Logo UAB
2021/2022

Shakespeare i el seu temps

Codi: 100266 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Coral Escola
Correu electrònic:
Jordi.Coral@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

  • Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver aprovat les asignatures del Grau Estudis Anglesos fins a tercer, especialment ‘Literatura Anglesa del Renaixement i la Il·lustració’.
  • Cal un nivell d'anglès de C2 (Proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d'una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

Objectius

  • Aquesta assignatura ofereix una introducció als principals gèneres dramàtics i poètics de l’obra de Shakespeare i al context històric i cultural en què es desenvoluparen, mitjançant la seva lectura, l’anàlisi, el debat i la interpretació.
  • La formació obtinguda completa els coneixements literaris adquirits al grau, especialment els referits a la literatura i cultura dels segles XVI i XVII.

 

En completar l’assignatura, l’estudiant podrà:

  • Demostrar una comprensió lectora sofisticada i històricament informada dels gèneres dramàtics i poètics de l’obra de Shakespeare.
  • Generar crítica literària bàsica mitjançant assaigs i presentacions
  • Utilitzar els recursos de qualsevol biblioteca universitària en relació a la matèria shakespeariana.
  • Expressar una valoració informada sobre el textos literaris que llegeixi.
  • Demostrar un coneixement avançat de les característiques del discurs dramàtic

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
  • Utilitzar les noves tecnologies per captar i organitzar informació en anglès i en altres llengües, i aplicar-la a la formació pròpia continuada i a la resolució de problemes en l'activitat professional i/o investigadora.
  • Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar a un nivell avançat els textos sobre els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  2. Analitzar i interpretar a un nivell avançat textos primaris i secundaris sobre els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  3. Aplicar la informació en llengua anglesa localitzada a Internet, en bases de dades, etc., als entorns de treball i/o recerca.
  4. Aplicar, als comentaris de text i als assaigs argumentatius, fonts secundàries acadèmiques apropiades per al tema escollit en relació amb els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  5. Argumentar idees i opinions amb precisió en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  6. Comparar a un nivell avançat les metodologies de la crítica literària en anglès.
  7. Comparar en el nivell avançat diferents temes i textos relacionats amb els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  8. Comprendre textos avançats, acadèmics o professionals en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  9. Demostrar un domini dels coneixements avançats i de les metodologies científiques relacionats amb la lingüística, la literatura, la història i la cultura que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  10. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  11. Descriure detalladament i de forma acadèmicament adequada l'evolució diacrònica i sincrònica dels temes i textos dels gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  12. Distingir les idees principals de les secundàries i fer una síntesi dels continguts en els texts primaris i secundaris sobre els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  13. Dur a terme presentacions orals, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb els gèneres de la literatura anglesa i la seva crítica acadèmica.
  14. Explicar, en el nivell avançat, la naturalesa i els trets principals dels gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  15. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  16. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  17. Localitzar fonts secundàries acadèmiques a la biblioteca o a Internet relacionades amb els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.
  18. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades, etc.
  19. Redactar assaigs acadèmics d'extensió mitjana, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb els gèneres de la literatura anglesa i la seva crítica acadèmica.
  20. Sintetitzar el contingut de fonts primàries i secundàries acadèmiques sobre els gèneres literaris i la crítica literària en anglès.

Continguts

UNITAT 1— The Shakespearean Stage

UNITAT 2 – Romeo and Juliet

UNITAT 3 – Twelfth Night  

UNITAT 4 – Hamlet

UNITAT 5 – Coriolanus 

 

Es recomana llegir les obres en les següents edicions:

 

  • Romeo and Juliet, ed. by Jill L. Levenson, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.
  • Twelfth Night, ed. Roger Warren and Stanley Wells, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.
  • Hamlet, ed. by G.R. Hibbard, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.
  • Coriolanus, ed. by R.B. Parker, The Oxford Shakespeare, Oxford University Press, 2008.

 

Metodologia

La metodologia consta de les següents activitats formatives:

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes pràctiques amb análisi de text i debats 20 0,8
classes teòriques 30 1,2 5, 8
Tipus: Supervisades      
preparació de presentacions orals a classe i anàlisi de produccions escèniques 25 1 5
Tipus: Autònomes      
estudi 10 0,4
lectura 35 1,4

Avaluació

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 L’avaluació per aquesta assignatura es basa en els següents exercicis: 

  • Examen 1 ("The Shakespearean Stage", "Romeo and Juliet" i "Twelfth Night") = 40%
  • Examen 2 ("Hamlet" i "Coriolanus") = 40%
  • Assistència i participació a classe= 10%
  • Presentació a classe ("Shakespeare in Performance") = 10%

Atenció:

  • L’avaluació serà continuada.
    • Tots els exercicis són OBLIGATORIS.
    • La nota mínima per fer mitjana en tots ells és 5. 
    • El lliurament de qualsevol exercici exclou la possibilitat d’obtenir la qualificació de No avaluable com a nota final del curs. 
    • El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final. Serà el 25% de la nota en totes els exercicis, i s’avaluarà tal com s’especifica al final d’aquesta guia.

     

    El primer exàmen es realitzarà en acabar les dues obres primeres del temari; el segon en acabar les dues restants.

    Procediment de revisió de les qualificacions: en el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

     

    En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment idata de revisió de les qualificacions.

    L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.

