Logo UAB
2021/2022

Literatura nord-americana contemporània

Codi: 100237 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Gimeno Pahissa
Correu electrònic:
Laura.Gimeno@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

- Per cursar aquesta assignatura cal tenir afició a la lectura de Literatura i tenir presents en tot moment els coneixements que s’adquireixin a les assignatures: Història i Cultura dels Estats Units, Literatura nord-americana del segle XIX i Literatura Nord-americana Moderna.

- Per cursar aquesta assignatura és recomanable haver aprovat les asignatures del Grau Estudis Anglesos fins a tercer. 

- Cal un nivell inicial al quart curs d’anglès C2 del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, segons el qual l’usuari pot comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i en reconeix el sentit implícit. Pot expressar- se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions. Pot utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals. Pot produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostra un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.

 

 

Objectius

Aquest curs ofereix una introducció a la cultura i literatura contemporànies produïdes a Nord-amèrica en els últims 25 anys. La selecció d'autors estudiats intenta reflexar la gran variedad cultural (ètnica, sexual, religiosa, etc) del país mitjançant l'estudi de novel·les, narració curtes, assajos, etc.

 

 

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
  • Treballar de manera autònoma i responsable en un entorn professional o investigador en llengua anglesa i en altres llengües, per aconseguir els objectius planificats prèviament.
  • Utilitzar les noves tecnologies per captar i organitzar informació en anglès i en altres llengües, i aplicar-la a la formació pròpia continuada i a la resolució de problemes en l'activitat professional i/o investigadora.
  • Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar a un nivell avançat els textos secundaris sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  2. Analitzar i interpretar a un nivell avançat textos primaris i secundaris sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  3. Aplicar a la feina en un entorn en llengua anglesa les metodologies de planificació del treball adquirides.
  4. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  5. Aplicar els coneixements adquirits a la generació de recerca innovadora i competitiva de nivell bàsic.
  6. Aplicar els coneixements i les competències adquirits en les activitats professionals i acadèmiques relacionades amb la literatura, la història i la cultura.
  7. Aplicar la informació en llengua anglesa localitzada a Internet, en bases de dades, etc., als entorns de treball i/o recerca.
  8. Aplicar, als comentaris de text i als assaigs argumentatius, fonts secundàries acadèmiques apropiades per al tema escollit en relació amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  9. Comparar a un nivell avançat les metodologies de la crítica literària aplicada a la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  10. Comparar i relacionar a un nivell avançat diferents temes i textos presents en la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  11. Demostrar un coneixement sòlid dels temes relacionats amb l'estudi de la literatura i la cultura.
  12. Demostrar un domini dels coneixements avançats i de les metodologies científiques relacionats amb la lingüística, la literatura, la història i la cultura que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  13. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  14. Descriure detalladament i en una forma acadèmicament adequada la naturalesa i els trets principals de la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  15. Distingir les idees principals de les secundàries i fer síntesis dels continguts de textos primaris i secundaris sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  16. Emetre valoracions crítiques pertinents basades en la comprensió de la informació rellevant sobre temes relacionats amb la literatura i la cultura d'interès social, científic o ètic.
  17. Explicar detalladament i en una forma acadèmicament adequada l'evolució diacrònica i sincrònica dels temes i els textos de la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  18. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  19. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  20. Generar noves iniciatives professionals.
  21. Localitzar fonts secundàries acadèmiques a la biblioteca o a Internet relacionades amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  22. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades, etc.
  23. Redactar assaigs acadèmics d'extensió mitjana, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  24. Reflexionar i opinar sobre els textos primaris de la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  25. Sintetitzar el contingut de fonts primàries i secundàries acadèmiques sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).

