, "Goût", Encyclopédie, 1757
2. Bibliografia secundària
ARNHEIM, R., Arte y percepción visual, Alianza Forma, Madrid, 2002
BARASCH, M., Teorías del Arte: De Platón a Winckelmann, Alianza, Madrid, 1991; Modern Theories of Art, 1: From Winckelmann to Baudelaire, New York UniversityPress, New York, 1990; Modern Theories of Art, 2: From Impressionism to Kandinsky, NewYork University press, New York andLondon, 1998.
BOZAL, V., Historia de las ideas estéticas I iII, Historia 16, Madrid1998; (ed.), Historia de las ideas estéticas y de las teorías artísticas contemporáneas. Visor, Madrid, 1996.
CARROLL, N., Philosophy of Art. Routledge, 1999.
CASACUBERTA, D., “Nueve escollos para entender la cultura digital”. Enrahonar: Quaderns de filosofía, ISSN 0211-402X, Nº 32-33, 2001, pags. 235-244
DAVIS, S., The Philosophy of Art. Blackwell, 2006.
DANTO, A. C., El abuso de la belleza. La estética y el concepto del arte. Paidós, Barcelona, 2005.
DANTO, A., “La obra de arte y el futuro histórico”, La madonna del futuro. Paidós, Barcelona, 2003 (2000).
FISHER, E., La necesidad del arte. Barcelona, Nexos, 1993 (1959)
GAUT, B.; LOPES, D. (eds.), The Routledge Companion to Aesthetics.Second Edition, Routledge, 2005.
GOMBRICH, E. H., Breve historia de la cultura, Ediciones Península, Barcelona, 2004.
GOMBRICH, E. H., La historia del arte. Madrid, Phaidon (1950).
GUASCH, Anna Maria (coord.), La crítica de arte, Ediciones del Serbal, Barcelona, 2003.
JAQUES, J.,“El sentido estético”, Disturbis 3 <http://www.disturbis.esteticauab.org/Disturbis234/Disturbis_3.html>
JAQUES, J., , “Ernst Cassirer y la urdimbre de lamemoria simbólica”, Er 33, pp. 59-73,2004.
JAQUES, J., “Neokantisme i neokantians”, Enrahonar 23, 1995, 35-69.
JAQUES, J., “Notícia d’Ernst Cassirer”, Enrahonar 24, 199.
JAQUES, J., “Friendships are not in heaven. The Genealogy between Aristotle’s Philia and Kant’s Aesthetic Disinterestedness”. Revista de Filosofía, Vol. 37, n. 2 (2012): 55-68.
JAQUES, J. (ed.), “Pels camins de la raó crítica”, 36 (2004), número extraordinari sobre Kant en el segon centenari.
JAUSS, H. R., Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona, Paidós, 2002 (1972)
JIMENEZ, M., ¿Qué es la estética?, Barcelona, Idea Books, 1999.
JIMÉNEZ, J., Teoría del Arte, Tecnos, Madrid, 2002.
KELLY, M., (ed.), Oxford Enciclopedia of Aesthetics, 1998. 2a edició, 2014. (Especialment recomanat)
KIERAN, M., (ed.), Contempory Debates in Aesthetics and Philosophy of Art. Blackwell, 2006.
KRIS, E. i KURZ, O., La Leyenda del artista, Ensayos Arte Cátedra, Madrid, 1982.
LAMARQUE, P., – H. OLSEN, H., (eds.), Aesthetics and the Philosophy of Art. The Analytic Tradition. An Anthology. Oxford, Blackwell, 2004.
LYNCH, Enrique, Sobre la belleza,Anaya, Madrid, 1999.
LEVINSON, J., Oxford Handbook of Aesthetics, 2003.
MURRAY, Chris, Key Writers on art: From Antiquity to the Ninetenth Century, Routledge, London and new York, 2003; Pensadores clave sobre el arte: elsiglo XX. Ensayos arte Cátedra, Madrid 2006.
NIETZSCHE, F., El naixement de la Tragèdia. Madrid,Alianza Editorial, 1995 (1872).
RAMIREZ,J.A. Ecosistema y explosión de las artes. Anagrama, Barcelona 1994. (Especialmentrecomanat)
SHINER, Larry,La invención del arte, Paidós Estética 36, Barcelona, 2004.
TATARKIEWICZ, e., Historia de seis idees. Madid, Taurus, 1987 (1976). (Especialment recomanat)
VALVERDE, J. M., Breve historia y antología de la estética, Barcelona, Ariel. (Especialment recomanat)
VILAR, G., Las razones del arte. Madrid, Antonio Machado, 2005.
VILAR, G., La desartización del arte. Universidad de Salamanca, 2012.
C. Webs
http://esteticauab.org/home.html
https://vimeo.com/instituthumanitatsbcn
https://www.moma.org/calendar/exhibitions/history
https://www.edx.org/
http://www.canal-u.tv/producteurs/universite_de_tous_les_savoirs
En aquesta assignatura no s'usa cap programa informàtic.