Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OT | 4 | 0 |
Es recomana que es tinguin presents els conceptes bàsics assolits a les assignatures de Genètica, Genètica Molecular, Biologia Humana, Salut i Ambient, i Evolució
L’assignatura d’Antropologia Molecular està integrada en la matèria de Biologia Humana. És un camp relativament nou de recerca, de fet, han passat menys de 50 anys des que Emil Zuckerkandl, en el simposi “Classification and Human Evolution” (1962, Burg Wartenstein, Austria), va introduir formalment la designació. Com el seu nom indica, l’Antropologia Molecular, es focalitza en l’estudi de la variació i evolució humana mitjancen eines moleculars.
L'objectiu principal d’aquesta assignatura es aprofundir en l’estudi de les eines i mètodes empleats en l’estudi de la variació i evolució dels humans. En aquest sentit, destaca el Projecte de Diversitat del Genoma Humà com a punt d'inflexió per l'Antropologia Molecular ja que aquest ha tingut un paper clau en el canvi de perspectiva de l'Antropologia Molecular de la genètica a la genòmica. Es discuteixen els projectes més recents destinats a analitzar la variació humana, HapMap i 1000 Genomes, i s’aprofundeix en la problemàtica de l’estudi de la variació genètica humana tant en restes recents com antigues. Així mateix, s’aplica la variació genètica com a eina per reconstruir la historia evolutiva, així com per al mapatge de variants de susceptibilitat a malaltia i amb interès farmacogenòmic.
TEORIA:
Tema 1.- Fonaments d’antropologia molecular: de la morfologia a l'HapMap i al projecte dels 1000 genomes
Tema 2.- Eines i mètodes en antropologia molecular
Tema 3.- Variació genètica en humans i altres primats: diversitat, filogeografia i selecció
Tema 4.- Genètica Quantitativa: aplicacions en antropologia molecular
Tema 5.- Confluència entre antropologia molecular i epidemiologia de les poblacions humanes
Tema 6.- ADN antic: problemes i aplicacions
Tema 7.- Aplicació de l'antropologia molecular a les ciències forenses
SEMINARIS:
Recerca en Antropologia Biològica
PRÀCTIQUES D'INFORMÀTICA:
Projecte HapMap
Projecte 1000 genomes
Aplicacions en epidemiologia genètica
Definició de temes de treball i cerca bibliogràfica
PRÀCTIQUES DE LABORATORI:
Extracció de DNA i PCR
Detecció de SNPs
Seqüenciació de DNA
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
El desenvolupament de les activitats formatives del curs es basa en: classes de teoria, seminaris, practiques d’aula i pràctiques de laboratori i informàtica, cadascuna d’elles amb la seva metodologia específica. Així mateix es proposen tota una sèrie d’activitats de tipus virtual que permetran a l’estudiant tenir un paper actiu en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Classes de teoria: L’alumne adquireix els coneixements científics propis de la assignatura assistint a les classes de teoria. Es tracten de classes amb suport de TIC-TAC en que el professor exposa el tema però també demana la participació de l’alumne. Així mateix, es proposen activitats prèvies a les sessions que permeten que l’estudiant pugui intervenir de manera més activa en el procés d’ensenyament-aprenentatge. En aquest sentit, algunes sessions teòriques es dediquen a temes relacionats amb els treballs de grup realitzats pels estudiants, tant per la resolució de dubtes i presentació de conceptes clau, com per la pròpia presentació dels treballs. El material audiovisual utilitzat a classe el podrà trobar l’alumne a l’espai Moodle de l’assignatura.
Seminaris: Es conviden un especialistes i amb la suficient antelació es proporcionarà a l’alumne els temes a debatre en el seminari; l’alumne haurà de preparar els seminaris de forma col·laborativa amb els seus companys.
Classes de pràctiques: Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos pràctics. Els alumnes treballen en grups reduïts permetent que adquireixin la capacitat de treball en grup i d’anàlisi i síntesi. A més permet aplicar recursos estadístics en la interpretació de dades.L’alumne podrà accedir a les guies de pràctiques mitjançant l’espai Moodle
La llengua vehicular majoritària serà el català. No obstant això, tot el material de suport estarà en anglès i les sessions sobre els projectes dels 1000 genomes i HapMap es faran en anglès. El treball de l’assignatura (tant el suport digital com la presentació oral) es pot fer en català, castellà o anglès. Els estudiants que utilitzin la llengua anglesa tindran un plus a la nota final del treball de fins a 1 punt.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques Laboratori | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 12, 14 |
Pràctiques informàtica | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 12 |
Seminaris | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Teòriques | 28 | 1,12 | 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories (individuals o en grup) | 4 | 0,16 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Informe de pràctiques | 14 | 0,56 | 1, 2, 4, 6, 12, 13 |
Participació en les activitats d'aprenentatge virtuals | 6 | 0,24 | 3 |
Preparació de seminaris i pràctiques | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 12, 14 |
Treball en grup | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
En tractar-se d’una avaluació continuada, es tindrà en compte la participació de l’estudiant, la preparació i presentació del treball en grup, els materials de pràctiques, el resum crític d'un treball de grup i la nota del examen, en les següents proporcions:
Examen: 35%
Treball en grup: 30%
Resum crític d'un treball de grup: 10%
Participació de l’estudiant en les activitats d’aprenentatge presencials i virtuals: 5%
Materials de practiques: 20%
Per a l’avaluació de l’assignatura es seguirà un model d'avaluació continuada de manera que en el desenvolupament de totes les activitats, incloses les de tipologia teòrica, es demanarà la implicació del estudiant per preparar prèviament alguns conceptes i en el cas del treball de grup es tindrà en compta tol el procés d'elaboració del mateix al llarg del semestre.
El treball en grup (tant el suport digital com la presentació oral i defensa) es pot fer en Català, Castellà o Anglès. Els estudiants que utilitzin la llengua Anglesa tindran un plus a la nota final del treball de fins a 1 punt.
Es farà un examen integrador dels continguts de l'assignatura que els alumnes han de superar amb un mínim de 4.
Recuperació: en el cas de necessitat, es pot recuperar la nota del treball i del examen integrador. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
Es permetrà pujar la nota del examen. En aquest cas, la nota que es considerarà serà aquesta última, independentment de que sigui superior o inferior a la obtinguda prèviament.
La nota mitjana de les diferents parts avaluables (Participació de l’estudiant en les activitats d’aprenentatge presencials i virtuals; Materials de practiques; Treball en grup; Resum crític d'un treball de grup; Examen) ha de ser igual o superior a 5,0.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 35% | 0 | 0 | 4, 5, 12, 13 |
Materials de pràctiques | 20% | 0 | 0 | 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Participació en les activitats d'aprenentatge presencials i virtuals | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 12, 14 |
Preparació, presentació i defensa del treball en grup | 30% | 0 | 0 | 1, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Resum crític d'un treball de grup | 10% | 0 | 0 | 12, 13 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA
Crawford MH. 2007. Anthropological Genetics: Theory, Methods and Applications. Cambridge University Press.
Destro-Bisol G. 2010. Molecular Anthropology in the Genomic Era. Journal of Anthropological Sciences, 88:93-112
Relethford J. 2013. The Human Species: An Introduction to Biological Anthropology. 9th Edition. McGraw-Hill.
Relethford JH. 2003. Reflections of Our Past. Boulder: Westview Press
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
S’anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.