Logo UAB
2021/2022

Pragmàtica

Codi: 100189 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 0
2500245 Estudis Anglesos OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Codó Olsina
Correu electrònic:
Eva.Codo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Per poder cursar aquesta assignatura amb èxit, els estudiants han de tenir un nivell C2 del MECR.

Objectius

En aquest curs es fa una introducció a l’ampli camp d’estudi de la pragmàtica lingüística i discursiva. S’examinen els marcs teòrics i els conceptes més rellevants per a l’anàlisi de textos tant orals com escrits des d’un punt de vista socio-interaccional i discursiu. S’entén la parla com a objecte situat i com a eina per acomplir objectius en contextos interpersonals, històrics, socio-ideològics i culturals concrets.

 

En completar l’assignatura l’estudiant serà capaç de:

-Definir els principals conceptes de l’anàlisi pragmàtica, tot emmarcant-los en la seva perspectiva teòrica, relacionar-los i valorar la seva contribució al desenvolupament de la disciplina.

-Aplicar els conceptes adquirits a la descripció i comprensió dels usos lingüístics.

-Reflexionar sobre la pràctica lingüístico-comunicativa pròpia i aliena.

-Identificar i explicar diferències en els usos pragmàtics entre l’anglès i altres llengües de l'entorn. 

 

Competències

    Estudis Anglesos
  • Descriure sincrònicament les unitats, les construccions i els fenòmens gramaticals principals de la llengua anglesa.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Treballar de manera autònoma i responsable en un entorn professional o investigador en llengua anglesa i en altres llengües, per aconseguir els objectius planificats prèviament.
  • Utilitzar les noves tecnologies per captar i organitzar informació en anglès i en altres llengües, i aplicar-la a la formació pròpia continuada i a la resolució de problemes en l'activitat professional i/o investigadora.
  • Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la llengua anglesa des d'un punt de vista semàntic i pragmàtic, i comentar de forma crítica l'aplicació dels models i teories estudiats al llarg del curs a l'anàlisi d'un problema o qüestió concreta.
  2. Aplicar a la feina en un entorn en llengua anglesa les metodologies de planificació del treball adquirides.
  3. Aplicar a la recerca en llengua anglesa les metodologies científiques i de planificació del treball adquirides.
  4. Aplicar els coneixements adquirits a la generació de recerca innovadora i competitiva de nivell bàsic.
  5. Aplicar els coneixements adquirits per a millorar el coneixement públic general de la diversitat lingüística i/o cultural.
  6. Aplicar els coneixements i les competències adquirits a les activitats professionals i acadèmiques relacionades amb la lingüística.
  7. Aplicar la informació en llengua anglesa localitzada a Internet, en bases de dades, etc., als entorns de treball i/o recerca.
  8. Demostrar un coneixement sòlid dels temes avançats relacionats amb l'estudi de la lingüística.
  9. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  10. Descriure i identificar les diferències i les possibilitats explicatives principals dels models teòrics i metodològics aplicables a l'estudi de la gramàtica i de la pragmàtica.
  11. Descriure l'àrea d'estudi de la pragmàtica i conèixer-ne els principals temes d'anàlisi.
  12. Emetre valoracions crítiques pertinents basades en la comprensió de la informació rellevant sobre temes relacionats amb la lingüística d'interès social, científic o ètic.
  13. Explicar els objectes i principis morfològics combinatoris de la lexicogènesi.
  14. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  15. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  16. Generar estratègies que facilitin l'augment i la millora del respecte mutu en entorns multiculturals.
  17. Interpretar els significats contextuals de tipus pragmàtic i desenvolupar l'habilitat per captar significats implícits i sobreentesos.
  18. Localitzar i organitzar informació rellevant en llengua anglesa disponible a Internet, en bases de dades, etc.

Continguts

Unitat 1: La pragmàtica com a disciplina. Orígens i desenvolupament. Significats pragmàtics i context. L’enfocament pragmàtic.

Unitat 2: La llengua com a forma d’acció social. Els actes de parla.

Unitat 3: La dimensió interpersonal dels usos lingüístics. Les teories de la cortesia.

Unitat 4: La pragmàtica intercultural i l'ensenyament de llengües.

Unitat 5: La pragmàtica de la interacció. L’anàlisi de la conversa. Parla i gènere. 

Metodologia

La metodologia docent és activa i combina explicacions teòriques amb la realització d'exercicis pràctics. 

