Logo UAB
2020/2021

Treball de Final de Màster

Codi: 44042 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
4313785 Gestió Aeronàutica OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Romualdo Moreno Ortiz
Correu electrònic:
Romualdo.Moreno@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

Haver cursat i superat, com a mínim, el 70% dels crèdits d'assignatures (mòduls) del màster (exclòs el TFM).

Objectius

Aquest és un mòdul pràctic, que té com a propòsit principal que l'estudiant apliqui tot, o bona part, del coneixement adquirit al llarg del màster en un cas concret.


L'estudiant ha de dissenyar, elaborar i redactar un treball d'investigació o aplicat dins de qualsevol dels àmbits del Màster, o una combinació d'aquests, i realitzar una presentació dels resultats assolits.

Competències

  • Aplicar un enfocament rigorós i eficient a la solució de problemes complexos.
  • Conduir un treball original i innovador sobre un problema relacionat amb el sector aeronàutic.
  • Innovar en la cerca de nous espais i àmbits en el camp laboral.
  • Organitzar, planificar i gestionar projectes.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'a
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar un enfocament rigorós i eficient a la solució de problemes complexos.
  2. Innovar en la cerca de nous espais i àmbits en el camp laboral.
  3. Organitzar, planificar i gestionar projectes.
  4. Planificar i desenvolupar projectes d'innovació en temàtiques pròpies de l'àmbit de la gestió aeronàutica.
  5. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'a
  6. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.

Continguts

Descripció i organització del treball

Els estudiants decideixen d'acord amb els seus interessos, i amb la col·laboració del coordinador del màster (si li és requerida), el tema del seu treball. En funció del mateix, el coordinador assigna a l'estudiant un director acadèmic (professor del màster) de la feina.

A la primera entrevista amb el director acadèmic es fixen les condicions del seguiment: es concreta el tema del treball, es comenten els principals aspectes del desenvolupament i s'estableix el pla de treball, incloent el calendari de seguiment. Durant tot el període de desenvolupament es van celebrant reunions periòdiques en les que el director s'assegura que l'estudiant segueix adequadament el pla de treball establert. Així mateix, el director assessora a l'estudiant pel que fa a la correcta estructuració i paràmetres de qualitat a considerar en la redacció de la memòria del treball per part de l'estudiant. En acabar la feina, el director elabora un informe valorant el seguiment realitzat. Aquest informe es posa a disposició de la comissió avaluadora del TFM, ja que constitueix un dels elements d'avaluació.

Hi ha la possibilitat de realització del TFM en el si d'una de les empreses o institucions del sector aeronàutic que col·laboren amb el màster. En aquest cas, a més del director acadèmic, l'estudiant tindrà un supervisor a l'empresa o institució. En aquesta modalitat, el pla de treball s'elabora de forma conjunta entre estudiant, director acadèmic i supervisor en l'empresa o institució. A partir d'aquí, el seguiment del pla de treball és responsabilitat fonamental del supervisor, amb intervencions periòdiques puntuals del director acadèmic que, en tot cas, assessora a l'estudiant de cara ala redacció de la memòria, segons que s'ha comentat en el paràgraf anterior. En aquest cas, tant el director acadèmic com el supervisor emeten informes que es posen a disposició de la comissió avaluadora del TFM.

Les comissions avaluadores estan formades per professors del màster i el mètode d'avaluació és el mateix, amb independència que el TFM hagi estat desenvolupat, o no, en el si d'una empresa o institució.

Com a suport a la realització del TFM, els estudiants disposen d'una "Guia per a la realització del TFM" en què es detallen els aspectes d'organització comentats en aquestes línies i, addicionalment, se'ls proporcionen pautes formals per a una correcta elaboració de la memòria del treball, s'explicita el mètode d'avaluació i s'estableix un calendari de tot el procés de realització del TFM, incloent la seva avaluació.

Metodologia

La metodologia docent utilitzada combina les reunions entre estudiant i director, el treball autònom realitzat pel propi estudiant, i la presentació dels resultats.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació i defensa pública del treball 1 0,04 7
Tipus: Supervisades      
Reunions de seguiment alumne - director 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament del treball 204 8,16 1, 2, 3, 4, 5, 6
Redacció de la memoria 80 3,2 5, 7

Avaluació

Els elements en base als quals s'avaluarà el Treball de Fi de Màster són els següents:

  • Informe de valoració del director acadèmic i, en el cas que el treball s'hagi realitzat en el si d'una empresa o institució, del supervisor de l'estudiant en la mateixa.
  • Desenvolupament del treball. Valoració global de la comissió avaluadora sobre el treball de l'estudiant, atenent al seu nivell de dificultat, originalitat, metodologia seguida, resultats aconseguits i conclusions extretes.
  • Memòria escrita, atenent tant la qualitat del mateix document com, especialment, a la capacitat per recollir en el mateix tota la informació rellevant sobre el desenvolupament de la feina.
  • Exposició oral, atenent tant la qualitat del material preparat com a la capacitat per sintentizar i exposar amb claredat els aspectes més rellevants del treball, ajustant-se al temps establert (20 minuts).


Els pesos de cada activitat d'avaluació es donen en la següent taula.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Desenvolupament del treball 20 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Exposició oral 20 % 0 0 7
Informe del director 40 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6
Memòria del treball 20 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

  • John M. Nicholas and Herman Steyn. Project Management for Engineering, Business and Technology. Fifth edition, Routledge, 2017.
  • Davidson, Jeff. La Gestión de Proyectos. Prentice-Hall (guías de bolsillo), 2000.
  • Clanchy, John; Ballard, Brigid. Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, Ciencias Sociales 23, 2000 (Essay Writing for Students: A practical Guide, 1997).
  • Morales, Carlos Javier. Guía para hablar en público. Madrid: Alianza Editorial, LP 7010, 2001.