Logo UAB
2020/2021

Treball de Final de Màster

Codi: 43334 Crèdits: 15
Titulació Tipus Curs Semestre
4314579 Enginyeria Biològica i Ambiental OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Eugenia Suarez Ojeda
Correu electrònic:
MariaEugenia.Suarez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Prerequisits

Haver aprovat totes les assignatures del primer curs i estar cursant o haver aprovat totes les del segon curs.

Objectius

L’objectiu del TFM és que els estudiants aprenguin en primera persona el mètode d'elaboració de projectes de recerca i/o innovació i/o de projectes d'enginyeria. Per això han de participar en el disseny, la realització i la presentació de resultats d’un projecte que pot ser de recerca o industrial, però sempre dins de l'àmbit del màster. A partir de la tipologia de projecte (recerca i innovació o enginyeria) i amb l’assessorament del director o directora del treball, cada estudiant desenvolupa el seu propi treball de final de màster. En aquest procés de tutorització o direcció es va modificant el disseny original i s’estableixen els ritmes i les fases del treball fins a la conclusió. Els/les estudiants han de redactar una memòria escrita que resumeixi el treball fet i defensar presencialment aquesta memòria davant d’una comissió d’avaluació. 

Competències

  • Aplicar els mètodes, les eines i les estratègies per desenvolupar processos i productes biotecnològics amb criteris d'estalvi energètic i sostenibilitat.
  • Aplicar la metodologia de recerca, tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit de l'enginyeria biològica i ambiental
  • Cercar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada amb capacitat de síntesi, anàlisi d'alternatives i debat crític
  • Integrar els coneixements cinètics, termodinàmics, de fenòmens de transport i de mètodes numèrics per analitzar, dissenyar, modelitzar i optimitzar diferents tipus de reactors biològics i la seva estratègia d'operació.
  • Integrar i fer ús d'eines de biotecnologia i d'enginyeria de bioprocessos per resoldre problemàtiques en àmbits biotecnològics emergents industrials de producció de bioproductes.
  • Integrar i utilitzar eines d'enginyeria química, ambiental i biològica per dissenyar sistemes biològics enfocats al tractament sostenible de residus i a processos biotecnològics industrials
  • Organitzar, planificar i gestionar projectes
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Utilitzar les eines informàtiques per complementar els coneixements en l'àmbit de l'enginyeria biològica i ambiental

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els coneixements sobre bioreactors per analitzar críticament els resultats experimentals d'un procés biològic a escala pilot
  2. Aplicar els coneixements teòrics sobre enginyeria biològica per caracteritzar el rendiment d'una fermentació a escala pilot
  3. Aplicar la metodologia de recerca, tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit de l'enginyeria biològica i ambiental
  4. Aplicar la metodologia per a l'obtenció de la informació i l'anàlisi per a la pràctica del treball de camp o laboratori
  5. Aplicar les tècniques experimentals d'enginyeria biològica per mostrejar i analitzar una fermentació a escala pilot
  6. Caracteritzar la sostenibilitat d'un procés biològic a escala pilot a partir de resultats experimentals
  7. Cercar informació en la literatura científica utilitzant els canals apropiats i integrar la informació esmentada amb capacitat de síntesi, anàlisi d'alternatives i debat crític
  8. Dissenyar i gestionar un projecte de recerca en l'àmbit de l'enginyeria ambiental i biològica.
  9. Elaborar un document publicable d'acord amb la normativa de TFM que utilitzi els coneixements específics
  10. Organitzar, planificar i gestionar projectes
  11. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  12. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  13. Que els estudiants sàpiguin aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  15. Utilitzar les eines informàtiques per complementar els coneixements en l'àmbit de l'enginyeria biològica i ambiental

Continguts

El treball de final de màster és un treball de recerca o innovació o industrial que ha d’escriure cada estudiant del màster amb l'assesorament del professorat tutor i que està sotmès a l’avaluació d’una comissió. L’avaluació dels treballs finals de màster dels/de les estudiants no només es basa en el contingut del document, sinó que també té en compte altres competències essencials, tals com la capacitat de sintetitzar la informació, la preparació i l’exposició oral i l’ús adequat del llenguatge (escrit i parlat).

En el Màster d’Enginyeria Biològica i Ambiental, els/les estudiants podran basar el seu treball de final de màster en alguna línia de recerca del Departament d'Enginyeria Química, Biològica i Ambiental, o bé podran realitzar-lo en una empresa o centre de recerca i/o innovació extern mitjançant un conveni amb l'Escola d'Enginyeria. 

Metodologia

Director o tutor del TFM

1) Poden actuar com a directors del treball tots els doctors que estiguin participant activament en línies de recerca de l’àmbit del màster.

2) El treball pot estar dirigit com a màxim per dos directors. En cas de codirecció, tan sols un dels directors ha de ser doctor.

 3) Per garantir l’adequació de la temàtica del TFM a l’àmbit del màster, quan l’estudiant tingui un director o directora d’un centre de recerca i/o acadèmic o empresa diferent al Departament d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de la UAB o que sigui personal del món industrial, ha de tenir la conformitat d’un professor o professora d’aquest departament, que actuarà com a tutor posterioment.

