2021/2022
Grans temes de la filosofia
Codi: 100219
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500240 Musicologia |
FB |
1 |
1 |
2500241 Arqueologia |
FB |
1 |
2 |
2500245 Estudis Anglesos |
FB |
1 |
2 |
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles |
FB |
1 |
1 |
2500256 Antropologia Social i Cultural |
FB |
1 |
2 |
2500501 Història |
FB |
1 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Ferran Caballero Puig
- Nuria Estrach Mira
- Olga Fernández Prat
- Oscar Castro García
- Irene Gómez Franco
- Alba Torrents González
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
El curs pretén introduir els temes i debats fonamentals de la història del pensament.
Competències
Musicologia
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Arqueologia
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
- Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
Llengua i Literatura Espanyoles
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Antropologia Social i Cultural
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
Història
- Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
- Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d’'aquell camp d'estudi.
- Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
- Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
- Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica
Resultats d'aprenentatge
- Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
- Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats.
- Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
- Comunicar oralment i per escrit, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements filosòfics adquirits.
- Distingir alguns textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
- Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
- Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política.
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
- Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
- Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
- Identificar els errors normatius, estilístics o argumentatius d'un text.
- Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
- Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
- Reconstruir la posició d'un autor propi de la filosofia de manera clara i precisa.
- Reconèixer i posar en pràctica les habilitats per treballar en equip següents: compromís amb l’'equip, hàbit de col·laboració, capacitat per incorporar-se a la resolució de problemes.
- Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats
- Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats.
Continguts
El curs està dividit en quatre seccions, agrupades en dos grans blocs.
En el primer bloc, de les seccions núm. 1 a la 3 es realitzarà una visió general sobre els grans debats de la història del pensament.
En el segon bloc, en la secció núm. 4 s’analitzaran els debats filosòfics de la contemporaneïtat, a partir de les eines conceptuals apreses durant el primer bloc.
1) Què és la filosofia?
1.1. La filosofia com el territori de la raó i l'argumentació
1.2. La filosofia com a diàleg
1.3. La filosofia entre la ciència i l'art
2) Què puc conèixer? (filosofia de la ciència i teoria del coneixement)
2.1. L’accés al coneixement al llarg de la Història de la Filosofia
2.2. El debat idealisme vs. realisme
2.3. Certesa, evidència i validació
3) Què haig de fer? (ètica, teoria de la decisió)
3.1. L’un i els altres: la conformació de la comunitat
3.2. Raó i convivència
3.3. Moral, llibertat i voluntat
4) Grans temes de la filosofia contemporània
4.1. La filosofia com a forma de vida
4.2. La relació ment-cos
4.3. Filosofia i gènere
4.4. Filosofia i política
4.5. Pensament ecològic
4.6. Pensament digital i globalització
Metodologia
La metodologia del curs combina presentacions de la teoria per part del professorat i activitats participatives en grups petits en forma de seminari.
Nota:es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
El mètode d’avaluació constarà de tres proves- Dues seràn proves escrites individuals de resposta curta o equivalent (test). La tercera haurà de ser diferent, com un examen a fer casa i tornar passades 48 hores o una presentació oral. La primera prova servirà per avaluar els temes 1 i 2, la segona pel tema 3 i la tercera pel tema 4. Les proves es faran un cop finalitzats els temes associats a cadascuna d'elles. Cada prova valdrà un màxim de 10 punts i caldrà una mitjana global obtinguda a partir del sumatori dels resultats de les tres proves ((P1+P2+P3)/3) que doni com a mínim 5 punts per tal d’aprovar l'assignatura. És necessari realitzar obligatòriament les 3 proves per a aprovar.
Per fer presentacions orals, es recomana un mínim de tres persones per grup. Les presentacions seran d'un màxim de 15 minuts i es faran en substitució de les classes magistrals.
Es reservarà un màxim de tres dies a fi i efecte de realitzar aquestes exposicions.
Reavaluacions: els estudiants que hagin fet com a mínim dues de les tres proves, i hagin suspès alguna o totes les proves, o cerquin pujar nota, podran o bé tornar-se a examinar d’aquelles proves que no hagin fet o que tinguin suspeses, o bé fer un únic examen tipus test per avaluar-se de les tres parts. Per pujar nota cal presentar-se a l’examen de les tres proves de reavaluació, mantenint-se com a nota darrera la obtinguda durant la reavaluació.
Es consideraran com a ‘no avaluables’ les/els alumnes que no hagin fet un mínim de dues proves.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen preguntas cortas o presentación oral |
20 |
2
|
0,08 |
4, 5, 7, 11, 12, 13, 14, 15, 17
|
Examen test o equivalent |
40% |
2,5
|
0,1 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
|
Examen test o equivalente 2 |
40 |
2,5
|
0,1 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
|
Bibliografia
Aquesta bibliografia són alguns dels llibres que s’utilitzen a classe per a qüestions específiques, cap d’ells fa la funció de “manual” per a poder seguir l’assignatura.
Bréhier, Émile (1998), Història de la filosofia i de la ciència. Madrid: Tecnos.
Copleston, Frederick (2001) Manual de Filosofía, 9 Vol. Barcelona: Ariel.
Ferrater Mora, Josep (1981) Diccionario de Filosofía, 4 Vol. Madrid: Alianza.
Geymonat, Ludovico (1998) Història de la filosofia i de la ciència. Barcelona, Crítica.
Jaspers, K. (1993). Introducció a la Filosofia. Barcelona: Edicions 62.
Rowlands, M. (2009) El filósofo y el lobo, Barcelona, Seix Barral.
Reale, Giovanni et al. (1988) Historia del pensamiento filosófico y científico, 3 Vol. Barcelona: Herder.
Stanford Encyclopedia of Philosophy. Veure https://plato.stanford.edu/
Terricabras, J. M, coor. (2001). El pensament filosòfic i científic. I i II. Barcelona: Pòrtic
Volpi, Franco (2005) Enciclopedia de obras de filosofía, Barcelona: Herder.
Weston, A. (1994) Las claves de la argumentación. Barcelona: Ariel
Programari
No és necessari cap programari específic