Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 3 | 2 |
No es necessiten requisits previs
- Aprendre el vocabulari bàsic per a l'anàlisi de la imatge artística
- Aplicar la metodologia d'anàlisi iconològico a l'estudi de les obres d'art
- Conèixer els principals artistes i movimients de la història de l'art modern i contemporani
- Comprendre el context històric en el qual es van realitzar aquestes obres d'art
I. Introducció a l'anàlisi iconogràfic de l'obra d'art
II. Les arts plàstiques i l’arquitectura a l'Edat Moderna
1. Pintura italiana del Renaixement i el Manierisme: humanisme i sensualitat
2. Pintura del Renaixement i el Manierisme a Europa: una altra visió de la realitat
3. Escultura del Renaixement italià: de Donatello a Miquel Àngel
4. Arquitectura del Renaixement al Barroc: Itàlia com a paradigma
5. Pintura del Barroc a França i Itàlia: classicisme versus realisme
6. Pintura barroca a Flandes i Holanda: el poder de la burgesia
7. Pintura del “Segle d’or” a Espanya
8. Escultura del barroc: d’Itàlia a Espanya
9. El Rococó i la “dolçor de la vida”: de la idea a la plasmació artística
III. Les arts plàstiques a l'Edat Contemporània
1. Neoclassicisme, Il·lustració i Revolució Francesa
2. La reacció romàntica: Anglaterra i Alemanya
3. L'art dels Salons i el rebuig de l'academicisme: del realisme a l'impressionisme
4. Simbolisme: centres artístics i principals figures
5. Postimpressionisme: neoimpressionisme, Cézanne, Van Gogh, Gauguin, Toulouse-Lautrec
6. Expressionismes: fauvisme, Die Brücke i Der Blaue Reiter
7. Cubisme: pioners i seguidors
8. Futurisme(s) italià
9. Itineraris de l'abstracció: neoplasticisme, constructivisme i suprematisme
10. Dadaisme: Zurich, Berlín, París, Nova York
11. Surrealisme i Retorn a l'Ordre
12. Expressionisme abstracte, abstracció postpictórica i informalisme
13. Pop Art i Nou Realisme
14. Art espacial: minimalisme, Op Art i cinetisme, povera, Land Art
15. Art conceptual: happenings, performances, body art, noves tecnologies
IV. Els mestres de l'arquitectura i l'escultura contemporànies
1. Modernisme, Art Nouveau, Arst & Crafts, Sezessionstil
2. Pioners del Racionalisme: Wright, Le Corbusier, Mies van der Rohe
3. Clàssics moderns de l'escultura: Rodin, Brancusi, Giacometti, Moore
4. Nous conceptes i materials: Gargallo i González
- Classes teóriques dirigides pel professor - Session de treball de camp supervisada pel professor - Lectura de bibliografía - Estudi personal |
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de camp: visita al Museu Nacional d'Art de Catalunya | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi dels continguts | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Lectures de bibliografia | 39 | 1,56 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
- Examen dels continguts del bloc Les arts plàstiques i l'arquitectura de l'Edat Moderna (35%)
- Examen dels continguts del bloc Les arts plàstiques i l'arquitectura de l'Edat Contemporània (35%)
- Comentari escrit de la visita al Museu Nacional d’Art de Catalunya (30%)
Observacions:
- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
- Recuperació: l'estudiant que no es presenti o no aprovi alguna de les proves, haurà de recuperar aquesta part a la revaluació. La revaluació és exclusivament pels suspesos o no presentats. En cap cas, es podrà plantejar com un mitjà de millorar la qualificació de l'estudiant que ja hagués aprovat l'assignatura i la nota màxima serà de 5. Els estudiants suspesos a la recuperació tindran de nota final un "suspens"; els que no es presentin tindran un "no avaluable".
- Plagi: En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acted’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
- Docència virtual: En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius,que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari escrit | 30% | 9 | 0,36 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Examen 1 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Examen 2 | 35% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Manuals d'Art Cátedra:
White, John, Arte y arquitectura en Italia 1250-1400
Heydenreich, Ludwig Heydenreich; Lotz, Wolfgang, Arquitectura en Italia 1400-1600
Freedberg, Sidney J., Pintura en Italia 1500-1600
Wittkower, Rudolf, Arte y arquitectura en Italia 1600-1750
Blunt, Anthony, Arte y arquitectura en Francia 1500-1700
Levey, Michael, Pintura y escultura en Francia 1700-1789
Waterhouse, Ellis, Pintura en Gran Bretaña 1530-1790
Vlieghe, Hans, Arte y arquitectura flamenca 1585-1700
Rosenberg, Jakob (et al.), Arte y arquitectura en Holanda 1600-1800
Morales, Alfredo (et al.), Arquitectura del Renacimiento en España 1488-1599
Checa, Fernando, Pintura y escultura del Renacimiento en España 1450-1600
Pérez Sánchez, Alfonso, Pintura barroca en España 1600-1750
Martín González, Juan José, Escultura barroca en España 1600-1770
Novotny, Fritz, Pintura y escultura en Europa 1780-1880
Hamilton, George Heard, Pintura y escultura en Europa 1880-1940
Hitchcock, Henry-Russell, Arquitectura de los siglos XIX y XX
Argan, Giulio Carlo, El arte moderno, Akal Arte y Estética, Madrid, 1991
Benevolo, Leonardo, Historia de la arquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1990
De Micheli, Mario, Las vanguardias artísticas del siglo XX, Alianza Forma, Madrid, 1979
Frampton, Kenneth, Historia crítica de la arquitectura moderna, Gustavo Gili, Barcelona, 1998
Guasch, Anna Maria, El arte último delsiglo XX,Alianza Forma, Madrid, 2000
Honour, Hugh, Neoclasicismo, Xaray,Madrid,1991
Honour, Hugh, El romanticismo, Alianza Forma, Madrid, 1992
Krauss, Rossalind, Pasajes de la escultura moderna, Akal Arte Contemporáneo, Madrid, 2002
Marchán-Fiz, Simón, Del arte objetual al arte de concepto, Akal Arte y Estética, Madrid, 1994
Marchán-Fiz, Simón, Fin de siglo y los primeros ismos del XX (1890-1917), Summa Artis Vol. XXXVIII, Espasa Calpe, Madrid, 1996
Marchán-Fiz, Somón, Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), Summa Artis Vol. XXXIX, Espasa Calpe, Madrid, 1995
Nochlin, Linda, El realismo, Alianza Forma, Madrid, 1991
Read, Herbert, La escultura moderna, Destino, Barcelona, 1994
Rosen, Charles y Zerner, Henry, Romanticismo y realismo, Hermann Blume, Barcelona, 1988
Stangos, Nikos, Conceptos de arte moderno, Alianza Forma, Madrid, 1991
Wittkower, Rudolf, La escultura: procesos y principios, Alianza Forma, Madrid, 1987
En cas d'utilitzar programari específic, ja s'indicaria oportunament.