2020/2021
Biologia de Sistemes de les Plantes
Codi: 43867
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4316231 Biologia, Genòmica i Biotecnologia Vegetals / Plant Biology, Genomics and Biotechnology |
OT |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
Equip docent
- Amparo Monfort Vives
- Ana Martin Hernandez
Equip docent extern a la UAB
- Elena Monte
- Jae-Seong Yang
- Juan José López Moya
- Maria Lois
- Martí Bernardo
Prerequisits
Coneixements basics de Genètica
Objectius
Proporcionar als alumnes una visió global i actual de les tècniques, fonaments i aplicacions de la Genòmica Vegetal i introduir-los en la Biologia de Sistemes de les plantes. Els objectius específics inclouen la comprensió dels següents aspectes: la diversitat i complexitat dels genomes vegetals, les tècniques emprades habitualment en els estudis de genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica i les aplicacions a la millora genètica de les plantes de conreu. Us de les matemàtiques per el modelat predictiu mitjanant d'integració de diferents dades -omiques
Competències
- Aplicar els coneixements de genètica molecular de les plantes en diferents àmbits científics i industrials.
- Desenvolupar el raonament crític en l’àmbit d’estudi i en relació amb l’entorn científic i empresarial.
- Identificar i utilitzar eines bioinformàtiques per aplicar-les a l’estudi genètic, evolutiu i funcional dels vegetals.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Sintetitzar, analitzar alternatives i debatre críticament.
- Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l’àmbit d’estudi.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca i comunicar-los en anglès oralment i per escrit en un entorn internacional.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar mètodes matemàtics d’anàlisi i modelatge predictiu mitjançant la integració de diferents tipus de dades experimentals òmiques.
- Desenvolupar el raonament crític en l’àmbit d’estudi i en relació amb l’entorn científic i empresarial.
- Distingir i aplicar els mètodes i tècniques utilitzades habitualment als estudis de genòmica, genòmica, transcriptòmica, proteòmica i metabolòmica.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Sintetitzar, analitzar alternatives i debatre críticament.
- Utilitzar i gestionar informació bibliogràfica i recursos informàtics en l’àmbit d’estudi.
- Utilitzar terminologia científica per argumentar els resultats de la recerca i comunicar-los en anglès oralment i per escrit en un entorn internacional.
Continguts
Biologia de sistemes: conceptes, metodologia i estudis de casos utilitzant múltiples omiques. El cas d'estudi serà l’aparició d’una nova malaltia que afecta i mata totes les varietats de tomàquet. Els estudiants realitzaran un viatge a través de totes les -omiques per descobrir la causa i buscar una solució científica viable per a la seva aplicació en la millora de plantes de cultiu.
Concretament:
Utilitzarem aplicacions pràctiques de mètodes i tècniques en fenòmica i genòmica vegetals, incloent l’ús de marcadors moleculars en la millora vegetal. Importància dels QTLs en aquest problema.
Anàlisi i aplicació de dades derivades dels estudis de genòmica i de transcriptòmica per limitar el problema.
Anàlisi i aplicació de dades derivades dels estudis de proteòmica, interactòmica i metabolòmica per trobar una solució al problema.
Anàlisi integrativa del cas de l'estudi aplicats, inclosa la modelització computacional, per a la millora de plantes de conreu.
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Metodologia
Conferències i xerrades d'experts
Problemes i casos pràctics
Preparació d'informes
Estudi personal
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Avaluació
Avaluació continua 10%
Informe 60%
Qüestionari final 30%
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Avaluació continuada amb la participació dels estudiants |
10% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5
|
Informe |
60% |
0
|
0 |
6, 7, 8, 9
|
Qüestionari final |
30% |
1
|
0,04 |
5
|
Bibliografia
Yunbi Xu Molecular Plant Breeding. CAB International Oxfordshire, UK disponible online a Biblioteca UAB
:http://www.cabi.org/cabebooks/FullTextPDF/2010/20103101750.pdf
Articles i revisions específiques recomanats a classe