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi crítica i debat de les lectures assignades 10 0,4 1, 2, 10, 12, 14, 15, 16
Correcció i comentari d'exercicis pràctics 17 0,68 1, 2, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 16
Presentació de conceptes teòrics 23 0,92 1, 6, 8, 10, 11, 13
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 30 1,2 9, 10, 12, 15
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs individuals 15 0,6 3, 12, 14
Estudi personal 25 1 2, 3, 5, 7, 18
Realització d'exercicis 20 0,8 1, 5, 8, 9, 11, 12, 15

Avaluació

S’ha de tenir en compte el següent:

  1. Totes les activitats d'avaluació són obligatòries. Si un estudiant no lliura una activitat d'avaluació, obtindrà un 0 en aquell ítem. 
  2. Els estudiants que només hagin lliurat UNA prova d'avaluació (25% de les proves d'avaluació) obtindran la qualificació de "no avaluable". Els estudiants que hagin lliurat MÉS D'UNA prova d'avaluació seran susceptibles d'aprovar o suspendre l'assignatur
  3. Només es calcularà la mitjana del curs si en totes les activitats d'avaluació l'estudiant ha obtingut un mínim d'un 4. En cas contrari caldrà recuperar l'activitat en qüestió (veure condicions de recuperació).
  4. El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció de totes les proves d'avaluació. Si l'estudiant demostra un nivell inferior al C2, se li aplicarà una reducció de fins al 40% de la nota de la prova.
  5. Plagi/còpia: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi puguii instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
  6. L'alumnat haurà de fer servir llenguatge no sexista en les seves produccions oral o escrites. S'aconsella que consulti la pàgina web de la Linguistic Society of America, queconté recomanacions en aquest sentit: https://www.linguisticsociety.org/resource/lsa-guidelines-nonsexist-usage.Fer un us apropiat del llenguatge formarà part dels criteris d'avaluació

NOTA: 

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams o altres plataformes, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

Recuperació

La recuperació d’aquesta assignatura es realitzarà ítem per ítem amb les següents condicions:

- L’alumnat haurà d'haver obtingut un mínim de 3,5 en els ítems a recuperar. 

- L'alumnat haurà d'haver aprovat el 60% de l'avaluació de l'assignatura.

- La nota màxima que es pot obtenir després de la recuperació d'un ítem és de 6/10 (en aquell ítem). 

- Si l’alumnat suspèn l’ítem o els ítems de la recuperació, pot aprovar l’assignatura sempre que la mitjana global sigui igual o superior a un 5.

 

Les següents activitats no són recuperables:

- Contribució activa a classe. 

 

Procediment de revisió de les qualificacions

En el moment de realització de cadascuna de les activitats avaluatives, la professora informarà l'alumnat, mitjançant la plataforma Moodle, del procediment i data de revisió de les qualificacions.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Contribució activa a classe 5% 1,5 0,06 6, 9, 12, 14, 15
Examen parcial 1 25% 1,5 0,06 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Examen parcial 2 25% 0 0 5, 8, 10, 11
Treball o exercici individual 1 20% 3,5 0,14 1, 2, 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17
Treball o exercici individual 2 25% 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 17, 18

Bibliografia

Alba-Juez, Laura & J. Lachlan Mackenzie (2015) Pragmatics: Cognition, Context and Culture. Madrid: McGraw-Hill/UNED

Archer, Dawn, Karin Aijmer & Anne Wichmann (2012) Pragmatics: An Advanced Resource Book for Students. London: Routledge 

Brown, Penelope & Stephen Levinson (1987) Politeness: Some Universals in Language Usage. Cambridge: Cambridge University Press.

Couper-Kuhlen, Elizabeth & Margret Selting (2018) Interactional Linguistics: Studying Language in Social Interaction. Cambridge: Cambridge University Press.

Cutting, Joan (2008) Pragmatics and Discourse: A Resource Book for Students (2nd ed.). London: Routledge.

Huang, Yan (2014) Pragmatics (2nd ed.) Oxford: Oxford University Press. 

Huang, Yan (2017) The Oxford Handbook of Pragmatics. Oxford University Press. 

Hutchby, Ian & Robin Wooffitt (1998) Conversation Analysis: Principles, practices and applications. Cambridge: Polity Press.

Martínez-Flor, Alicia & Esther Usó-Juan (2010) Speech Act Performance: Theoretical, Empirical and Methodological Issues. Amsterdam: John Benjamins.

Mey, Jacob L. (1993) Pragmatics: An Introduction. Oxford: Blackwell

Thomas, Jenny (1995) Meaning in Interaction: An Introduction to Pragmatics. London: Longman.

Verschueren, Jef (1999) Understanding Pragmatics. London: Arnold.

Programari

No es farà servir cap programari específic.