Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313137 Prehistòria, Antiguitat i Edat Mitjana | OT | 0 | 1 |
No s'exigeixen prerequisits específics més enllà dels que demana l'accés al màster.
El mòdul té com a objectiu principal introduir a l’alumne en la metodologia arqueològica dels estudis de paisatge antic i medieval, centrant-se especialment en casos pràctics d’anàlisi dels processos de conquesta i domini territorial, i presentant les estratègies de recerca arqueològica més adequades.
En un segon nivell, el mòdul es centrarà també en els següents objectius:
- Conèixer la recerca que en aquest camp estan desenvolupant els equips del Departament.
- Identificar nous casos específics on la conquesta i el domini territorial poden ser contrastats a partir de la recerca arqueològica.
- Obrir possibilitats de recerca específica als alumnes del mòdul.
L’estudi del conflicte i dels processos de conquesta al llarg de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana no pot realitzar-se només a partir de les dades històriques i literàries, sinó que cal tenir en compte tota la nova informació que els treballs arqueològics estant aportant en els darrers anys. És per això que el mòdul s’organitza entorn de la recerca duta a terme pels membres de l’equip docent, en sessions especialitzades on es tractaran els següents aspectes:
El món antic.
1. L’expansió romana per Italia: la gènesi de les eines de conquesta i dels nous models territorials.
2. L’expansió romana per Hispania. Transformacions territorials.
3. La conquesta romana de l’àrea pirinenca. Un cas d’estudi privilegiat.
4. La Conquesta republicana a Hispània - camps de batalla i campaments militars. Estudi de cas de Puig Castellar.
5. Fronteres de l'Imperi. Les conquestes d'August en el NO i la política dels Limes a l'Alt Imperi.
6. L'exèrcit a la tardoantiguitat. Fortificacions de ciutats, el Limes i els limitanei.
El món medieval.
7. El monacat i la conquesta cristiana del món no urbà de la Mediterrània oriental (segles III-VII dC).
8. El monacat insular i la conquesta cristiana del món no urbà de la Mediterrània occidental (segles IV-VII dC).
9. Son Peretó com a un exemple de la cristianització del món rural dels segles V-VII a la Mediterrània occidental.
10. La defensa territorial i local durant la fi del món antic.
11. Les innovacions poliorcètiques en al-Andalus.
12. Encastellament i feudalisme.
Sessió Final (presentació de Treballs): Primera/Segona setmana de febrer.
- El mòdul s’organitza a partir de seminaris específics on el professorat presentarà un estat de la qüestió i els documents arqueològics més significatius respecte cadascun dels temes de recerca presentats. A partir d’aquesta presentació es generarà un debat crític i actiu, amb la participació dels alumnes, al voltant tant de la metodologia com dels resultats obtinguts.
- Els alumnes hauran de participar activament en aquests seminaris (10 %).
- Caldrà realitzar una ressenya crítica sobre una lectura proposada pel responsable del mòdul (10 %).
- Cadascun dels alumnes, de manera individual, haurà de realitzar un treball sobre una problemàtica (estat de la qüestió) o una recerca (pròpia) que haurà escollit d’acord amb l’equip docent (50 %). Per a realitzar aquest treball, l’alumne tindrà un tutor membre de l’equip docent. Aquest treball serà exposat públicament en una sessió final del mòdul (30 %).
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Participació activa als seminaris | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 5, 10, 12, 14, 16, 17 |
Presentació del treball final | 1,5 | 0,06 | 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories del Treball final | 5 | 0,2 | 1, 6, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Ressenya sobre lectura proposada | 3 | 0,12 | 1, 3, 8, 9, 12, 15 |
Treball final | 22 | 0,88 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 |
L'assignatura s'avaluarà mitjançat tres activitats.