    Recuperació:

    La recuperació es realitzarà ítem per ítem amb les condicions següents

    a) per optar a la recuperació caldrà haver superat un dels dos exàmens del curs, amb una nota no inferior a 5 en el cas de l'examen aprovat i no inferior a 3,5 en el cas de l'examen suspès.

    b) l'alumnat que no hagi superat un dels dos exàmens caldrà que el recuperi, fins i tot si la nota mitjana provisional del curs és igual o superior a 5. Els ítems amb una nota inferior a 3,5 no seran recuperables.  

    c) l'alumnat que opti a la recuperació obtindrà una nota mitjana final de curs d'un 5 com a màxim.

    d) no es pot optar a la recuperació per a pujar nota en aquells casos en què s'han superat tots dos exàmens.

    d) les presentacions a classe queden excloses de la recuperació, és a dir, no són recuperables i l'alumnat haurà de portar-les

    a terme el dia corresponent segons l'horari acordat amb la resta de la classe a principis de curs.  

  • MOLT IMPORTANT:  El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis es considerarà automàticament un SUSPENS (0) de tota l’assignatura i no només de l’exercici plagiat. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSEMODIFICACIONS AL TEXT QUEES PRESENTA COM A PROPI), i ésuna ofensagreu. Cal aprendre arespectar la propietatintel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 ("The Shakespearean Stage", "Romeo and Juliet" i "Measure for Measure") 40% 10 0,4 4, 7, 9, 11, 15, 19, 20
Examen 2 ("Hamlet" i "Antony and Cleopatra") 40% 10 0,4 1, 2, 7, 8, 12, 17
Participació a classe 10% 5 0,2 2, 5, 6, 15, 16
Presentació a classe sobre "Shakespeare in Performance" 10% 5 0,2 3, 5, 10, 13, 14, 16, 18

Bibliografia

1. Contexts

Susan Brigden, New Worlds, Lost Worlds. The Rule of the Tudors 1485-1603, Penguin

Books. (A survey of the Tudor age incorporating the latest findings of sixteenth-century scholarship.)

Julia Briggs, The Stage-Play World: English Literature and its Background, 1580-1625. (A very sound and user-friendly introduction, full of interesting ideas and suggestions.)

Patrick Collinson, The Reformation, Weidenfeld & Nicholson. (A readable assessment of a major turning point in European history by a leading Reformation scholar.)

Jonathan Dollimore, Radical Tragedy: Religion, Ideology and Power in the Drama of Shakespeare and his Contemporaries, Palgrave Macmillan (A famously controversial study of Shakespeare and his contemporaries. It approaches the plays from a cultural materialist perspective.)

Richard, Eldridge, The Oxford Handbook of Philosophy and Literature, Oxford UP. (A useful examination of the major literary genres). 

Northrop Frye, Northrop Frye on Shakespeare, Yale UP. (It includes a brilliant chapter on "Romeo and Juliet" and another on "Hamlet".)

Stephen Greenblatt, Renaissance Self-Fashioning. From More to Shakespeare, U of Chicago P. (A critical earthquake that shook Renaissance criticism to its foundations.)

Andrew Gurr, The Shakespearean Stage 1574-1642, CUP. (An authoritative description of the theatrical conditions of Shakespearean drama.)

---------------, Studying Shakespeare. An Introduction, Edward Arnold. (How to tackle the study of a Shakespearean play.)

Frank Kermode, The Age of Shakespeare, Weidenfeld & Nicholson. (An account of Shakespeare’s career by one of England’s most distinguished critics.)

Martin Wiggins, Shakespeare and the Drama of his Time, Oxford Shakespeare Topics, OUP. (A reliable introduction to the Elizabethan and Jacobean dramaturgical traditions.)

 

 

2. Criticism

 

Auden, W.H., The Dyer’s Hand, Vintage, 1989.

Bloom, Harold, Hamlet: Poem Unlimited, Canongate Books, 2003

Bradley, A.C., Shakespearean Tragedy, Penguin Books, 1991.

Dutton, Richard and Jean E. Howard (eds.), A Companion to Shakespeare’s Works: The Tragedies, Blackwell, 2006.

---------------------------------------------------, A Companion to Shakespeare’s Works: The Comedies, Blackwell, 2006.

--------------------------------------------------, A Companion to Shakespeare’s Works: Poems, Problem Comedies, Late Plays, Blackwell, 2005.

Eisaman Maus, Katherine, Inwardness and Theater in the English Renaissance, Chicago UP, 1995.

Everett, B., Young Hamlet. Essays on Shakespeare’s Tragedies, Clarendon Press, 1989.

Goddard, Harold C., The Meaning of Shakespeare, 2 vols., The University of Chicago Press, 1951.

Greenblatt, Stephen, Renaissance Self-Fashioning: From More to Shakespeare, The University of Chicago Press, 1980.

Jackson, Russell (ed.), The Cambridge Companion to Shakespeare on Film, CUP, 2007.

Kermode, Frank, Shakespeare’s Language, Penguin Books, 2000.

Nuttall, A.D., Shakespeare the Thinker, Yale UP, 2007.

Poole, Adrian, Tragedy: A Very Short Introduction, Oxford UP, 2005.

Rackin, Phyllis, Shakespeare and Women, Oxford UP, 2005.

Smitth, Emma, Shakespeare's First Folio, OUP, 2018.

----------------, This is Shakespeare, Random House, 2020. 

Tanner, Tony, Prefaces to Shakespeare, Harvard UP, 2010.

Traub, Valerie, The Oxford Handbook of Shakespeare and Embodiment: Gender, Sexuality, and Race, OxfordUP, 2016.

Van Es, Bart, Shakespeare's Comedies: A Very Short Introduction, OUP, 2016.

Wells, Stanley (ed.), Shakespeare: A Bibliographical Guide, Clarendon Press, 1990.

----------------------,Shakespeare's Tragedies: A Very Short Introduction, OUP, 2017.

Programari

Aquesta assignatura no utilitza un programari específic.