Logo UAB
2020/2021

Metodologies i Eines de Recerca

Codi: 43403 Crèdits: 9
Titulació Tipus Curs Semestre
4314947 Planificació Estratègica en Publicitat i Relacions Públiques OB 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Patrícia Lázaro Pernias
Correu electrònic:
Patricia.Lazaro@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Alfonso González Quesada
Albert Vinyals Ros

Prerequisits

No existeixen prerequisits per cursar l'assignatura.

Objectius

- Proveir els i les alumnes dels instruments conceptuals i metodològics essencials per a desenvolupar una investigació de caràcter científic, tant des de la perspectiva de recerca comercial i aplicada com de recerca bàsica.

- Familiaritzar els i les alumnes amb les tres grans perspectives metodològiques (qualitativa, quantitativa i experimental) de les ciències socials.

- Donar suport als i les estudiants en el plantejament teòric i metodològic dels seus treballs finals de màster.

Competències

  • Demostrar un pensament sistèmic i científic, orientat a l'èxit.
  • Diferenciar el treball existent en la literatura i adaptar els resultats disponibles per abordar problemes nous o poc coneguts: generar propostes innovadores.
  • Dissenyar i executar investigacions de mercat.
  • Identificar els problemes de recerca i saber aplicar les metodologies i les eines qualitatives i quantitatives més pertinents en cada cas per estudiar els fenòmens comunicatius en publicitat i relacions públiques
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar solucions creatives als problemes de recerca en publicitat i relacions públiques.
  2. Deduir de la revisió de la literatura sobre la disciplina de la comunicació estratègica la conveniència d'assajar nous enfocaments i mètodes d'anàlisi.
  3. Desenvolupar amb èxit el procés que requereix una recerca
  4. Distingir i classificar les noves tècniques específiques de la recerca de mercats.
  5. Identificar les noves eines de comunicació comercial.
  6. Relacionar perspectives disciplinàries i enfocaments metodològics diferents en el desenvolupament d'una recerca.
  7. Sotmetre teories i resultats d'una recerca a mètodes de verificació o contrastació.
  8. Utilitzar correctament les noves eines de comunicació comercial.

Continguts

1. El mètode científic en la investigació publicitària i de les relacions publiques (Prof. Patrícia Lázaro)

1.1. Característiques fonamentals del mètode científic.

1.2. Del problema de coneixement a la mostra.

1.3. La definició com a eina científica.

1.4. El paradigma com a instrument d'organització científica.

1.5. Hipòtesi i contrastabilitat.

1.6. Dissenys d'investigació: qualitatius, quantitatius i experimentals.

1.7. Les variables.

1.8. Instruments d’anàlisi i mesura.

 

2. Aplicacions del neuromarketing a la planificació estratégica (Prof. Albert Vinyals)

2.1. Mètodes psico-biomètrics per el mesurament de la resposta emocional del consumidor.

2.2. Programari de seguiment ocular (Eye Tracking).

2.3. Màrqueting sensorial: olfacte, oïda, gust, tacte i vista.

2.4. Aportacions de les empreses d'investigació de mercats al estudi del comportament del consumidor.

 

3. Recursos bibliogràfics i d'informació per a la recerca en planificació estratègica. (Prof. Alfons González)

3.1 El procés de recerca d'informació en el marc de les investigacions científica i aplicada.

3.2 Recursos bibliogràfics.

3.3 Eines per conèixer la qualitat i l'impacte de la producció científica.

Metodologia

L'assignatura inclou classes magistrals, activitats dirigides teòriques, activitats supervisades individuals i en grups, així com un conjunt d'activitats autònomes per assolir els objectius del mòdul. Cadascun dels apartats en què s'organitzen els continguts són impartits per un professor especialista.

Els estudiants s'organitzaran en grups de 4 o 5 persones i cadascun d'aquests grups treballarà sobre un cas d'investigació. Els grups desenvoluparan al llarg de l'assignatura un conjunt d'exercicis destinats a aplicar en els seus respectius casos els coneixements proposats a classe. El resultat dels exercicis, que es desenvolupen a partir del treball autònom (individual i en equip) dels estudiants, ha de desembocar en un projecte d'investigació que esdevindrà l’embrió del TFM.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions teòriques i casos pràctics 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Treball i revisió i discussió a l'aula 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Lectures i desenvolupement d'exercicis 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Redacció i revisió de treballs 70 2,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

Cada apartat de l’assignatura serà avaluat pel professor especialista que l’imparteix.



Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen (Tema 2) 20% 5 0,2 1, 3, 4, 5, 6, 8
Projecte de recerca: plantejament teòric i metodològic (exercicis de classe i treball final) 60% 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 7
Treball de recerca bibliogràfica (Tema 3) 20% 10 0,4 2, 3, 6, 7

Bibliografia

  • Ariely, Dan: Las Trampas del deseo : cómo controlar los impulsos irracionales que nos llevan a errorAriel, 2008
  • Berganza Conde, M.R. y Ruiz San Román, J.A.: Investigar en comunicación. Mc Graw Hill. Madrid. 2005.
  • Cacioppo, J. T., Berntson, G. G., Larsen, J. T., Poehlmann, K. M., & Ito, T. A. (2000). «The psychophysiology of emotion.» Handbook of emotions, 2, 173-191.
  • Bunge, Mario: La investigación científica, Ariel, Barcelona, 1989.
  • Dooley, Roger: Brainfluence : 100 formas de convencer y persuadir a través del neuromarketingEmpresa Activa, 2015.
  • Gracia Roldan, J.L.: Cómo elaborar un proyecto de investigación, Universidad de Alicante, Secretaría de publicaciones, 1995.
  • Hernandez Sampieri, R. Fernandez Collado, C y Baptista Lucio, P.: Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana. 2003 (3ª edición). México DF.
  • Igartua, J.J. y Humanes, M.L.: Teoría e investigación en comunicación social. Editorial Síntesis. Madrid, 2004.
  • Igartua, J.J.: Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Ed Bosch SA, 2006
  • Laramée, A et Valée, B.: La recherche en communication. Élements de méthodologie. Presses de l’Universite du Quebeq, 1991.
  • Lindström, Martin: Buyology : verdades y mentiras de por qué compramos.Gestión 2000, 2010.
  • Martínez, J. L., Garrido, E. y Valdunquillo, I.(2012). Análisis de la emoción en el discurso político a partir de un nuevo sistema de registro psicofisiológico y su aplicación a las ciencias políticas. Universidad de Salamanca , Departamento de psicología evolutiva, http://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/22533/1/DPEE_analisisdelaatencion.pdf
  • Reeve, J., & Reeve, J. (2001). Understanding motivation and emotion. New York: Wiley.
  • Santesmases, Miguel : Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid, Ediciones Pirámide, 2012 (6ª edición).
  • Sierra Bravo, R.: Técnicas de investigación social. Teoría y ejercicios. Madrid, Editorial Paraninfo S.A, 1991.
  • Spence, Ch. & Gallace,A. (2011) Multisensory Design: Reaching Out to Touch the Consumer. Psychology & Marketing, Vol. 28(3): 267–308.
  • Verd, Joan M.; Lozares, C. (2016) Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas.  Editorial Sintesis S. A.
  • Wimmer R.D. y Dominick,J.R.: La investigación científica de los medios de comunicación, Barcelona, Bosch Casa Editorial S.A., 1996.

 

Enllaços:

http://es.wikipedia.org/wiki/Aplicacion_del_metodo_cientifico

http://revistas.um.es/eglobal/article/viewFile/653/685