Logo UAB
2021/2022

Història de l'Art Modern i Contemporani

Codi: 100011 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502758 Humanitats OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Rosa Gutiérrez Herranz
Correu electrònic:
MariaRosa.Gutierrez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La part d'art modern s'impartirà en català i la de contemporani en castellà

Equip docent

Maria Rosa Gutiérrez Herranz
Maria Gargante Llanes

Prerequisits

No es necessiten requisits previs

Objectius

- Aprendre el vocabulari bàsic per a l'anàlisi de la imatge artística

- Aplicar la metodologia d'anàlisi iconològico a l'estudi de les obres d'art

- Conèixer els principals artistes i movimients de la història de l'art modern i contemporani

- Comprendre el context històric en el qual es van realitzar aquestes obres d'art

Competències

  • Analitzar críticament la cultura de l’actualitat i les circumstàncies històriques en què s'inscriu.
  • Analitzar les normatives legals sobre patrimoni cultural i natural.
  • Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Utilitzar adequadament els recursos i les metodologies que s'empren en l'estudi de la cultura contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar el marc legal dels drets d'autoria en cinematografia.
  2. Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge cinematogràfica.
  3. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic.
  4. Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic.
  5. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració de l'objecte artístic de l'avantguarda i de les últimes tendències artístiques.
  6. Identificar les imatges artístiques situant-les en el seu context cultural.
  7. Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat.
  8. Reconstruir el panorama artístic del món contemporani.
  9. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals.

Continguts

I. Introducció a l'anàlisi iconogràfic de l'obra d'art

II. Les arts plàstiques i l’arquitectura a l'Edat Moderna

1. Pintura italiana del Renaixement i el Manierisme: humanisme i sensualitat

2. Pintura del Renaixement i el Manierisme a Europa: una altra visió de la realitat

3. Escultura del Renaixement italià: de Donatello a Miquel Àngel

4. Arquitectura del Renaixement al Barroc: Itàlia com a paradigma

5. Pintura del Barroc a França i Itàlia: classicisme versus realisme

6. Pintura barroca a Flandes i Holanda: el poder de la burgesia

7. Pintura del “Segle d’or” a Espanya

8. Escultura del barroc: d’Itàlia a Espanya

9. El Rococó i la “dolçor de la vida”: de la idea a la plasmació artística

III. Les arts plàstiques a l'Edat Contemporània

1. Neoclassicisme, Il·lustració i Revolució Francesa

2. La reacció romàntica: Anglaterra i Alemanya

3. L'art dels Salons i el rebuig de l'academicisme: del realisme a l'impressionisme

4. Simbolisme: centres artístics i principals figures

5. Postimpressionisme: neoimpressionisme, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec

6. Expressionismes: fauvisme, Die Brücke i Der Blaue Reiter

7. Cubisme: pioners i seguidors

8. Futurisme(s) italià

9. Itineraris de l'abstracció: neoplasticisme, constructivisme i suprematisme

10. Dadaisme: Zurich, Berlín, París, Nova York

11. Surrealisme i Retorn a l'Ordre

12. Expressionisme abstracte, abstracció postpictórica i informalisme

13. Pop Art i Nou Realisme

14. Art espacial: minimalisme, Op Art i cinetisme, povera, Land Art

15. Art conceptualhappeningsperformances, body art, noves tecnologies

IV. Els mestres de l'arquitectura i l'escultura contemporànies

1. Modernisme, Art NouveauArst & CraftsSezessionstil

2. Pioners del Racionalisme: Wright, Le Corbusier, Mies van der Rohe

3. Clàssics moderns de l'escultura: RodinBrancusiGiacometti, Moore

4. Nous conceptes i materials: Gargallo i González

Metodologia

- Classes teóriques dirigides pel professor

- Session de treball de camp supervisada pel professor

- Lectura de bibliografía

- Estudi personal

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 46 1,84 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Treball de camp: visita al Museu Nacional d'Art de Catalunya 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi dels continguts 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Lectures de bibliografia 39 1,56 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació

- Examen dels continguts del bloc Les arts plàstiques i l'arquitectura de l'Edat Moderna (35%) 

- Examen dels continguts del bloc Les arts plàstiques i l'arquitectura de l'Edat Contemporània (35%)

- Comentari escrit de la visita al Museu Nacional d’Art de Catalunya (30%)

Observacions:

- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

- Recuperació: l'estudiant que no es presenti o no aprovi alguna de les proves, haurà de recuperar aquesta part a la revaluació. La revaluació és exclusivament pels suspesos o no presentats. En cap cas, es podrà plantejar com un mitjà de millorar la qualificació de l'estudiant que ja hagués aprovat l'assignatura i la nota màxima serà de 5. Els estudiants suspesos a la recuperació tindran de nota final un "suspens"; els que no es presentin tindran un "no avaluable".

- Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

- Docència virtual: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius,que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari escrit 30% 9 0,36 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen 1 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examen 2 35% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Manuals d'Art Cátedra:

White, John, Arte y arquitectura en Italia 1250-1400

Heydenreich, Ludwig Heydenreich; Lotz, Wolfgang, Arquitectura en Italia 1400-1600

Freedberg, Sidney J., Pintura en Italia 1500-1600

Wittkower, Rudolf, Arte y arquitectura en Italia 1600-1750

Blunt, Anthony, Arte y arquitectura en Francia 1500-1700

Levey, Michael, Pintura y escultura en Francia 1700-1789

Waterhouse, Ellis, Pintura en Gran Bretaña 1530-1790

Vlieghe, Hans, Arte arquitectura flamenca 1585-1700

Rosenberg, Jakob (et al.), Arte arquitectura en Holanda 1600-1800

Morales, Alfredo (et al.), Arquitectura del Renacimiento en España 1488-1599

Checa, Fernando, Pintura y escultura del Renacimiento en España 1450-1600

Pérez Sánchez, Alfonso, Pintura barroca en España 1600-1750

Martín González, Juan José, Escultura barroca en España 1600-1770

Novotny, Fritz, Pintura escultura en Europa 1780-1880

Hamilton, George Heard, Pintura escultura en Europa 1880-1940

Hitchcock, Henry-Russell, Arquitectura de los siglos XIX y XX

Argan, Giulio Carlo, El arte moderno, Akal Arte y Estética, Madrid, 1991

Benevolo, Leonardo, Historia de la arquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1990

De Micheli, Mario, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Alianza Forma, Madrid, 1979

Frampton, Kenneth, Historia crítica de la arquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1998

Guasch, Anna Maria, El arte último delsiglo XX,Alianza Forma, Madrid, 2000

Honour, Hugh, Neoclasicismo, Xaray,Madrid,1991

Honour, Hugh, El romanticismo, Alianza Forma, Madrid, 1992

Krauss, Rossalind, Pasajes de la escultura moderna, Akal Arte Contemporáneo, Madrid, 2002

Marchán-Fiz, Simón, Del arte objetual al arte de concepto, Akal Arte y Estética, Madrid, 1994

Marchán-Fiz, Simón, Fin de siglo y los primeros ismos del XX (1890-1917), Summa Artis Vol. XXXVIII, Espasa Calpe, Madrid, 1996

Marchán-Fiz, Somón, Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), Summa Artis Vol. XXXIX, Espasa Calpe, Madrid, 1995

Nochlin, Linda, El realismo, Alianza Forma, Madrid, 1991

Read, Herbert, La escultura moderna, Destino, Barcelona, 1994

Rosen, Charles y Zerner, Henry, Romanticismo realismo, Hermann Blume, Barcelona, 1988

Stangos, Nikos, Conceptos de arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1991

Wittkower, Rudolf, La escultura: procesos y principios, Alianza Forma, Madrid, 1987

Programari

En cas d'utilitzar programari específic, ja s'indicaria oportunament.