2020/2021
Experiències Professionals en Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física
Codi: 43892
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316214 Psicologia de l'Esport i de l'Activitat Física |
OB |
2 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Equip docent extern a la UAB
- - Aida Castellà
- - Andrea Pérez
- - Anna Merayo
- - Beatriz Galilea
- - Catarina Sousa
- - Edu Morelló
- - Fernando Gimeno
- - Jaume Martí
- - Pere Alastrué
- - Vicenç Raluy
- Guillermo Pérez
- Josep Font
Objectius
L’objectiu d’aquest mòdul és que l’estudiant conozca diferents experiències professionals en l’àmbit de la psicologia de l’esport i de l’activitat física. En el mòdul que s’interpreta al voltant de 15 professionals amb experiència acreditada, fent un coneixement a l’alumnat diferents aspectes rellevants en la seva tracció, com: els seus estudis i formació; la seva tracció professional, destacant els aspectes més rellevants del CV relacionats amb la disciplina; la dedicació professional relacionada actualment amb la disciplina, detallant el tipus de tarea, el temps de dedicació; l’enfoc teòric i metodològic; el detalle d’altres experiències professionals més impactants o innovadores; o les satisfaccions / insatisfaccions en la pràctica professional.
Competències
- Analitzar els factors psicològics que influeixen en la iniciació, el rendiment i l’abandonament esportius.
- Aplicar intervencions psicològiques amb entrenadors i famílies en nens en edat escolar i en l’àmbit del rendiment esportiu i l’activitat física en relació amb la salut.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Conèixer els principals models d’intervenció en la iniciació esportiva i en psicologia de l’esport.
- Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d’esportistes en edat escolar.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar críticament intervencions en psicologia de l’esport dutes a terme des d’enfocaments teòrics diferents.
- Analitzar les conseqüències de la pràctica esportiva en la salut i el benestar dels esportistes i practicants d’activitat física.
- Avaluar els efectes d’intervencions psicològiques i identificar deficiències en el disseny de les intervencions.
- Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
- Demostrar habilitats per al tracte personal amb agents esportius (entrenadors, jutges, directius, esportistes i aficionats) i amb famílies d’esportistes en edat escolar.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Seleccionar les tècniques d’intervenció més adequades per fer intervencions psicològiques en l’àmbit de l’esport i de l’activitat física.
- Sintetitzar el paper dels diferents processos psicològics en el rendiment i en l’abandonament esportiu d’esportistes adults.
- Treballar en equips de manera coordinada i col·laborativa, i demostrar habilitats per treballar en equips interdisciplinaris.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.
Continguts
Diferentes profesionales explicarán su experiencia a partir del siguiente guión:
- Estudios y formación.
- Trayectoria profesional, destacando los aspectos más relevantes del CV relacionados con la disciplina.
- Dedicación profesional actual relacionada con la disciplina, detallando el tipo de tarea, el tiempo de dedicación.
- Enfoque teórico y metodológico.
- Detalle de aquellas experiencias profesionales más impactantes o innovadoras.
- Satisfacciones / insatisfacciones en la práctica profesional.
- Detallar un estudi de cas real aplicant la tècnica d’intervenció preferida.
Metodologia
La metodologia de l'assignatura es basarà en el desenvolupament coordinat d'una sèrie d'activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran l'estudiant cap a l'assoliment dels resultats d'aprenentatge.
Activitats dirigides:
Les sessions de docència dirigida de l'assignatura consistiran en classes magistrals virtuals sincròniques per part dels professors i en la presentació d'informes per part dels alumnes.
Activitats supervisades:
Seguiment dels treballs dels alumnes de forma virtual.
Activitats autònomes:
Estudi. Confrontació del material proporcionat a la classe magistral amb els capítols dels manuals de la matèria i amb els articles recomanats. Elaboració d'esquemes i resums. Elaboració escrita d'informes sobre les experiències professionals presentades a les sessions.
Avaluació
L'avaluació d'aquesta assignatura es durà a terme a partir de 3 evidències d'aprenentatge.
EV1: Informe-resum sobre les exposicions a classe, amb un valor del 40% de la qualificació final
EV2: Portafoli de l'estudiant, amb informes i treballs sol·licitats sobre les experiències professionals presentades a classe. Té un valor del 40% de la qualificació final.
EV3: Intervenció en les sessions presencials, amb un valor del 20% de la nota final.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Intervencions en les sessions |
20% |
3
|
0,12 |
5, 6, 9, 11
|
Lliurament de treballs / informes |
40% |
2
|
0,08 |
1, 2, 4, 5, 6, 8
|
Portafoli de l'estudiant |
40% |
2
|
0,08 |
3, 7, 9, 10, 11
|
Bibliografia
Anderson, M. B. (2000). Doing sport psychology. Champaign, Il.: Human Kinetics.
Cox, R.H. (2009). Psicología del deporte. Conceptos y sus aplicaciones (6ª Ed). Madrid : Ed. Panamericana.
Dosil, J. (2006) (Ed.). The sport psychologist´s handbook. John Wiley & Sons: Chichester.
Horn, T. (2008) (Ed.). Advances in sport psychology. Champaign, Il.: Human Kinetics.
Rotella, B. y Cullen, B. (1999). El golf es el juego de la confianza. Madrid: Tutor.
Weinberg, R.S. y Gould,D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico (4ª Ed). Madrid:Editorial Panamericana.
Williams, J.M. & Krane, V. (2015). (Eds.) Applied Sport Psychology. (7 Ed.). McGraw Hill. Nueva York.