Logo UAB
2020/2021

Pràctiques Externes

Codi: 44426 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4313223 Història de la Ciència: Ciència, Història i Societat OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carlos Tabernero Holgado
Correu electrònic:
Carlos.Tabernero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)

Altres indicacions sobre les llengües

A més del català, també es fan servir el castellà i l'anglès al llarg del mòdul.

Prerequisits

Haver cursat el mòdul M3 del màster.

Objectius

Aquest mòdul de l'especialitat de Comunicació pretén satisfer la necessitat social i cultural d'expertes/s en Història de la ciència, coneixedores/s de la importància històrica del patrimoni científic i tecnològic, que siguin capaços de gestionar-lo i difondre'l. El mòdul és obligatori per a aquelles/s estudiants que han fet el mòdul M3, Cultura material, patrimoni i comunicació científica; d'aquesta manera, el mòdul és la consecució de l'orientació professionalitzadora.

El mòdul permet a les/els estudiants realitzar pràctiques relacionades amb la gestió, preservació, conservació, estudi i comunicació de la ciència i el seu patrimoni. Les/els estudiants hauran d'elaborar posteriorment un Treball de Fi de Màster (mòdul M9) que reculli la feina realitzada i discuteixi la seva relació amb els objectius professionals i acadèmics del màster, particularment amb els del mòdul M3 Cultura material, patrimoni i comunicació científica.

El desenvolupament d'aquestes pràctiques es fonamenta en la signatura de convenis entre una de les universitats coordinadores del màster i diferents empreses i institucions relacionades amb el patrimoni i la comunicació de la ciència.

Objectius

− Adquirir experiència i cultura laboral en els àmbits del patrimoni i la comunicació científica.

− Aplicar el coneixement adquirit en el màster a l'activitat professional en aquests àmbits.

− Orientar-se respecte a la integració en el mercat laboral.

Competències

  • Analitzar críticament els mecanismes de comunicació científica en els mitjans de comunicació de massa (aquesta competència l'adquiriran els estudiants que cursin l'especialitat Comunicació, Patrimoni i Història de la Ciència).
  • Dissenyar exposicions i elaborar un pla de comunicació (aquesta competència l'adquiriran els estudiants que cursin l'especialitat Comunicació, Patrimoni i Història de la Ciència).
  • Recollir i valorar de manera crítica informació per a la resolució de problemes, dacord amb els mètodes i les tècniques danàlisi pròpies de la disciplina.
  • Reconèixer, avaluar i catalogar el patrimoni cientificotècnic (aquesta competència l'adquiriran els estudiants que cursin l'especialitat Comunicació, Patrimoni i Història de la Ciència).
  • Treballar de manera autònoma, resoldre problemes i prendre decisions amb propostes innovadores.
  • Treballar en equip, amb capacitat de lideratge i iniciativa, de manera interdisciplinària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adequar el coneixement del patrimoni al context comunicatiu.
  2. Aplicar els coneixements per a la identificació i linventari del patrimoni científic i tecnològic.
  3. Discernir quins mitjans de comunicació són útils per orientar i desenvolupar projectes de valorització patrimonial dirigits a la ciutadania.
  4. Interpretar el patrimoni científic i tècnic en un context històric precís i comunicar-ne la valoració.
  5. Projectar i desenvolupar les tècniques i lestil corresponent a la demanda professional dels productes culturals relacionats amb la ciència i la medicina i el seu patrimoni cientificotecnològic.
  6. Recollir i valorar de manera crítica informació per a la resolució de problemes, dacord amb els mètodes i les tècniques danàlisi pròpies de la disciplina.
  7. Reconèixer els espais de preservació i conservació de la cultura material de la ciència.
  8. Reconèixer les estratègies per a la recuperació dinformació i lús de catàlegs de cultura material de la ciència.
  9. Treballar de manera autònoma, resoldre problemes i prendre decisions amb propostes innovadores.
  10. Treballar en equip, amb capacitat de lideratge i iniciativa, de manera interdisciplinària.
  11. Utilitzar els instruments per a la valorització del patrimoni científic i tecnològic.

Continguts

Aquest mòdul contempla sessions específiques de programació, orientació, seguiment i cloenda que tindran lloc tant en el primer com en el segon semestre.

