Logo UAB
2020/2021

Estils de Vida i Salut

Codi: 43876 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4316222 Recerca en Psicologia Clínica i de la Salut OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Andres Chamarro Lusar
Correu electrònic:
Andres.Chamarro@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Altres indicacions sobre les llengües

Lectures obligatòries en anglés

Equip docent

Lluís Capdevila Ortis
Antoni Font Guiteras
Montserrat Gomà Freixanet
David Sánchez Carracedo
Maria Álvarez Moleiro
Joan Deus Yela
María José Gómez Romero

Prerequisits

No en té, però estudiants provinents de titulacions diferents de psicologia poden haver de realitzar complements de formació.

Objectius

L'objectiu d'aquest mòdul és proporcionar als estudiants coneixement avançat sobre els estils de vida i la seva relació amb la salut. L'estudiant podrà aprofundir en les metodologies de disseny de programes de prevenció i promoció de la salut i adquirir coneixement actualitzat sobre la relació entre els estils de vida saludables i la personalitat, així com sobre els factors individuals i contextuals que contribueixen a l'adopció i el manteniment de conductes saludables en àmbits com el cancer, la discapacitat adquirida, l'ús de tecnologia, el comportament alimentari, el dolor o la pràctica d'activitat física.

Competències

  • Analitzar de forma crítica les teories, models i mètodes més actuals d'investigació psicològica en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Aplicar els principis ètics rellevants i actuar d'acord al codi deontològic de la professió en la pràctica de la recerca científica.
  • Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Dissenyar, planificar implementar projectes d'investigació psicològica aplicada en l'àmbit de la psicologia clínica i de la salut.
  • Plantejar qüestions de recerca en psicologia clínica i de la salut rellevants i noves en funció de la bibliografia consultada.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar de manera crítica els mètodes i els dissenys per al desenvolupament de programes de prevenció i promoció de la salut.
  2. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb el comportament alimentari i l’obesitat.
  3. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb els estils de vida saludables i els factors de risc i protectors.
  4. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb la personalitat i la salut.
  5. Analitzar de manera crítica les teories, els models i els mètodes en relació amb l’equilibri entre la pràctica de l’activitat física i el seguiment d’una dieta saludable.
  6. Aplicar els principis ètics rellevants i actuar d'acord al codi deontològic de la professió en la pràctica de la recerca científica.
  7. Buscar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  8. Dissenyar, planificar i implementar programes de prevenció i promoció de la salut.
  9. Dissenyar, planificar i implementar un projecte de recerca psicològica aplicada a l’equilibri entre la pràctica de l’activitat física i el seguiment d’una dieta saludable.
  10. Dissenyar, planificar i implementar un projecte de recerca psicològica aplicada a l’àmbit de la personalitat i la salut.
  11. Dissenyar, planificar i implementar un projecte de recerca psicològica aplicada al comportament alimentari i l’obesitat.
  12. Dissenyar, planificar i implentar un projecte de recerca psicològica aplicada a estils de vida saludables i els factors de risc i protectors.
  13. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb el comportament alimentari i l’obesitat.
  14. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb els estils de vida saludables i els factors protectors i de risc.
  15. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb la personalitat i la salut.
  16. Plantejar preguntes de recerca relacionades amb l’equilibri entre la pràctica de l’activitat física i el seguiment d’una dieta saludable.
  17. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  18. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  19. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca en el context de la producció científica, per comprendre i interactuar eficaçment amb altres professionals.

Continguts

1. La discapacitat adquirida: Aspectes psicosocials

2. Psicooncologia i estil de vida

3. La planificació d'intervencions per a la promoció d'estils de vida saludables. Aspectes fonamentals.

3.1. Els estàndards de qualitat en la planificació d'intervencions de prevenció i promoció de la salut: Models i métodes

4. Personalitat i estils de vida saludables.

5. Promoció de la pràctica d'activitat física i el seguiment d'una alimentació saludable.

6. Comportament alimentari, obesitat i salut.

7. Conductes excessives: ús de tecnologies i pràctica d'exercici físic.

Metodologia

Dirigides:
◊ Classe expositiva.
◊ Aprenentatge basat en problemes.
◊ Debat.

Supervisades:
◊ Tutoria.
◊ Resolució d'exercicis
◊ Realització d'activitats pràctiques.

