Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316493 Periodisme i Innovació en Continguts Digitals | OB | 0 | 1 |
Els estudiants han de tenir formació prèvia en tècniques i processos de producció periodística, així com en el llenguatge bàsic de la informació per a mitjans de comunicació i en metodologia de recerca en el camp de les ciències socials.
El mòdul pretén acostar a l'estudiant al disseny, la creació i el desenvolupament de projectes de recerca bàsica i aplicada a l'àrea del periodisme i de la innovació en continguts digitals. L'estudiant aprendrà a aplicar la planificació del treball científic per a la recerca en mitjans, així com a utilitzar les tècniques de recerca quantitatives i qualitatives per a la recerca a l'àrea dels mitjans i la comunicació digital.
Dins del desenvolupament del mòdul, l'estudiant participarà en l'elaboració d'un projecte de recerca en el que haurà d'aplicar el disseny del mètode científic de forma adequada, plantejar hipòtesi i preguntes relatives a la comunicació, validar, classificar i verificar idees i conceptes i ressenyar correctament les fonts bibliogràfiques.
Context teòric i institucional de la recerca en comunicació mediàtica
Els fonaments del mètode científic
Tendències de recerca sobre periodisme i continguts digitals
El disseny i presentació d'un projecte de recerca i innovació
El projecte de recerca i innovació
La presentació del projecte de recerca
El treball de final de Màster
Objectius de la recerca i elecció de les tècniques
Conceptualització de la recerca
Selecció de les metodologies tècniques de recerca en periodisme digital. Les metodologies quantitatives.
Selecció de les metodologies i tècniques de recerca en periodisme digital. Les tècniques qualitatives.
Obtenció i presentació de resultats
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents. En el cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, s'impartirà el mateix temari indicat a aquesta guia.
Activitats formatives |
|
Dirigides |
Supervisades |
Autònomes |
Hores |
45 |
30 |
75 |
|
% presencialitat |
100% |
20 % |
0% |
|
Metodologies docents |
Classes magistrals Pràctiques a l'aula Tutories Elaboració de treballs / informes Lectura d'articles / informes Participació en exposicions i debats |
Perspectiva de gènere
El mòdul fomenta la sensibilitat vers la perspectiva de gènere de manera transversal. Ho fa específicament en els següents aspectes concrets:
-Coneixement sobre inclusió de la perspectiva de gènere en tots els processos del disseny i aplicació de les recerques, incloent metodologies i tècniques de recerca amb perspectiva de gènere o feministes.
-Reflexió sobre el paper de les tecnologies de la informació́ i comunicació en la transmissió́ dels estereotips de gènere i en la transformació social.
-Coneixement de la fractura digital i l’adequació́ de les TICs a les diferències de gènere: barreres i oportunitats.
-Reconeixement de les aportacions de les científiques a la disciplina.
-Coneixement del paper de les desigualtats de gènere en la ciència, tant en la producció científica com en la seva vessant professional-acadèmica.
-Coneixement dels valors d’equitat de gènere en l’exercici professional.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposicions professorat | 15 | 0,6 | 3, 4, 6 |
Participació a exposicions i debats | 10 | 0,4 | 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques d'aula | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Elaboració projecte de recerca | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 6, 7 |
Tutories | 5 | 0,2 | 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 14 | 0,56 | 3, 4, 12 |
Realització projecte de recerca | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Recerca d'informació | 15 | 0,6 | 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11 |
L'avaluació serà continuada. L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
Activitat A- Realització d'un projecte de recerca individual supervisat i guiat pel professorat: 50% de la nota final
Activitat B- Pràctiques en grup a l'aula relacionades amb les tècniques de recerca quantitatives i qualitatives: 30 % de la nota final
Activitat C- Participació en exposicions i debats presencials: 20% de la nota final
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats A, B i C.
