2020/2021
Treball de Final de Màster
Codi: 43613
Crèdits: 12
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
4315497 Trastorns de la Comunicació i del Llenguatge |
OB |
0 |
A |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
Altres indicacions sobre les llengües
Si hi ha estudiants no competents amb la llengua catalana, la docència es farà en espanyol.
Equip docent extern a la UAB
- Josep Maria Vila
Prerequisits
No es necessiten prerequisits previs.
Objectius
Desenvolupar un treball d’avaluació, intervenció, un projecte d’investigació o fer una revisió teòrica sistemàtica d’alguns dels àmbits dels trastorns de la comunicació i del llenguatge relacionat amb les pràctiques externes o amb les linies d’investigació propies del professorat del màster.
A l’acabar la realització del TFM, s’espera que els estudiants siguin capaços de:
- Plantejar un problema o identificar una necessitat en l’àmbit dels trastorns de la comunicació i del llenguatge.
- Demanar i analitzar informació rellevant sobre l’estat de la qüestió en relació al tema.
- Dissenyar i desenvolupar una sèrie d’objectius i accions que donguin resposta al problema o oportunitat.
- Comunicar a diferents interlocutors la rellevància del problema o oportunitat, així com la pertinença i viabilitat de la solució o resposta desenvolupada. Els productes esperats del TFM inclouen un informe escrit amb el disseny i el desenvolupament del projecte i una presentació oral del projecte i els seus resultats.
Competències
- Aplicar el mètode científic en la pràctica professional.
- Dominar les habilitats i mitjans necessaris per al treball en equip i en grups multidisciplinaris.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Recaptar, analitzar i utilitzar críticament les fonts d'informació necessàries per a l'avaluació i la intervenció logopèdica.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
Resultats d'aprenentatge
- Discriminar què mètodes, quantitatius, qualitatius o mixts, i dissenys de recerca són més apropiats per donar resposta a un objectiu o hipòtesis plantejats en el context del treball de finalització de màster.
- Dissenyar i realitzar presentacions en el context del treball de finalització de màster.
- Dur a terme una revisió sistemàtica en el context del treball de finalització de màster per sintetitzar la millor evidència científica disponible.
- Escriure informes en el context del treball de finalització de màster adequant-los als estàndards de les principals associacions científiques.
- Formular preguntes rellevants i definir adequadament objectius i hipòtesis de recerca en el context del treball de finalització de màster per a la resolució de problemes en l'actuació professional.
- Gestionar, analitzar i interpretar de forma òptima les dades d'una recerca en el context del treball de finalització de màster.
- Interpretar críticament, en el context del treball de finalització de màster, els resultats dels instruments i tècniques d'avaluació i exploració més rellevants per a la intervenció logopèdica.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
- Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
- Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
- Realitzar un pla de recerca en el context del treball de finalització de màster minimitzant les amenaces a la seva validesa.
- Seleccionar, valorant la seva qualitat, els procediments, tècniques i instruments de mesura més adequats en funció dels objectius o hipòtesis plantejats en el context del treball de finalització de màster.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
- Utilitzar críticament, en el context del treball de finalització de màster, els instruments i tècniques d'avaluació i exploració més rellevants per a la intervenció logopèdica.
- Utilitzar les fonts documentals per a l'obtenció d'informació pertinent per a l'objectiu de la recerca, l'avaluació o la intervenció logopèdica en el context del treball de finalització de màster, seleccionant les més adequades i argumentant els criteris de garbellat i de qualitat de les mateixes.
Continguts
- Resolució de casos que requereixen una actuació professional en el àrea de l’avaluació i/o de la intervenció.
- Treballs d’investigació empírica proposats pel propi estudiant o relacionats amb les línies de treball ofertades pel professorat del màster.
- Treballs d’investigació teòrica proposats pel propi estudiant o relacionats amb les línies de treball ofertades pel professorat del màster.
Metodologia
Tutories a demanda de l'estudiant. Serà responsabilitat de l’estudiant posar-se en contacte amb el seu tutor o tutora.
Hi haurà tres proves d’aprenentatge: 1. Informe del tutor del seguiment del TFM (20%) 2. Valoració de la memòria TFM (50%) 3. Presentació i defensa pública del TFM (30%)
“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.
Avaluació
ACTIVITATS D’AVALUACIÓ
|
HORES
|
PES NOTA
|
RESULTATS D’APRENENTATGE
|
|
|
|
|
|
EV1: Informe del tutor sobre el seguiment del TFM
|
|
20%
|
B08, B09, GT02
|
EV2: Avaluació de la memòria del TFM
|
|
50%
|
B06, B07, B08, B10, E02, E02.26, E02.27, GT02, GT03, GT03.35, GT03.36, GT03.37, GT03.38, GT03.39, GT03.40, GT03.41
|
EV3: Presentació i defensa pública del TFM
|
|
30%
|
B09, GT02.08, GT03.42
|
|
|
|
|
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Informe de seguiment del tutor |
20% |
0
|
0 |
2, 8, 9
|
Presentació i defensa oral |
30% |
0
|
0 |
2, 4, 9
|
Treball final |
50% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
|
Bibliografia
Laguna, S.; Caballero-Uribe, C.; Lewis, V.; Mazuera, S.; Salamanca, J.; Daza, W. I Fourzali, A. (2007): Consideraciones éticas en la publicación de investigaciones científicas. Salud Uninorte. Barranquilla (Col.) 2007; 23 (1): 64-78
6a edició Publication Manual of the American Psychological Association http://www.udg.edu/tabid/11972/language/ca-ES/default.aspx