 4) El director o directora ha de guiar els estudiants durant el desenvolupament del treball. En acabar el projecte de recerca, ha de fer un informe sobre el treball dut a terme per l’estudiant (capacitat d’aprenentatge de l’estudiant, integració en la dinàmica de l’equip de treball, etc.). Aquest informe s’utilitzarà per completar l’avaluació de l’estudiant. 

La plataforma de comunicació amb l'estudiantat serà l'aula Moodle de la UAB designada a tal efecte.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seguiment del treball de final de màster 10 0,4 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 15
Tipus: Supervisades      
Revisió de la memòria i de la presentació 30 1,2 3, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Seguiment de les tasques desenvolupades 30 1,2 3, 4, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Disseny i elaboració de la memòria i de la presentació 150 6 4, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Treball autònom 150 6 4, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

Per a l’avaluació del treball de final de màster l’estudiant ha de:

a) Presentar una memòria escrita del treball desenvolupat.

b) Fer una defensa pública d’aquesta memòria davant de la comissió d’avaluació.

Els criteris de qualificació es basen: 1) en rúbriques d’avaluació omplertes per la comisió d'avaluació, que incloen aspectes sobre la qualitat de la memòria escrita, la presentació i la discussió, i 2) en la valoració de l’informe presentat pel director i/o tutor del treball. Les rúbriques d'avaluació es troben al Moodle de l'assignatura. Les qualificacions van de 0 a 10. Aquestes rúbriques es troben disponibles al Moodle del màster.

Si es detecta anticipadament alguna forma de plagi, o mala pràctica anàloga, se n’informa el director o directora del treball i a l’estudiant i se n’impedeix la defensa.

La comissió d’avaluació està formada per tres professors/res, preferentment doctors del Departament d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de la UAB, i es pot requerir la substitució d’algun membre per algun expert extern perquè la revisió sigui òptima quan el coordinador o coordinadora ho cregui necessari. La presentació oral del treball es limita a un màxim de 15 minuts, després de la qual el tribunal pot fer preguntes sobre el treball de final de màster i que demostrin que l’estudiant ha après en el seu particular camp d’especialització del màster. Es pot presentar en català, castellà o anglès.

 D'una banda, l’avaluació deltutor o tutora acadèmic del treball de final de màster  també es bas en una rúbrica d'avaluació i que té en compte, entre d'altres aspectes, el següent: iniciativa, responsabilitat, capacitat d’interpretar els resultats i qualsevol altre criteri que es consideri pertinent.

 D'altra banda, el tribunal avalua, entre d'altres aspectes:

1)    Memòria:

  • Ús adequat del llenguatge. El document pot ser escrit en anglès, català o espanyol. L’elecció de la llengua no és un criteri per a l’avaluació i el tribunal només avaluarà l’ús correcte i adequat de la llengua triada.
  • Format: si segueix correctament les directrius pertinennts segons la tipologia de TFM.
  • Concisió i capacitat per analitzar i interpretar els resultats o productes del treball.

 2)    Defensa oral:

  • L’habilitat de l’estudiant per comunicar.
  • La concisió i el compliment del temps establert.
  • La qualitat de la presentació.
  • La capacitat per respondre a les preguntes formulades pel tribunal.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de la presentació i discussió oral 20-60% 1 0,04 11, 12, 13, 15
Elaboració de la memòria escrita 20-60% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Informe del director o directora del treball de final de màster 20-60% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

  • Bustínduy, Iñaki, Presentaciones efectivas : técnicas para la exposición oral de trabajos y proyectos académicos. Barcelona : Editorial UOC, 2013.
  • Caicedo, Claudia, ¿Cómo elaborar un trabajo final de máster?, barcelona : Editorial UOC, 2016.
  • Dunleavy, Patrick,  Authoring a PhD : how to plan, draft, write, and finish a doctoral thesis or dissertation, Houndmills : Palgrave Macmillan, 2003.
  • León, Orfelio G., Cómo redactar textos científicos y seguir las normas APA 6.ª : para los trabajos de fin de Grado, de fin de Máster tesis doctorales y artículos, 4a ed., Madrid : Garceta, 2016.
  • Mansfield, Natalie, The Final hurdle [Recurs electrònic] : a guide to a successful viva / Natalie Mansfield, Cambridge : Royal Society of Chemistry, 2007. Usuaris de la UAB http://pubs.rsc.org/en/Content/eBook/978-1-84755-896-1
  • Nguyen, Kenny,  the Big fish experience : create memorable presentations that reel in your audience, Barcelona : Empresa Activa, 2017
  • Rigo, Antònia, Cómo presentar una tesis y trabajos de investigación, Vic : Eumo; Barcelona : Octaedro, 2002.
  • Riquelme, Jesucristo, Canon de presentación de trabajos universitarios : modelos académicos y de investigación. Alicante : Aguaclara, 2006.
  • Sancho Salido, Jordi, Com escriure i presentar el millor treball acadèmic : guia pràctica per a estudiants i professors, Edició 2a ed. Vic : Eumo, 2016
  • Swales, John M. (John Malcolm), Academic writing for graduate students, 3rd ed., Ann Arbor : University of Michigan Press, cop. 2012