Totes les sessions tindran lloc al CEHIC, a partir de les 15.00 h. Les del primer semestre coincidiran amb sessions del mòdul M3 Cultura material, patrimoni i comunicació científica.

Sessions d'orientació i organització de les pràctiques, 1r semestre, 15-18h, al CEHIC:

1. Presentació del mòdul. Propostes de llocs de pràctiques 2. Distribució dels llocs de pràctiques

Tutories de control i seguiment de les pràctiques, 2n semestre, 15-18h, al CEHIC:

3. Organització general de les pràctiques

4. Seguiment de les pràctiques. Consideracions sobre l'elaboració de l'informe de pràctiques (projecte de Treball de fi de màster)

5. Sessió de síntesi, lliurament de la versió final del Projecte de Treball de Fi de Màster i discussió dels treballs

Metodologia

Les pràctiques es desenvoluparan durant un període aproximat de nou setmanes del segon semestre (amb un màxim de 225 hores totals, a raó, aproximadament, de 4 hores diàries o 20 hores setmanals), entre els mesos de febrer i maig, tal i com es detalla més avall. Els alumnes tindran la categoria d'alumnes en pràctiques, sense cap relació laboral amb l'empresa i sense remuneració.

Les pràctiques impliquen la incorporació de les/els estudiants en processos de generació, documentació, redacció, producció, edició i/o distribució de contingut cientificotecnològic, i/o de gestió de patrimoni cientificotecnològic. Moltes vegades, i depenent de les entitats i empreses col·laboradores, les pràctiques s'articulen mitjançant la preparació i realització de projectes concrets executables en el període de temps descrit, de manera que aquesta col·laboració constitueixi una aportació real a aquests processos.

La persona o persones de l'entitat receptora a càrrec dels estudiants seran les/els tutores/s externes/s i supervisaran el treball i l'aportació de les/els estudiants en les pràctiques, en col·laboració amb el coordinador del mòdul i professores/s d'M3 (tutores/s internes/s).

En cas que les activitats i proves de l’assignatura no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzarana través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de TEAMS, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Orientació i organització de les pràctiques 6 0,24 6, 9, 10
Sessions de control i seguiment de les pràctiques i preparació del projecte de TFM 6 0,24 6, 9, 10
Tipus: Supervisades      
Aprenentatge i valoració crítica de patrimoni i processos comunicatius relacionats amb les pràctiques 14,75 0,59 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 11
Tutorització i seguiment de l'elaboració del projecte de TFM 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Elaboració del projecte de TFM 20,5 0,82 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Pràctiques 160,5 6,42 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluació

L'alumne redactarà un informe sobre el desenvolupament de les pràctiques amb una extensió màxima de 3.000 paraules (8 pàgines) inclosa bibliografia. L'informe serà equivalent a un projecte de Treball de fi de màster (es donaran instruccions concretes en les sessions de seguiment). Inclourà una breu descripció dels objectius de les pràctiques, la metodologia que s'ha utilitzat i les activitats realitzades; pot incloure una discussió preliminars sobre els resultats. L'alumne també farà una presentació oral del seu projecte de Treball de fi de màster. L'informe serà avaluat pel/a tutor/a intern/a (50 %); la presentació oral, pel fet que està orientada a l'elaboració del TFM, serà avaluada pels/les coordinadores/s dels mòduls M4i M5 (25 %); i la nota final del mòdul es completarà amb informes de les pràctiques fets pels/les tutores/s externes/s en cada cas (25%).

L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".

En cas que les activitats i proves de l’assignatura no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de TEAMS, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Elaboració y presentació del projecte de TFM 50 9,25 0,37 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Informe de pràctiques - tutores/s externes/s 25 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Presentació oral del projecte de TFM 25 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

La bibliografia inclou les lectures obligatòries del mòdul M3:


Burke, Peter
. Historia social del conocimiento, Paidos, 2002 (orig.2000)

Nieto-Galan, Agustí. Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia. Marcial Pons. Madrid 2011.

Thompson, John B. Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós, 1998, 2003, 2007 (orig. 1995).

A banda d'aquestes referències bibliogràfiques, els/les estudiants disposen de lectures complementàries, no obligatòries, relacionades amb el desenvolupament de les pràctiques.