Logo UAB
2020/2021

Màrqueting Emergent

Codi: 43406 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4314947 Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques OB 0 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Obis Artal
Correu electrònic:
Teresa.Obis@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Montserrat Guerrero Gonzalez
Pere Navalles Villar
María Luz Barbeito Veloso

Prerequisits

Aquesta assignatura no té requisits previs.

És recomanable que l'alumne disposi de coneixements de màrqueting així com d'analítica i creativitat.

Objectius

Els nous escenaris que planteja la societat de la informació requereixen un nou enfocament al disseny, planificació i adreça de les accions de màrqueting.

Conèixer i utilitzar les tècniques emergents en l'àmbit del màrqueting proporcionarà a l'alumne adquirir les habilitats necessàries per aplicar les noves tendències en màrqueting d'una forma rendible i efectiva en l'empresa. Per a això estudiarem els aspectes i les eines més rellevants del màrqueting online així com l'anàlisi de dades per avaluar els resultats i establir estratègies.

Per tant, aquest mòdul serà eminentment pràctic.

Competències

  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca), i d'acord amb el brífingde l'anunciant dissenyar un pla estratègic de comunicació
  • Demostrar esperit de superació: curiositat, creativitat, etc.
  • Dissenyar i executar investigacions de mercat.
  • Dissenyar, planificar i dirigir accions de màrqueting en els nous escenaris que planteja la societat de la informació.
  • Establir objectius de comunicació i dissenyar les estratègies més adequades en el diàleg entre marques i consumidors.
  • Identificar els problemes de recerca i saber aplicar les metodologies i les eines qualitatives i quantitatives més pertinents en cada cas per estudiar els fenòmens comunicatius en publicitat i relacions públiques
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació incompleta i limitada que inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels coneixements i judicis propis.
  • Treballar en equip respectant i sent conscient del rol dels diversos membres de l'equip (càrrega de treball, responsabilitats, reconeixement de mèrits...) i de les dependències d’aquest.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar eines noves en la planificació en màrqueting.
  2. Avaluar els efectes en el compte d'explotació de l'aplicació.
  3. Demostrar esperit de superació: curiositat, creativitat, etc.
  4. Descriure el funcionament de les noves eines d'investigació.
  5. Determinar l'estructura integradora d'un pla de màrqueting.
  6. Distingir i classificar els elements tendencials en el màrqueting.
  7. Distingir i classificar les noves tècniques d'investigació.
  8. Distingir i identificar models d'optimització de marca i de nous mitjans i canals disponibles.
  9. Identificar i filtrar les principals tendències i tecnologies venidores.
  10. Identificar les noves eines de comunicació comercial.
  11. Integrar les diferents eines d'anàlisi que intervenen en l'estudi de les noves tendències en màrqueting.
  12. Manejar amb destresa les eines informàtiques.
  13. Reconèixer i analitzar les capacitats d'adaptació i integració de les novetats de l'organització.
  14. Treballar en equip respectant i sent conscient del rol dels diversos membres de l'equip (càrrega de treball, responsabilitats, reconeixement de mèrits...) i de les dependències d’aquest.
  15. Utilitzar correctament les noves eines de comunicació comercial.
  16. Utilitzar models i criteris de previsió i monitoratge avançats.

Continguts

1. El Màrqueting a través d'Internet: La marca, la globalització del mercat, les comunitats virtuals.

2. L'empresa a la Xarxa: directoris d'empreses, blogs, web pròpia amb un programa de gestió de continguts, programació personalitzada de la web.

3. Comerç electrònic: La tenda virtual, cooperatives de consum.

4. Anàlisi de la Xarxa: Posicionament natural (SEU), Google Analytics.

5. Anunciar-se a la Xarxa: SEM, Google Adwords.

6. CRM: Consecució de "leads", seguiment fins a la seva conversió en contactes i comptes. Desenvolupament de campanyes de màrqueting i valoració dels resultats obtinguts.