PLAGI
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
COVID-19
En el cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el sistema d'avaluació serà equivalent a l'indicat en aquesta guia.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en exposicions i debats | 20% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Projecte de recerca | 50% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 |
Pràctiques a l'aula | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 13, 14 |
Bellotti, E. (2015) Qualitative Networks. Mixed methods in sociological research. New York: Routledge.
Berganza Conde, M.R. y Ruiz San Román, J.A. (coords.) (2005). Investigar en comunicación: guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Madrid: McGraw-Hill.
Berger, A.A. (2016). Media and Communication Research Methods: An Introduction to Qualitative and Quantitative Approaches. Thousand Oaks, California: Sage.
Borgatti, S. P., Everett, M. G.; Johnson,J. C. (2013). Analyzing Social Networks. London: Sage.
Corbetta, Pierorgio. (2010) Metodologías y técnicas de investigación social. Madrid, McGraw Hill. (edición revisada).
Del Río, O. y Velázquez, T. (2005). “Planificación de la investigación en Comunicación: fases del proceso”. En: M.R. Berganza Conde y J.A. Ruíz San Román. Investigar en Comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en Comunicación. Madrid: McGraw-Hill, p. 43-76
Domínguez, M. y Montserrat, S. (2003) Tècniques d'investigació social quantitatives. Barcelona, Edicions Universitat de Barcelona.
Eco, U. (1989) Cómo se hace una investigación. Técnicas y procedimientos de estudio, investigación y escritura. Barcelona: Gedisa.
Fernández Manzano, E.; Neira, E; Clarés-Gavilán, J. (2016). Data management in audiovisual business: Netflix as a case study. El Profesional de la Información, 25 (4), 568-576.
Freixa, P.; Pérez-Montoro, M.; Codina, Ll. (2017). "Interacción y visualización de datos en el periodismo estructurado". El Profesional de la Información, 26(6), págs. 1076-1090.
Gaitán, J. A. y Piñuel, J. L. (1998), Técnicas de investigación social. Elaboración y registro de datos. Madrid, Síntesis.
Hine, C. (2004). Virtual Ethnography. London: Sage.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where old and new media collide. New York University Press.
Jensen, K.B. y Jankowski, K.B. (eds.) (1993) Metodologías cualitativas de investigación en comunicación. Barcelona, Bosch Casa Editorial.
Kozinets, R. (2009). Netnography. London: Sage.
Molina Rodríguez-Navas, P.; Simelio, N. y Corcoy, M. (2017): “Metodologías de evaluación de la transparencia: procedimientos y problemas”. Revista Latina de Comunicación Social, 72, p. 818-831.
Paterson, Chris, Domingo, David (2008). Making Online News: The Ethnography of New Media Production. Peter Lang.
Pérez Tornero, J.M. et al. (2010) "Trends and models of media literacy in Europe: between digital competence and critical understanding". Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, 40: 85-100.
Ruiz Olabuenaga, J. I., et al. (2002). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Bilbao: Universidad de Deusto.
Simelio, N. et. al. (2019) Journalism, transparency and citizen participation: a methodological tool to evaluate information published on municipal websites. Information, Communication & Society, 22 (3), 369.385
Soriano, J. (2007). L’ofici de comunicòleg. Mètodes per investigar la comunicació. Vic, Eumo Editorial.
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda del significado. Barcelona, Ediciones Paidós, 1992.
Tous Rovirosa, Anna (2012). Convergence Content in International On-Line News: Thematic and mythical recurrence in The New York Times and BBC On-Line News, Observatorio ,6 (3), p. 129-144.
Tow-Knight Center for Entrepreneurial Journalism (2016). “Superpowers: The Digital Skills Media Leaders Say Newsrooms Need Going Forward” Disponible en: http://towknight.org/2016/04/superpowers-the-digital-skills-newsrooms-need/.
Vilches, L. (coord.) (2011). La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Barcelona: Gedisa.
Wimmer, R. D. y Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Una introducción a sus métodos. Barcelona: Bosch Casa Editorial, S.A.