Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut | OT | 0 | 1 |
No en té, però estudiants provinents de titulacions diferents de psicologia poden haver de realitzar complements de formació.
L'objectiu d'aquest mòdul és proporcionar als estudiants coneixement avançat sobre els estils de vida i la seva relació amb la salut. L'estudiant podrà aprofundir en les metodologies de disseny de programes de prevenció i promoció de la salut i adquirir coneixement actualitzat sobre la relació entre els estils de vida saludables i la personalitat, així com sobre els factors individuals i contextuals que contribueixen a l'adopció i el manteniment de conductes saludables en àmbits com el cancer, la discapacitat adquirida, l'ús de tecnologia, el comportament alimentari, el dolor o la pràctica d'activitat física.
1. La discapacitat adquirida: Aspectes psicosocials
2. Psicooncologia i estil de vida
3. La planificació d'intervencions per a la promoció d'estils de vida saludables. Aspectes fonamentals.
3.1. Els estàndards de qualitat en la planificació d'intervencions de prevenció i promoció de la salut: Models i métodes
4. Personalitat i estils de vida saludables.
5. Promoció de la pràctica d'activitat física i el seguiment d'una alimentació saludable.
6. Comportament alimentari, obesitat i salut.
7. Conductes excessives: ús de tecnologies i pràctica d'exercici físic.
Dirigides:
◊ Classe expositiva.
◊ Aprenentatge basat en problemes.
◊ Debat.
Supervisades:
◊ Tutoria.
◊ Resolució d'exercicis
◊ Realització d'activitats pràctiques.
Autònomes:
◊ Elaboració de treballs escrits.
◊ Presentació oral de treballs.
◊ Lectura d'articles i informes d'interès.
Estudi personal.
El treball assignat a cada alumne consistirà en escollir una investigació (un únic article o una col·lecció d'articles relacionats) en un tema específic dins dels estudiants en relació als estils de vida i la salut, i realitzar una anàlisi crítica que abasti la pertinència i la rellevància del tema, l'anàlisi de background, la definició d'objectius i la formulació d'hipòtesis, la selecció i adequació de la mostra, l'adequació del disseny, la selecció dels instruments de mesura, el tipus d'anàlisi de dades i la profunditat de la discussió . Aquest treball es realitzarà al llarg de curs i s'exposarà oralment al final.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe expositiva. | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria, resolució d'exercicis i activitats pràctiques | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs escrits i lectura d'articles i informes d'interès, Estudi personal | 105 | 4,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
La puntuació final estarà composta per.
30% corresponent a l'EV1: Presentació oral, per parelles, d'una anàlisi d'un estudi realitzat en base a models teòrics específics en el ambi¡t de la psicologia de la salut. Es presentarà mitjançant un vídeo, de manera virtual. Setmana 9 (2 al 6 de novembre 2020).
20% corresponent a la EV2: Presentació individual, per escrit i de manera virtual, d'una anàlisi crítica d'una investigació en el camp de la salut. Setmana 18 (18 al 22 de gener 2021).
50% corresponent a EV3: Portfoli individual de l'estudiant que recull un diari dels aprenentatges en les diferents sessions de la lliçó, resum de lectures i resolució de casos i exercicis que s'han anat plantejant a classe. Es presentarà per escrit i de manera virtual. Setmana 20 (1 a el 5 de febrer 2021). 30% corresponent a EV3: Presentació oral, per parelles, d'una anàlisi d'un estudi realitzat en base a models teòrics específics en el ambi¡t de la psicologia de la salut. Es presentarà mitjançant un vídeo, de manera virtual.
Setmana 20 (1 al 5 de febrer 2021).
Es considerarà aprovat un alumne que hagi obtingut una qualificació final de 5 o superior.
Els alumnes que obtinguin entre 3,5 i 4,99 podran optar a reavaluació que consistirà en la realització de les activitats complementàries o de síntesi que li siguin assignades a cada alumne pel coordinador del mòdul.
El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba en http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819
http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1: Presentació oral del l'anàlisi d'un estudi basat en models teòrics en l'ambit de la psicologia de la salut | 30% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 14, 17 |
EV2: Entrega de treballs i/o informes | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
EV3: Porfoli de l'estudiant que recull les evidències d'aprenentatge autònom, resum de lectures i resolució de casos i exercicis que s'han anat plantejant a classe. | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 18, 19 |
Bibliografia
Bibliografía Bàsica:
Shelley E. Taylor (2007). Psicología de la Salud (7ª Edición). México: McGraw-Hill.
Bibliografía complementaria:
Brannon, L. y Feist (2001). Psicología de la Salud. Madrid: Paraninfo.
Bacon, L. & Aphramor, L. (2011). Weight Science: Evaluating the Evidence for a Paradigm Shift.Nutrition Journal, 10:9, 1-13
Bonet, J., Parrado, E., & Capdevila, L. (2017). Efectos agudos del ejercicio físico sobre el estado de ánimo y la HRV / Acute Effects of Exercise on Mood and HRV. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte / International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 17, 85-100.
Carbonell, X., Oberst, U., & Beranuy, M. (2013). The cell phone in the twenty-first century: A risk for addiction or a necessary tool. Principles of addiction: Comprehensive addictive behaviors and disorders, 1, 901-909.
Cloninger, C. R. (2013). What Makes People Healthy, Happy, and Fulfilled In The Face Of Current World Challenges? Mens Sana Monographs, 11(1), 16–24.
Morrison, V. & Bennet, P. (2008). Psicologia de la salud. Madrid: Pearson.
Szabo, A., Griffiths, M. D., de La Vega Marcos, R., Mervó, B., & Demetrovics, Z. (2015). Methodological and Conceptual Limitations in Exercise Addiction Research. The Yale Journal of Biology and Medicine, 88(3), 303–308.