Continguts

 
Novel·les: 
Erdrich, Louise. The Last Report on the Miracles at Little No Horse. ISBN: 9780007136353
Morrison, Toni. A Mercy. ISBN: 9780307472342
Eugenides, Jeffrey. The Marriage Plot. ISBN: 978125001316
 
Relats curts:
Seleccions de diversos autors/es contemporanis: John Cheever, Raymond Carver, Alice Munro, Mary Miller, Junot Díaz, Nathan Englander, etc.
 
 

Metodologia

L'assignatura vol donar una perspectiva molt àmplia de la producció narrativa actual als Estats Units que reflexi la varietat cultural del país desde una perspectiva interdisciplinar. La dinàmica del curs es basa principalment en la discussió a classe dels textos assignats com a lectures obligatòries. Els estudiants han d'haver llegit amb antel·lació els textos proposats pel docent així com haver-se preparat les preguntes plantejades pel debat a classe i haver realitzat les lectures secundàries recomanades. 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques, lectures i debats 50 2 3, 5
Tipus: Supervisades      
Redacció de textos, activitats d'avaluació a l'aula 25 1 10, 13, 15, 16, 19, 24
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 50 2 4, 7, 20, 22

Avaluació

1. Avaluació escrita: Exàmens (2) = 80% (2 x 40%).

 L'estudiant haurà de redactar textos acadèmics expressant una opinió, argumentant una idea o comentant un text en anglès sobre temes relatius a la literatura americana del segles XX-XXI.

El primer examen tindrà lloc a mitjans de novembre i el segon just abans de les vacances de Nadal.

2. Avaluació participativa: inclou discussions a classe, fòrums, etc. = 20%

L’estudiant haurà d’interpretar, comunicar i presentar en anglès les seves pròpies idees sobre els textos.

3. ATENCIÓ:

- L’avaluació serà continuada.

-El lliurament de qualsevol exercici (qualsevol dels exàmens) exclou la possibilitat d'obtenir la qualificació de ''No Avaluable'' com a nota final de curs. 

-El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final. 

-Recuperació:  La recuperació d’aquesta assignatura es realitzarà mitjançant una prova de síntesi amb les següents condicions:

L’alumnat s’haurà d’haver presentat a un mínim de dos terços dels ítems d’avaluació.

-L’alumnat haurà d’haver obtingut una qualificació mitjana igual o superior a 3,5.

-L’alumnat haurà d’haver aprovat el 40% de l’avaluació de l’assignatura.

-La qualificació màxima que es pot obtenir a la recuperació és de 5.

-Els forums i la participacio no es podran recuperar.

No es pot recuperar per millorar nota. En casos justificats per malaltia, unestudiant podrà recuperar l'examen en la data acordada amb el professor/a.

Procediment de revisió de les qualificacions: En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

-En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 

-En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats escrites 40% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Activittats escrites 40% 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25
Participació 20% 10 0,4 3, 5, 7, 9, 15, 20, 24, 25

Bibliografia

Lectures obligatòries:

Erdrich, Louise. The Last Report on the Miracles at Little No Horse. ISBN: 9780007136353
Morrison, Toni. A Mercy. ISBN: 9780307472342
Eugenides, Jeffrey. The Marriage Plot. ISBN: 978125001316

Bibliografia secundària (obres de consulta general):

Bercovitch, Sacvan (ed.). Reconstructing American Literary History. Cambridge and London: Harvard University Press, 1986

Bigsby, Cristopher (ed.). The Cambridge Companion to Modern American Culture. Cambridge and New York: Cambridge University Press, 2007 

Graham, Emma (ed). The Cambridge Companion to the African American Novel. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 

Roemer, K. M. The Cambridge Companion to Native American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.

Sollors, W. A New Literary History of America. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press, 2009

Tawil, Ezra (ed). The Cambridge Companion to Slavery in American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.

Whitfield, Stephen J. (ed). A Companion to 20th-century America. Malden: Blackwell Publishing, 2004. 

NOTA: La bibliografia específica per a cada autor es proporcionarà als estudiants durant el curs. 

 

Programari

En aquesta assignatura no s'utilitza programari específic.