Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502441 Enginyeria Informàtica | OT | 4 | 1 |
No hi ha requisits previs. Tanmateix, els estudiants han de tenir un bon nivell matemàtic i estar familiaritzats amb els conceptes d'àlgebra fonamental, o haver superat les assignatures "Informació i Seguretat" i "Fonaments de Tecnologies de la Informació".
El curs està enfocat a la teoria de codis i les seves aplicacions al món real. La teoria de codificació és l'estudi de mètodes per a una transmissió eficaç i precisa d'informació d'un lloc a un altre. Tracta el problema de detectar i corregir els errors de transmissió causats pel soroll al canal.
Aquest curs ens permet construir la base per poder desenvolupar el “treball final de grau” (TFG) relacionat amb aquest tema i/o continuar estudis de postgrau relacionats. Contempa la possibilitat d’assumir aquesta assignatura i el TFG simultàniament.
Polinomis i cossos finits.
1.1. L'anell d'enters Z i els anells Z/p.
1.2. L'anell de polinomis Z/p.
1.3. Cossos finits GF(p^n)
Codis lineals sobre cossos finits.
2.1. Introducció a la teoria de codis.
2.2. Matriu generadora i codis equivalents.
2.3. Codis ortogonals i descodificació via síndrome.
2.4. Codis de Hamming.
Codis cíclics sobre cossos finits.
3.1. Introducció als codis cíclics.
3.2. Polinomi i matriu generadora.
3.3. Polinomi i matriu de control.
3.4. Codificació i descodificació.
Codis algebraics. Codis BCH i RS.
4.1. Introducció i definicions generals
4.2. Codificació amb un codi algebraic
4.3. Decodificació amb un codi algebraic.
4.4. Codis BCH i RS.
4.5. Correcció d'errors i esborralls.
Applicacions dels codis correctors d'errors.
5.1. Codis correctors d'errors al QR, Blu-ray, DVD.
5.2. Codis correctors d'errors en les transmissions d'informació.
5.3. Codis correctors d'errors aplicats al emmagatzematge distribuit.
5.4. Criptografia basada en codis correctors d'errors.
5.5. Codis correctors d'erros aplicats a watermarking i steganography.
5.6. Codis correctors d'erros utilitzats en computació quàntica.
La metodologia aplicada al treball de l'estudiant combinarà les classes magistrals, la resolució d'exemples, el pràcticum i una breu xerrada pública sobre un tema específic aprovat prèviament. Durant les sessions s’introduiran diferents conceptes i es proposarà la resolució d’exercicis perquè resolguin els estudiants.
Les propostes del pràcticum seran guiades i es validaran responent a algunes preguntes. El Campus Virtual s'utilitzarà per a la comunicació entre professors i estudiants (material, actualitzacions, anuncis, etc.).
Durant el curs es duran a terme diferents activitats:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teóriques i pràctiques | 38 | 1,52 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Supervisió de la presentació oral | 6 | 0,24 | 1, 7 |
Supervisió de pràctiques | 6 | 0,24 | 1, 7 |
Tutories i consultes | 6 | 0,24 | 1, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació d'exercicis i pràctiques | 35 | 1,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Preparació de la presentació oral | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Les dates per a l'avaluació continuada es publicaran al Campus Virtual (CV). Si es produeix algun canvi de programació en les dates, aquest serà comunicat als estudiants a través del CV, ja que s'entén que el CV és el mecanisme habitual de comunicació entre professorat i estudiants.
L’avaluació final tindrà en compte el portafoli lliurat pels estudiants, l’assistència i participació a classe, i les breus exposicions orals, de la següent manera:
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0). Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per a superar la matèria, aquest curs se suspendrà directament, sense oportunitat de recuperar en el mateix curs. Les irregularitats contemplades inclouen, entre d'altres:
Per superar l'assignatura es requereix una puntuació de com a mínim 5 punts. Si un estudiant ha participat en més del 50% dels exercicis i pràctiques o ha realitzat la presentació oral ja no pot ser considerat com a "no avaluable". No hi haurà cap tractament especial per als estudiants repetidors. S'atorgarà la qualificació "matrícula d'honor" a tots aquells estudiants que tinguin un excel·lent i entrin dintre del percentatge que la normativa permeti de les millors notes.
És important tenir en compte que no es permetrà activitats d’avaluació per a cap estudiant en una data o hora diferent a l'establerta, tret per causes justificades degudament avisades abans de l’activitat i amb el consentiment previ del professor. En la resta de casos, si no s'ha realitzat una activitat, no es pot tornar a avaluar.
En el cas de resolucions d’exercicis i activitats pràctiques es pot sol·licitar una revisió després de la data de l’activitat, permetent als estudiants revisar l’activitat amb el professor. En aquest context, els estudiants podran discutir la nota sobre l'activitat que concedeixen els professors responsables de l'assignatura. Si els estudiants no participen en aquesta revisió, no hi haurà més possibilitat disponible.
Normativa d'avaluació de la UAB, aprovada pel Consell de Govern de la Universidat Autònoma de Barcelona: http://webs2002.uab.es/afers_academics/info_ac/0041.htm
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques | 25 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Assistència i participació activa | 10 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Presentació oral | 40 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Resolució d'exercicis | 25 | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
C. H. Bennett, P. Shor, “Quantum Information Theory”, IEEE Trans. Inf. Theory, vol. 44, n.6, pp. 2724-2742, 1998.