Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313223 Història de la Ciència: Ciència, Història i Societat | OT | 0 | 2 |
Haver cursat el mòdul M3 del màster.
Aquest mòdul de l'especialitat de Comunicació pretén satisfer la necessitat social i cultural d'expertes/s en Història de la ciència, coneixedores/s de la importància històrica del patrimoni científic i tecnològic, que siguin capaços de gestionar-lo i difondre'l. El mòdul és obligatori per a aquelles/s estudiants que han fet el mòdul M3, Cultura material, patrimoni i comunicació científica; d'aquesta manera, el mòdul és la consecució de l'orientació professionalitzadora.
El mòdul permet a les/els estudiants realitzar pràctiques relacionades amb la gestió, preservació, conservació, estudi i comunicació de la ciència i el seu patrimoni. Les/els estudiants hauran d'elaborar posteriorment un Treball de Fi de Màster (mòdul M9) que reculli la feina realitzada i discuteixi la seva relació amb els objectius professionals i acadèmics del màster, particularment amb els del mòdul M3 Cultura material, patrimoni i comunicació científica.
El desenvolupament d'aquestes pràctiques es fonamenta en la signatura de convenis entre una de les universitats coordinadores del màster i diferents empreses i institucions relacionades amb el patrimoni i la comunicació de la ciència.
Objectius
− Adquirir experiència i cultura laboral en els àmbits del patrimoni i la comunicació científica.
− Aplicar el coneixement adquirit en el màster a l'activitat professional en aquests àmbits.
− Orientar-se respecte a la integració en el mercat laboral.
Aquest mòdul contempla sessions específiques de programació, orientació, seguiment i cloenda que tindran lloc tant en el primer com en el segon semestre.
Totes les sessions tindran lloc al CEHIC, a partir de les 15.00 h. Les del primer semestre coincidiran amb sessions del mòdul M3 Cultura material, patrimoni i comunicació científica.
Sessions d'orientació i organització de les pràctiques, 1r semestre, 15-18h, al CEHIC:
1. Presentació del mòdul. Propostes de llocs de pràctiques 2. Distribució dels llocs de pràctiques
Tutories de control i seguiment de les pràctiques, 2n semestre, 15-18h, al CEHIC:
3. Organització general de les pràctiques
4. Seguiment de les pràctiques. Consideracions sobre l'elaboració de l'informe de pràctiques (projecte de Treball de fi de màster)
5. Sessió de síntesi, lliurament de la versió final del Projecte de Treball de Fi de Màster i discussió dels treballs
Les pràctiques es desenvoluparan durant un període aproximat de nou setmanes del segon semestre (amb un màxim de 225 hores totals, a raó, aproximadament, de 4 hores diàries o 20 hores setmanals), entre els mesos de febrer i maig, tal i com es detalla més avall. Els alumnes tindran la categoria d'alumnes en pràctiques, sense cap relació laboral amb l'empresa i sense remuneració.
Les pràctiques impliquen la incorporació de les/els estudiants en processos de generació, documentació, redacció, producció, edició i/o distribució de contingut cientificotecnològic, i/o de gestió de patrimoni cientificotecnològic. Moltes vegades, i depenent de les entitats i empreses col·laboradores, les pràctiques s'articulen mitjançant la preparació i realització de projectes concrets executables en el període de temps descrit, de manera que aquesta col·laboració constitueixi una aportació real a aquests processos.
La persona o persones de l'entitat receptora a càrrec dels estudiants seran les/els tutores/s externes/s i supervisaran el treball i l'aportació de les/els estudiants en les pràctiques, en col·laboració amb el coordinador del mòdul i professores/s d'M3 (tutores/s internes/s).
En cas que les activitats i proves de l’assignatura no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzarana través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de TEAMS, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Orientació i organització de les pràctiques | 6 | 0,24 | 6, 9, 10 |
Sessions de control i seguiment de les pràctiques i preparació del projecte de TFM | 6 | 0,24 | 6, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Aprenentatge i valoració crítica de patrimoni i processos comunicatius relacionats amb les pràctiques | 14,75 | 0,59 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 11 |
Tutorització i seguiment de l'elaboració del projecte de TFM | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del projecte de TFM | 20,5 | 0,82 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Pràctiques | 160,5 | 6,42 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
L'alumne redactarà un informe sobre el desenvolupament de les pràctiques amb una extensió màxima de 3.000 paraules (8 pàgines) inclosa bibliografia. L'informe serà equivalent a un projecte de Treball de fi de màster (es donaran instruccions concretes en les sessions de seguiment). Inclourà una breu descripció dels objectius de les pràctiques, la metodologia que s'ha utilitzat i les activitats realitzades; pot incloure una discussió preliminars sobre els resultats. L'alumne també farà una presentació oral del seu projecte de Treball de fi de màster. L'informe serà avaluat pel/a tutor/a intern/a (50 %); la presentació oral, pel fet que està orientada a l'elaboració del TFM, serà avaluada pels/les coordinadores/s dels mòduls M4i M5 (25 %); i la nota final del mòdul es completarà amb informes de les pràctiques fets pels/les tutores/s externes/s en cada cas (25%).
L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".
En cas que les activitats i proves de l’assignatura no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de TEAMS, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració y presentació del projecte de TFM | 50 | 9,25 | 0,37 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Informe de pràctiques - tutores/s externes/s | 25 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Presentació oral del projecte de TFM | 25 | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
La bibliografia inclou les lectures obligatòries del mòdul M3:
Burke, Peter. Historia social del conocimiento, Paidos, 2002 (orig.2000)
Nieto-Galan, Agustí. Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia. Marcial Pons. Madrid 2011.
Thompson, John B. Los media y la modernidad: una teoría de los medios de comunicación, Barcelona, Paidós, 1998, 2003, 2007 (orig. 1995).
A banda d'aquestes referències bibliogràfiques, els/les estudiants disposen de lectures complementàries, no obligatòries, relacionades amb el desenvolupament de les pràctiques.