2020/2021
Trastorns de la Veu
Codi: 43615
Crèdits: 6
| Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
| 4315497 Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge |
OT |
0 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
Altres indicacions sobre les llengües
Si hi ha estudiants no competents amb la llengua catalana, la docència es farà en espanyol
Equip docent
- Eduard Baulida i Estadella
Equip docent extern a la UAB
- Cecilia Gassull Bustamante
- Josep Maria Vila Rovira
- Laura Gonzàlez Sanvisens
- Marta Jordana Puig
Prerequisits
No hi ha prerequisits.
És molt convenient tenir coneixements sobre els trastorns de la veu.
Objectius
L'objectiu general del mòdul és ampliar els coneixements i habilitats de l'estudiant en la fisiologia i acústica de la veu humana i en la patologia i clínica vocal.
Es revisen els avenços la prevenció, exploració i tractament logopèdic i interdisciplinari de les alteracions de la veu, així com en els programes d'educació i optimització de la veu.
Competències
- Adequar i supervisar plans d'intervenció logopèdica, en funció de l'avaluació i de les variables individuals i socials concurrents, enfront de problemàtiques noves i complexes.
- Aplicar el mètode científic en la pràctica professional.
- Dissenyar i aplicar estratègies per intervenir des d'un enfocament biopsicosocial a fi de facilitar la inclusió social de les persones afectades per trastorns de la comunicació i del llenguatge.
- Dominar les habilitats i mitjans necessaris per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
- Mostrar habilitats de comunicació interpersonal i de maneig de les emocions per a una interacció efectiva amb els pacients, familiars i cuidadors en els processos d'identificació del problema, avaluació, comunicació del diagnòstic i intervenció i seguiment.
- Recaptar, analitzar i utilitzar críticament les fonts d'informació necessàries per a l'avaluació i la intervenció logopèdica.
Resultats d'aprenentatge
- Adequar el discurs a les competències lingüístiques i comunicatives de l'usuari amb trastorn de la veu i la seva família.
- Avaluar programes estratègics d'educació de la veu i de prevenció de les seves alteracions.
- Conèixer i intervenir sobre els facilitadors i barreres de l'adhesió terapèutica de l'usuari amb trastorn de la veu.
- Diferenciar i utilitzar adequadament els procediments i tecnologies per al treball en equip en diferents rols en el camp dels trastorns de la veu.
- Dissenyar i aplicar estratègies de sensibilització i de canvi social per facilitar la inclusió de les persones afectades per trastorns de la veu.
- Dissenyar i planificar programes estratègics d'educació de la veu i de prevenció de les seves alteracions.
- Dur a terme la lectura crítica d'una publicació científica en el camp dels trastorns de la veu, sobre la base de la qualitat metodològica del disseny de recerca utilitzat i de la rellevància científica i pràctica dels seus resultats o aportacions.
- Establir els objectius de la intervenció logopèdica dels trastorns de la veu des d'una perspectiva interdisciplinària.
- Identificar els elements rellevants de l'anamnesi i l'entrevista inicial per al procés d'avaluació dels trastorns de la veu.
- Identificar factors rellevants per a l'elaboració de programes estratègics d'educació de la veu i de prevenció de les seves alteracions.
- Interpretar adequadament el llenguatge propi de fonts d'informació no logopèdiques sobre trastorns de la veu utilitzades per altres professionals.
- Interpretar críticament els resultats dels instruments i tècniques d'avaluació i exploració més rellevants per a la intervenció logopèdica dels trastorns de la veu.
- Reconèixer els estats afectius i processos vivencials de l'usuari amb trastorn de la veu i la seva família.
- Reconèixer la necessitat d'exploracions addicionals, complementàries a les fonts d'informació recaptades sobre els trastorns de la veu.
- Utilitzar críticament els instruments i tècniques d'avaluació i exploració més rellevants per a la intervenció logopèdica dels trastorns de la veu.
Continguts
- Recerca en veu
- Anamnesi i exploració de la veu
- Avaluació perceptiva i anàlisi acústica de la veu
- Interpretació de l’exploració laríngia
- Prevenció de les alteracions de la veu
- Tractament. Tècniques corporals
- Tractament. Tècniques vocals
- Psicologia i veu
Metodologia
Les sessions presencials combinaran exposicions magistrals per part de professorat expert i exercicis pràctics en gran grup i en grup reduït on l’alumnat podrà posar en pràctica de forma vivencial la teoria exposada i discutir-la. Posteriorment, l'alumnat realitzarà diverses tasques avaluatives de manera no presencial.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Avaluació
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
L'avaluació del mòdul es realitzarà a través de diverses evidències d’avaluació escrites lliurades a la plataforma virtual d'aprenentatge que es realitzaran de forma individual seguint un calendari marcat.
A) Definició d'assignatura superada:
Per superar amb èxit aquesta assignatura és necessari obtenir una qualificació de 5 punts sobre 10 o superior, en cadascuna de les evidències d'aprenentatge.
B) Proves de recuperació:
Podrà optar a realitzar alguna de les proves de recuperació aquell alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i que hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
C) Definició d'estudiant avaluable:
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable".
Per a l’alumnat de 2a o posterior matrícula, l’assignatura no preveu l’avaluació mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Activitats d'avaluació
| Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
| EV1 - Informe d'opinió argumentada en l'evidència (escrit individual) |
34 % |
0
|
0 |
7
|
| EV2 - Assaig reflexiu sobre anamnesi i exploració (escrit individual) |
33 % |
0
|
0 |
1, 3, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
|
| EV3 - Assaig reflexiu sobre el treball corporal i vocal (escrit individual) |
33 % |
0
|
0 |
2, 4, 5, 6, 8, 10
|
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA FONAMENTAL
Heuillet Martin, Geneviève (2003). Una voz para todos (Volums I i II) Marsella. Solal
Bustos, Inés (2013). Intervención logopédica en trastornos de la voz. Barcelona. Paidotribo
Gassull, Cecília, Godall, Pere, & Martorell, Montserrat. (2006). La veu. Orientacions pràctiques. Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat
Le Huche, F; Allali, A. (1994). La voz Tomo 3 Terapéutica de los trastornos vocales. Barcelona: Masson.
Vila, J.M. (2009). Guía de intervención logopédica en la disfonía infantil. Madrid: Síntesis
Behrman, A., & Haskell, J. (Eds.). (2014). Exercises for voice therapy. Plural Pub.
Gibbs, G. (1988). Learning by Doing: a guide to teaching and learning methods. Oxford: Further Education Unit.
En el desenvolupament del curs, per a cada sessió a la plataforma virtual s’oferiran referències actualitzades.