Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4315497 Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge | OT | 0 | 2 |
En aquesta assignatura es tractaran els patrons de conducta i llenguatge associats a discapacitat intel·lectual i trastorns de l'espectre de l'autisme, és per tant, molt recomanable que l’alumne conegui el desenvolupament evolutiu típic (incloent-hi el llenguatge) així com els trastorns de l’adquisició del llenguatge.
Donat que molta bibliografia actualitzada dels temes són articles científics en anglès es recomana que l’alumne es familiaritzi en aquesta habilitat.
L'objectiu d'aquest modul és proporcionar a l'estudiant coneixements actualitzats del fenotip conductual, especialment en l'àrea de llenguatge i parla de dos trastorns del neurodesenvolupament: la discapacitat intel·lectual i els trastorns de l'espectre de l'autisme. Així mateix s'abordaran aspectes d'intervenció específics per a aquests trastorns.
Aquesta assignatura abordarà dos trastorns del neurodesenvolupament: la discapacitat intel·lectual i els trastorns de l'espectre de l'autisme.
A cada tema es treballaran els aspectes relacionats amb conceptualització, avaluació i intervenció.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats teorico-pràctiques | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 25 | 1 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura d'articles i d`informes; Elaboració d'informes i treballs; estudi personal. | 100 | 4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
L'avaluació de l'assignatura té la següent estructura:
- EV1: Entrega d'un treball escrit individual (40% nota).
- EV2: Entrega d'un treball escrit individual (40% nota).
- EV3: L'assistencia de almenys el 80% de sessions i participació a les activitats (20% nota)
- Es considerarà NO AVALUABLE l'alumne/a que hagi lliurat menys del 40% del pes de l'assignatura
L'assignatura està suspesa si havent presentat un 40% o més d'evidències la nota és menor de 5.
L'assignatura està aprovada quan l'estudiant té una nota mitjana de 5 o més de les evidències.
Proves de recuperació: Podran optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Per tenir dret a les proves de recuperació l'estudiant ha de tenir almenys un 3,5 de nota. No es podrà accedir a les proves de recuperació per pujar nota en cas d'estar ja aprovat.
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV 1 Entrega i/o defensa oral de treballs. | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
EV 2 Entrega i/o defensa oral de treballs. Individual | 40 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
EV3 Assistència i participació d'activitats programades | 20 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6 |
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL (Cap d'aquestes refrències es pot considerar com a manual de l'assignatura)
GARAYZÁBAL,E.,FERNÁNDEZ,M.,DÍEZ-ITZA,E (2010) Guía de intervención logopédica en el síndrome de Williams. Síntesis. Madrid
HAGERMAN, R.J i HAGERMAN, P. (2002) Fragile X syndrome. Diagnosis, Treatment and Research. The Johns Hopkins University Press. Baltimore.
LOPEZ,MA (2017) Intervención logopédica en el síndrome de X frágil. EOS Madrid
Martos, J. & Pérez, M. (2002). Autismo: un enfoque orientado a la formación en logopedia. Nau Llibres.
POSTIGO,E, CALLEJA,M i GABAU,E (2018) Disability and communication.Madrid Mc Graw Hill Education
PUYUELO et al. (1999) Casos clínicos en logopedia 2. Barcelona Ed Masson
PUYUELO et al. (2001) Casos clínicos en logopedia 3. Barcelona Ed Masson
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARIA
AAIDD Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2011) Discapacidad Intelectual. Psicología. Alianza Editorial
AAVV(2006) Síndrome X frágil:Libro de consulta para familias y profesionales. Centro Español deDocumentación sobre Discapacidad.
BRUN,C y ARTIGAS J. (2005) Síndrome de Angelman: del gen a la conducta. Ed Nau Llibres Valencia. Colección Logopedia e Intervención. Serie: Patologías.
O’BRIEN, G. & YULE, W. (1995) Behavioural Phenotypes. MacKeith Press. Cambridge University Press.
Rogers, S. J., Estes, A., Lord, C., Munson, J., Rocha, M., Winter, J., ... & Sugar, C. A. (2019). A multisite randomized controlled two-phase trial of theEarly Start Denver Model compared to treatment as usual. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 58(9), 853-865. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2019.01.004
Rollins, P. R. (2018). Setting the stage: Creating a social pragmatic environment for toddlers with ASD and their caregivers. Revista De Logopedia, Foniatria y Audiologia, 38(1), 14-23. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2017.11.001
TORRES J, CONESA MI, BRUN C (2003) Trastornos del lenguaje en niños con necesidades educativas especiales. Ed Ceac
Enllaços web
http://www.ssbp.co.uk - SSBP: Society for the Study of Behavioural Phenotypes,
http://www.ssbp.co.uk/files/syndromes.htm -
http://www.fcsd.org Fundació catalana síndrome de Down
http://www.dincat.cat
http://www.nas.org.uk National Autistic Society UK