7. Business Intelligence: anàlisi visual de les dades, noves visualitzacions, infografies.

8. Las redes sociales: presencia y análisis de su contenido.

9. Màrqueting sensorial (audio branding).

10. Màrqueting sensorial (olfacte).

Metodologia

L'assignatura es divideix en tres parts amb el següent pes i contingut:

Màrqueting Digital (30%)

  • Posicionament Natural. SEU.
  • Publicitat en cercadors i social ads. SEM.
  • KPIs. Analítica web.
  • Definició d'estratègies de Inbound Màrqueting. Màrqueting de continguts. Xarxes socials.
  • Email màrqueting. Realitzar campanyes de captació de leads i retenció de clients.

CRM i Business Intelligence (30%)

  • CRMSuiteCRMmodulos de vendes i de màrqueting.
  • BI. Introducció a Tableau.
  • Càlcul de fórmules, filtres i paràmetres.
  • Creació de quadres de comandament interactius.

Màrqueting sensorial (40%)

  • Màrqueting sensorial: audio branding.
  • Màrqueting sensorial: olfacte.

El programari de visualització de dades Tableau (www.tableau.com) el proporciona el programa Tableau for Teaching (http://www.tableau.com/academic).

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, discussió de casos i presentació de treballs 55 2,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories i seguiment dels treballs a realitzar i dels casos a preparar 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Lectures relacionades, preparació de casos i pràctiques, estudi i elaboració d'esquema 90 3,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

L'avaluació de cada part tindrà les següents proves:

Màrqueting Digital (30%)

  • Test individual dels principals conceptes.
  • Realització d'una campanya de màrqueting en grup.

CRM i Business Intelligence (30%)

  • Test individual dels principals conceptes.
  • Realització d'un quadre de comandaments en grup.

Màrqueting Sensorial (40%)

  • Proposta d'àudio branding.
  • Activitats pràctiques sobre comunicació olfactòria.

Per realitzar la ponderació s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les parts que componen les notes.

Per a aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació. Aquesta re-avaluació està programada al calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la mateixa nota de l'avaluació.

Un alumne es considera que està "No avaluable" en l'assignatura sempre que no hagi participat de cap de les activitats d'avaluació.

Qualsevol lliurament que s'identifiqui plagiada d'altres companys o de qualsevol altra font comporta un zero en aquesta avaluació. En cas de plagi entre companys del curs el zero serà tant per a la persona que plagia com para la que facilita el plagi.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
CRM i Business Intelligence 30% 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Màrqueting digital 30% 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Màrqueting sensorial 40% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

Màrqueting Digital

CRM i Business Intelligence

Màrqueting sensorial

  • Barbeito, Mariluz y Perona, Juan José (2016). Nuevas tendencias en el contexto del marketing sensorial: el sonido como instrumentode comunicación estratégica en el actual escenario digital. Libro de Comunicaciones. Congreso AE-IC, Madrid 2016.
  • Barbeito, Mª Luz et al. (2019). “La marca que se escucha: estrategias sonoras en el branding de las instituciones”. En Las herramientas digitales en la comunicación social. Coord. Isidoro Arroyo, Pilar Vicente y Samuel Calle. Madrid: Fragua. Pp. 55-72.
  • Hultén, Bertil,  Broweus, Niklas  & Van Dijk, Marcus (2009): Sensory marketing. Reino Unido: Palgrave Macmillan.
  • Moral, María y Fernández Alles, M. Teresa (2012): “Nuevas tendencias del marketing: el marketing  experiencial. Entelequia. Revista Interdisciplinar, 14, pp. 237-251. 
  • Navalles, Pere. «Smell-Ad. La publicidad con aroma en el ambiente». Questiones publicitarias, [en línea], 2018, Vol. 1, n.º 21, pp. 13-19.
    https://www.raco.cat/index.php/questionespublicitarias/article/view/v1-n21-navalles/440450