2021/2022
Equacions Diferencials
Codi: 100152
Crèdits: 8
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500097 Física |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- No
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Altres indicacions sobre les llengües
En un grup de teoria i problemes
Equip docent
- José María Crespo Vicente
- Carlo Marconi
- Oscar Blanch Bigas
Prerequisits
Es recomana tenir un un bon coneixement de càlcul en una variable
Objectius
Donar les eines per a resoldre els tipus més comuns d'equacions diferencials, ordinaries i en derivades parcials, que apareixen a Física. Ensenyar a modelitzar diferents fenòmens físics.
Competències
- Desenvolupar la capacitat d'anàlisi i síntesi que permeti adquirir coneixements i habilitats en camps diferents al de la física i aplicar a aquests camps les competències pròpies del grau de Física, aportant propostes innovadores i competitives
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Raonar críticament, tenir capacitat analítica, fer servir correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics
- Treballar autònomament, tenir iniciativa pròpia, ser capaç d'organitzar-se per assolir uns resultats i planejar i executar un projecte
- Utilitzar les matemàtiques per descriure el món físic, seleccionant les eines apropiades, construint models adequats, interpretant resultats i comparant críticament amb l'experimentació i l'observació
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar la teoria de Sturm-Liouville a problemes físics amb condicions de contorn.
- Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
- Raonar críticament, tenir capacitat analítica, usar correctament el llenguatge tècnic i elaborar arguments lògics.
- Resoldre equacions de Laplace i de Poisson per a geometries senzilles.
- Resoldre les equacions del moviment harmònic simple, esmorteït i forçat.
- Treballar autònomament, tenir iniciativa pròpia, ser capaç d'organitzar-se per assolir uns resultats i planejar i executar un projecte.
- Utilitzar les eines matemàtiques desenvolupades en aquesta matèria per a l'estudi quantitatiu de problemes avançats de qualsevol branca del coneixement.
Continguts
- Introducció a les equacions diferencials ordinàries (EDOs)
- (temptatiu) Mètodes numèrics: Euler, Runge-Kutta.
- EDOs de primer ordre
- Mètode de Picard. Teorema d'existència i unicitat
- Famílies de corbes. Equació de Clairaut. Envolupants.
- EDOs lineals, de Bernoulli, de Ricatti.
- EDOs exactes. Factors integrants
- EDOs lineals d'ordre superior
- EDOs homogènies i completes. Wronskians. EDOs homogènies a coeficients constants.
- Operador Anul·lador. Mètode dels coeficients indeterminats. Variació de paràmetres. Reducció d'ordre.
- Equació de Cauchy-Euler.
- Transformada de Laplace (temptatiu)
- Solucions en sèries de potències
- Punts ordinaris i singulars regulars. Mètode de Frobenius.
- EDOs notables: Legendre, Bessel, Hermite, etcètera.
- Introducció a la teoria de Sturm-Liouville
- Problema d'autovalors de Sturm-Liouville regular.
- Funcions ortonormals. Sèries de Fourier generalitzades.
- Algún cas de problemes singulars de Sturm-Liouville.
- Introducció a les equacions diferencials en derivades parcials
Metodologia
L'assignatura s'estructura de la següent manera:
- Classes de teoria. Es presenten les definicions, els teoremes, i els métodes de resolució d'equacions diferencials, solucionant també alguns exemples.
- Classe de resolució de problemes. Es resolen alguns dels problemes dels llistats que es posen a disposició de l'alumnat a començament de curs a través del Campus Virtual
- Classes de problemes supervisats. l'alumnat prova de resoldre problemes a l'aula sota la supervisió d'un professor
- Problemes per a entregar. problemes de més complexitat i extensió que s'entreguen periòdicament al llarg del curs i que l'alumnat ha de resoldre i entregar abans de la seva correcció a classe en les dates prèviament acordades. L'objectiu és incentivar el treball autònom.
L'assignatura s'impartirà majoritàriament en Català i Castellà però poden haver-hi seccions dels apunts i enunciats de problemes en Anglès.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
- Examen parcial I (40%-50%)
- Examen parcial II (40%-50%)
- Lliurament de treballs o problemes (0%-20%)
- Si la nota resultant d'aquesta avaluació no supera 5 o es vol millorar nota, l'alumne/a es pot presentar a l'examen de recuperació. Cal haver-se presentat als dos parcials per tenir dret a l´examen de recuperació.
- Examen de recuperació (100%)
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Examen de recuperació |
100% |
3,5
|
0,14 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Examen parcial I |
40% - 50% |
2,5
|
0,1 |
2, 3, 5, 6, 7
|
Examen parcial II |
40% - 50% |
2,5
|
0,1 |
1, 2, 3, 4, 6, 7
|
Problemes per a entregar |
0% - 20% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
|
Bibliografia
- Apunts de l'assignatura que es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual
- Problemes de l'assignatura que es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual
- Apunts de l’assignatura el·laborats pel Dr. Marià Baig i que es posen a disposició de l'alumnat a través del Campus Virtual
- Elementary Differential Equations and Boundary Value Problems, W.E. Boyce & R.C. DiPrima, John Wiley and Sons Ltd (2012)
- Teoría y Problemas de Ecuaciones Diferenciales Modernas, Schaum, McGraw-Hill
- Ecuaciones Diferenciales y sus Aplicaciones, M. Braun, Grupo Editorial Iberoamericana
Programari
Es recomana usar Python per a elaborar gràfiques i per als mètodes numèrics (temptatiu).