1- La participació activa en els seminaris. 10 %
1- La realització d'una ressenya crítica sobre una lectura proposada pel professorat. 10 %
2- La realització d'un treball final, on es presentarà l'estat de la qüestió i una primera recerca al voltant d'una temàtica escollida per l'alumne, sempre amb el vist-i-plau del responsable de l'assignatura. Per fer aquest treball l'alumne tindrà un tutor entre l'equip del professorat del cur. 50 %
3- Presentació del treball final en una sessió oberta davant de la resta dels alumnes i de l'equip docent. 30 %.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació Activa als seminaris | 10 % | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 5, 7, 10, 12, 14, 16, 17 |
Presentació Treball final | 30 % | 1,5 | 0,06 | 3, 7, 8, 10, 11, 13 |
Ressenya sobre lectura proposada | 10 % | 5 | 0,2 | 1, 3, 8, 9, 12, 15 |
Treball Final | 50 % | 70 | 2,8 | 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 |
Ariño, E., Gurt, J.M., Palet, J.M., (2003) El pasado presente. Arqueología de los paisajes en la Hispania Romana, Barcelona.
Brown, P. (1997) El primer milenio de la cristiandad occidental, Barcelona.
Catalán, R. et alii (Editor) (2014) Las fortificaciones en la tardoantigüedad. Élites y articulación del territorio (siglos V-VIII d.C.). La Ergástula. Madrid.
Clavel-Léveque, M. (Ed.), 2000, Atlas Historique des Cadastres d’Europe I, Bruselas.
Clavel-Leveque, M., OREJAS, A., (Ed.), 2002, Atlas Historique des Cadastres d’Europe II, Luxemburg.
Chouquer, G.-Favory, F. , (1991), Les paysages de l'antiquité. Terres et cadastres de l'Occident romain, París.
Chouquer, G.-Favory, F. , (2001), L’arpentage romain, Ed. Errance, Paris.
Colombás, G.M. (1974) El monacato primitivo, 2 vols., Madrid.
Fernandes, I.C. (Editor) (2013) Fortificações e Território na Península Ibérica e no Magreb (séculos VI a XVI), Edições Colibri - Campo Arqueológico de Mértola, Lisboa.
Moret, P. (1999) “Casas fuertes romanas en la Bética y la Lusitania”. En Gorges, J.G; Rodríguez, F.G (eds.) Écoomie et territoire a la Lusitannie romaine, Madrid, pp.55-89.
Morillo, A. (1993) Campamentos romanos en España. Madrid.
Martí, R. (Editor) (2008) Fars de l’islam. Antigues alimares d’al-Andalus, Edar Ediciones Arqueológicas, Barcelona.
Morillo, A.; Adroher, A. (2014) “Modelos de arquitectura defensiva e implantación territorial de los campamentos republicanos en Hispania”. A: Mataloto, R.; Mayoral, V.; Roque, C. (ed.). La gestación de los paisajes rurales entre la Protohistoria y el periodo romano. Formas de asentamiento y procesos de implantación. Mèrida, 2014, p. 227-252. (Anejos Archivo Español de Arqueología, LXX)
Olesti, Oriol (2014) Paisajes de la Hispania Romana. La explotación de los territorios del Imperio. Ed. DStoria.
Olesti, O., Morera, J., Oller, J. (2017) ArqueoPyrenae 1. L’explotació dels territoris pirinencs. Treballs d’Arqueologia, 21, UAB.
Quirós, J.A. & Tejado, J.M. (Editors) (2012) Los castillos altomedievales en el noroeste de la Península ibérica, UPV-EHU, Bilbao.
Riera Rullán, M. (2017) El monacat insular de la Mediterrània Occidental. El monestir de Cabrera (Balears, segles V-VIII), Studia Archaeologiae Chritianae, 1, Barcelona.
Salas, F.; Moratalla, J. (coord.)(2014) Las guerras civiles romanas en Hispania. Una revisión histórica desde la Contestania, Alicante, Museo Arqueológico de Alicante-Universidad de Alicante-Diputación de Alicante.
Vizcaíno, J. (2009) “La presencia bizantina en Hispania (siglos VI-VII). La documentación arqueològica”, Antigüedad y Cristianismo. Monografías Históticas sobre la Antigüedad Tardía, XXIV, Murcia.