Logo UAB
2020/2021

Biologia de Sistemes de les Plantes

Codi: 43867 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4316231 Biologia, Genòmica i Biotecnologia Vegetals / Plant Biology, Genomics and Biotechnology OT 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ana Martin Hernandez
Correu electrònic:
AnaMontserrat.Martin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Amparo Monfort Vives
Ana Martin Hernandez

Equip docent extern a la UAB

Elena Monte
Jae-Seong Yang
Juan José López Moya
Maria Lois
Martí Bernardo

Prerequisits

Coneixements basics de Genètica

Objectius

Proporcionar als alumnes una visió global i actual de les tècniques, fonaments i aplicacions de la Genòmica Vegetal i introduir-los en la Biologia de Sistemes de les plantes. Els objectius específics inclouen la comprensió dels següents aspectes: la diversitat i complexitat dels genomes vegetals, les tècniques emprades habitualment en els estudis de genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica i les aplicacions a la millora genètica de les plantes de conreu. Us de les matemàtiques per el modelat predictiu mitjanant d'integració de diferents dades -omiques

Competències

  • Aplicar els coneixements de genètica molecular de les plantes en diferents àmbits científics i industrials.
  • Desenvolupar el raonament crític en l’àmbit d’estudi i en relació amb l’entorn científic i empresarial.
  • Identificar i utilitzar eines bioinformàtiques per aplicar-les a l’estudi genètic, evolutiu i funcional dels vegetals.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Sintetitzar, analitzar alternatives i debatre críticament.
  • Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l’àmbit d’estudi.
  • Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca i comunicar-los en anglès oralment i per escrit en un entorn internacional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar mètodes matemàtics d’anàlisi i modelatge predictiu mitjançant la integració de diferents tipus de dades experimentals òmiques.
  2. Desenvolupar el raonament crític en l’àmbit d’estudi i en relació amb l’entorn científic i empresarial.
  3. Distingir i aplicar els mètodes i tècniques utilitzades habitualment als estudis de genòmica, genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica.
  4. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  5. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  6. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  7. Sintetitzar, analitzar alternatives i debatre críticament.
  8. Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l’àmbit d’estudi.
  9. Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca i comunicar-los en anglès oralment i per escrit en un entorn internacional.

Continguts

Biologia de sistemes: conceptes, metodologia i estudis de casos utilitzant múltiples omiques. El cas d'estudi serà l’aparició d’una nova malaltia que afecta i mata totes les varietats de tomàquet. Els estudiants realitzaran un viatge a través de totes les -omiques per descobrir la causa i buscar una solució científica viable per a la seva aplicació en la millora de plantes de cultiu.


Concretament:
Utilitzarem aplicacions pràctiques de mètodes i tècniques en fenòmica i genòmica vegetals, incloent l’ús de marcadors moleculars en la millora vegetal. Importància dels QTLs en aquest problema.
Anàlisi i aplicació de dades derivades dels estudis de genòmica i de transcriptòmica per limitar el problema.
Anàlisi i aplicació de dades derivades dels estudis de proteòmica, interactòmica i metabolòmica per trobar una solució al problema.
Anàlisi integrativa del cas de l'estudi aplicats, inclosa la modelització computacional, per a la millora de plantes de conreu.

 *Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.

Metodologia

Conferències i xerrades d'experts
Problemes i casos pràctics
Preparació d'informes
Estudi personal

 

*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Conferències i xerrades d'experts 11 0,44 1, 4
Problemes i casos pràctics 24 0,96 2, 3, 5, 9
Tipus: Supervisades      
Preparació d'informes 30 1,2 6, 7, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 84 3,36 8

Avaluació

Avaluació continua    10%

Informe                   60%

Qüestionari final       30%

 

*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada amb la participació dels estudiants 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Informe 60% 0 0 6, 7, 8, 9
Qüestionari final 30% 1 0,04 5

Bibliografia

Yunbi Xu Molecular Plant Breeding. CAB International Oxfordshire, UK disponible online a Biblioteca UAB

:http://www.cabi.org/cabebooks/FullTextPDF/2010/20103101750.pdf

 

Articles i revisions específiques recomanats a classe