Autònomes:
◊ Elaboració de treballs escrits.
◊ Presentació oral de treballs.
◊ Lectura d'articles i informes d'interès.

Estudi personal.

El treball assignat a cada alumne consistirà en escollir una investigació (un únic article o una col·lecció d'articles relacionats) en un tema específic dins dels estudiants en relació als estils de vida i la salut, i realitzar una anàlisi crítica que abasti la pertinència i la rellevància del tema, l'anàlisi de background, la definició d'objectius i la formulació d'hipòtesis, la selecció i adequació de la mostra, l'adequació del disseny, la selecció dels instruments de mesura, el tipus d'anàlisi de dades i la profunditat de la discussió . Aquest treball es realitzarà al llarg de curs i s'exposarà oralment al final.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classe expositiva. 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 7, 17, 19
Tipus: Supervisades      
Tutoria, resolució d'exercicis i activitats pràctiques 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Elaboració de treballs escrits i lectura d'articles i informes d'interès, Estudi personal 105 4,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

La puntuació final estarà composta per.

30% corresponent a l'EV1: Presentació oral, per parelles, d'una anàlisi d'un estudi realitzat en base a models teòrics específics en el ambi¡t de la psicologia de la salut. Es presentarà mitjançant un vídeo, de manera virtual. Setmana 9 (2 al 6 de novembre 2020).
										
											
20% corresponent a la EV2: Presentació individual, per escrit i de manera virtual, d'una anàlisi crítica d'una investigació en el camp de la salut. Setmana 18 (18 al 22 de gener 2021). 50% corresponent a EV3: Portfoli individual de l'estudiant que recull un diari dels aprenentatges en les diferents sessions de la lliçó, resum de lectures i resolució de casos i exercicis que s'han anat plantejant a classe. Es presentarà per escrit i de manera virtual. Setmana 20 (1 a el 5 de febrer 2021). 30% corresponent a EV3: Presentació oral, per parelles, d'una anàlisi d'un estudi realitzat en base a models teòrics específics en el ambi¡t de la psicologia de la salut. Es presentarà mitjançant un vídeo, de manera virtual. Setmana 20 (1 al 5 de febrer 2021).

Es considerarà aprovat un alumne que hagi obtingut una qualificació final de 5 o superior.
Els alumnes que obtinguin entre 3,5 i 4,99 podran optar a reavaluació que consistirà en la realització de les activitats complementàries o de síntesi que li siguin assignades a cada alumne pel coordinador del mòdul.

El document amb les pautes d'avaluació de la Facultat es troba en http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819

 http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1: Presentació oral del l'anàlisi d'un estudi basat en models teòrics en l'ambit de la psicologia de la salut 30% 0 0 1, 3, 4, 14, 17
EV2: Entrega de treballs i/o informes 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
EV3: Porfoli de l'estudiant que recull les evidències d'aprenentatge autònom, resum de lectures i resolució de casos i exercicis que s'han anat plantejant a classe. 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 18, 19

Bibliografia

Bibliografia

Bibliografía Bàsica:

Shelley E. Taylor (2007). Psicología de la Salud (7ª Edición). México: McGraw-Hill.

Bibliografía complementaria:

Brannon, L. y Feist (2001). Psicología de la Salud. Madrid: Paraninfo.

Bacon, L. & Aphramor, L. (2011). Weight Science: Evaluating the Evidence for a Paradigm Shift.Nutrition Journal, 10:9, 1-13

Bonet, J., Parrado, E., & Capdevila, L. (2017). Efectos agudos del ejercicio físico sobre el estado de ánimo y la HRV / Acute Effects of Exercise on Mood and HRV. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte / International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 17, 85-100.

Carbonell, X., Oberst, U., & Beranuy, M. (2013). The cell phone in the twenty-first century: A risk for addiction or a necessary tool. Principles of addiction: Comprehensive addictive behaviors and disorders, 1, 901-909.

Cloninger, C. R. (2013). What Makes People Healthy, Happy, and Fulfilled In The Face Of Current World Challenges? Mens Sana Monographs11(1), 16–24.

Morrison, V. & Bennet, P. (2008). Psicologia de la salud. Madrid: Pearson.

Szabo, A., Griffiths, M. D., de La Vega Marcos, R., Mervó, B., & Demetrovics, Z. (2015). Methodological and Conceptual Limitations in Exercise Addiction Research. The Yale Journal of Biology and Medicine88(3), 303–308.